Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap  (gelezen 813 keer)

stijn

  • Gast
dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Gepost op: 2007/09/30, 13:19:13 »
beste mensen

op deze compu staat windows xp en ik wil er ubuntu bijzetten.

ik krijg het niet voor elkaar om naast de windows partities een drietal linux partities aan te maken. (root, home, swap)

bestaande indeling:
c: ntfs 10gb primary
extended 130gb primary
d: ntfs 90 gb logical
unallocated 58gb primary

de procedure die ik volg:
1. create partition: ext3 10gb primary
2. create partition: ext3 47gb primary

en dan is er geen mogelijkheid om een swap te maken, terwijl ik toch nog 1gb aan vrije ruimte over heb.

bedankt alvast voor de hulp

Offline Tom4

  • Lid
dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/30, 13:21:20 »
Is het geen mogelijkheid voor je om ubuntu en XP elk op aparte schijf te zetten ? (D: en C:) want maar 1 gig aan vrije ruimte ...

stijn

  • Gast
dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/30, 14:36:54 »
beste batalje. ik heb 58gb aan vrije ruimte. (unallocated space). dat is probleem niet. maar op de een of andere manier krijg het niet voor elkaar om die ruimte om te zetten in een root partitie van 10gb, een home partitie van 47gb en een swap partitie van 1 gb.

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/30, 15:03:28 »
unh in gutsy ben ik dat probleem ook tegen gekomen, probeer is de partities in gparted te maken en daarna de install der over

dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/30, 15:46:55 »
Ik geloof dat ik het probleem zie: (En het is feitelijk vrij eenvoudig).
Wat het probleem is, is dat je schijf maximaal 4 primaire partities of 3 primaire en 1 extended partities kan bevatten. Jij hebt nu al 4 partities. Wat je kan doen, is in je extended partitie een zogenoemde logische partitie maken. Je kan een onbeperkt aantal logische partities hebben.

 - SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

stijn

  • Gast
dual boot: problemen met aanmaken van root, home en swap
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/30, 19:00:48 »
bedankt seysayux

dat was idd de oplossing. ik heb root, home en swap gemaakt als logische partities. de installatie verliep verder voorspoedig, ubuntu werkt prima, voorzover ik het nu overzie,

probleem opgelost.