Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu via wubi problemen  (gelezen 1361 keer)

Offline Beer

  • Lid
ubuntu via wubi problemen
« Gepost op: 2010/12/10, 19:15:45 »
hallo

Ik heb een lange tijd geleden Ubuntu geinstalleerd via Wubi op mijn Vista laptop en heb daarmee naar alle tevredenheid gewerkt .
Nu heb ik Windows 7 geinstalleerd maar ik had ubuntu/wubi niet eerst verwijderd ,nu kreeg ik tot mijn grote verbazing na de instal van w7 een dos keuze scherm waarin ik kan kiezen uit Windows 7 en ubuntu dit heeft heellang goed gewerkt maar na de laatste update start Ubuntu helaas niet meer op.
Wat ik nu wil is dat Dos achtige keuzescherm weg en dan ga ik weer een partitie zo indelen dat Ubuntu geinstalleerd kan worden maar eerst wil ik het keuze scherm weg werken maar hoe doe ik dat kunnen jullie dat mij vertellen.
 

Re: ubuntu via wubi problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/10, 19:43:49 »
Dan moet je het MBR herstellen, in o.a. deze link http://www.hccforums.nl/showthread.php?t=588 staat hoe je dat kan doen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu via wubi problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/10, 23:27:44 »
Volgens mij kun je beter simpelweg de Wubi-Ubuntu verwijderen vanuit Windows (Software installeren/verwijderen). Dan verdwijnt Ubuntu vanzelf uit het NTLoader-menu. Ingreep in het MBR is overbodig.

Daarna kun je Ubuntu als volgt herinstalleren (beter dan Wubi):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Beer

  • Lid
Re: ubuntu via wubi problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/11, 09:20:14 »
Pjotr dat was ook de reden dat ik via Wubi Ubuntu had geinstalleerd ,maar door een fout van mij is op een of andere manier de op start na install van W7 zo gegaan dat ik er een dualboot van was gemaakt dus met een heus bootloader scherm.
En Ubuntu stond ook als "Ubuntu" in C:/Ubuntu en was niet te verwijderen via Window
Nu heb ik op advies een programma  Easy BCD 2.0 geinstalleerd , maar ja als je er niet mee om kan gaan heeft dit programma ook geen zin.
Dus nu ga nu wat tijd investeren in de e.v.t oplossing die Gijsbert heeft gepost ik hou jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/11, 09:26:04 door Beer »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu via wubi problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 15:32:28 »
Wubi start aan het begin van het opstarten van een computer altijd op met dat dos achtige scherm.
Daar is niks geks aan. Je zou via configuratiescherm =>programma's verwijderen in Windows 7, de Ubuntu moeten kunnen verwijderen.
Mocht dit niet meer willen aangezien je W7 over je andere Windows hebt gezet, dan is er idd maar een mogelijkheid.
Je gaat de MBR vernieuwen via de Windows CD, en daarna het mapje van Ubuntu verwijderen.
Mocht je het mapje van Ubuntu al verwijderd hebben voordat je op de normale manier Wubi Ubuntu hebt verwijderd, ja
dan is idd de MBR herstellen de enige mogelijkheid.

Ik zou nooit via Wubi installeren aangezien je nog steeds via Windows werkt. Het heeft zo zijn beperkingen.
Ik zou bij hernieuwd installeren voor een dualboot gaan. Dan heb je twee echte gescheiden besturingssystemen
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------