Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot installatie werkt niet  (gelezen 2337 keer)

Dual boot installatie werkt niet
« Gepost op: 2012/07/22, 18:32:47 »
Hallo,

Ik heb net Ubuntu 12.04 geïnstalleerd naast Win XP Pro. Ik kan wel zien dat er een nieuwe partitie is aangemaakt en waarschijnlijk is Ubuntu daar geïnstalleerd, maar bij het opstarten krijg ik geen Grub. Het is wel zo dat Macrium Reflect gebruikt (backup software) en je kunt bij het opstarten kiezen tussen XP of Macrium Reflect, dus misschien dat er iets mis is gegaan bij de installatie van Ubuntu dat het MBR niet is aangepast.
Ik heb echter geen idee hoe ik het zo krijg dat je kunt kiezen tussen Ubuntu en XP.

Heeft iemand een idee?

Offline Ran

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/24, 09:15:28 »
Ik heb daar vroeger ook mee gesukkeld.
Wat ik nu altijd doe (maar misschien verkeerd) is:
Ik maak met GParted 1 grote partitie (volledige schijf).
Ik zet daar eerst Windows op.
En nadien gewoon Ubuntu (opstarten via CD)
Ik krijg dan gewoon 2 evengrote partities, 1 met windows en 1 met Ubuntu.
En dat werkt prima.
Maar misschien moet dat anders..... ik ben geen Ubuntu expert.
Maar bij mij werkt het wel altijd zonder problemen.
Groetjes,
Ran
« Laatst bewerkt op: 2012/07/24, 09:18:21 door Ran »

Offline Ran

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/24, 09:16:11 »
Ik heb daar vroeger ook mee gesukkeld.
Wat ik nu altijd doe (maar misschien verkeerd) is:
Ik maak met GParted 1 grote partitie (volledige schijf).
Ik zet daar eerst Windows op.
En nadien gewoon Ubuntu (opstarten via CD)
Ik krijg dan gewoon 2 evengrote partities, 1 met windows en 1 met Ubuntu.
En dat werkt prima.
Maar misschien moet dat anders..... ik ben geen Ubuntu expert.
Maar bij mij werkt het wel altijd zonder problemen.
Groetjes,
Ran

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/24, 09:44:17 »
Misschien kun je hier iets mee:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

- Roc

Offline Lutz

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/24, 12:47:20 »
Zou het kunnen dat je backup programma een eigen bootloader heeft geïnstalleerd? Dan weet de ubuntu installer geen raad me.

Oplossing:

backup programma verwijderen, vervolgens grub herstellen, of ubuntu opnieuw installeren.

Vanuit Linux kan je makkelijk een Windows schijf backuppen met het dd commando, maar ik ben niet zo goed met de console.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/24, 12:51:22 »
Heb je toevallig 2 schijven ? Dan staat Grub waarschijnlijk op schijf 2 / sdb. Dit moet zijn sda. Kun je aangeven als je de partities aanwijst.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/25, 22:41:56 »
Heb je toevallig 2 schijven ? Dan staat Grub waarschijnlijk op schijf 2 / sdb. Dit moet zijn sda. Kun je aangeven als je de partities aanwijst.

Bedankt voor alle reacties. Ik heb inderdaad 2 harde schijven. Windows XP staat op C: en ik heb Ubuntu geïnstalleerd op D: Hoe doe ik dat, aangeven dat Grub niet op sdb maar op sda moet staan?

Het backup programma Macrium Reflect verwijderen is geen optie. Windows is mijn hoofd besturingssyteem, ik gebruik Linux soms daarnaast. Ik maak dagelijks backups vanuit Windows. Ik denk dat Macrium een eigen bootloader heeft. Het was me eerder wel gelukt een dual boot XP/Ubuntu te installeren. Als ik bij Grub windows had geselecteerd dan kwam ik in een volgend scherm waar ik kon kiezen tussen Macrium en Windows (als je koos voor Macrium kon je een schijfimage herstellen).

Ik heb de aanbevolen artikelen gelezen (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en ook http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel) maar dat wordt te technisch. Ik durf daar niet zomaar mee te gaan stoeien.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/26, 08:58:13 »
C en D zijn partities. Geen schijven (harddisks). Als het op D staat dan heb je het binnen Windows geïnstalleerd met Wubi. Het lijkt me dan logisch dat je geen Grub hebt (al heb ik Wubi nooit gebruikt).

Hoe doe ik dat, aangeven dat Grub niet op sdb maar op sda moet staan?
Installeren naast Windows (of andere keuze als je meer partities hebt). Onder het partitieschema staat dan waar Grub wordt geïnstalleerd. Even goed lezen (ging zelf ook de fout in).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/22, 21:58:44 »
Ik heb mijn XP Pro backup programma (Macrium Reflect) verwijderd en geprobeerd Ubuntu opnieuw te installeren, maar Ik krijg nog steeds geen Grub als ik opstart.

Daarna heb ik handmatig geprobeerd Grub te herstellen (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel) maar als ik Ubuntu 12.04 draai vanaf de Live Cd, kan ik wel Ubuntu installeren, maar "Try Ubuntu without Installing" werkt niet. Ik krijg alleen een leeg scherm met een muispijltje, maar verder niks. De MD5 checksum geprobeerd en de iso waarmee de Cd is gebrand is in elk geval OK. Ik weet niet hoe ik de gebrande Cd kan checken.

Heeft iemand raad hoe ik toch Ubuntu 12.04 draaiende kan krijgen in een dual boot met Windows XP?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Dual boot installatie werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/23, 13:37:53 »
Vandaag verschijnt de puntrelease: Ubuntu 12.04.1. Zeg maar servicepack 1. Of probeer de 12.10 alpha3
Ik had ook alleen maar gedoe met 12.04 en gebruik nog 11.10

https://wiki.ubuntu.com/QuantalQuetzal/ReleaseSchedule

Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.