Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot  (gelezen 1337 keer)

Offline wiltin

  • Lid
Dual boot
« Gepost op: 2011/12/25, 09:30:32 »
Hallo, Ik heb een probleem met mijn vrouw :| Ik heb op haar notebook ubuntu geinstalleerd om eens te proberen maar en nu komt het: Op het moment dat de pc gestart wordt start Unbuntu standaard als eerste op. Dat levert veel gegrom van haar kant op. Dus ik moet proberen Win 7 weer als standaard opstart zien te krijgen.
Zoekend op het net blijkt dat de boot file: Boot.lst of boot.cfg aangepast te worden afhankelijk van welke versie.
Hier wordt gebruik gemaakt van Grub2 voor zover ik kan nagaan. Dus zal het CFG bestand moeten aanpassen.
Nu vindt ik op het net veel oplossingen hoe dit te doen maar tevens veel waarschuwingen dit niet te doen.
Nu heb ik eigenwijs als ik ben toch het boot.cfg bestand aangepast door de default op 6 ipv 0 te zetten en de time out op 5 ipv 10. daarna opgeslagen en Grub update gedraaid maar het resultaat blijft 0 niksie.
Wie van jullie kan mij vertellen hoe dit alsnog voor elkaar te krijgen?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/25, 09:48:28 »
Ik meende dat dit mogelijk is met Startup Manager (sudo apt-get install startupmanager of installeren met het softwarecentrum). Hiermee kun je de eerste keus aanpassen. Kies hier Windows en het moet klaar zijn :)

Re: Dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/25, 10:14:21 »
Anders kun je het proberen in Windows met EasyBCD.

Zie de volgende link: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu

Met dit programma krijg je een andere bootlader en kun je makkelijk kiezen welke als eerste moet opstarten. Met EasyBCD kun je trouwens ook de Windows bootloader weer terugzetten (mocht je dat ooit willen).
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/25, 10:30:51 »
Hier op de site van Pjotr staat precies hoe je het kan doen. Volgens mij kan het ook met opstartmanager maar ik ben daar zelf niet zo enthousiast over. Ineens gebeurt er van alles en later blijkt dat niet hetgene te zijn wat je wilt.  :evil:
De methode met Easy BCD zou ik zeker niet gebruiken. Je maakt je Ubuntu afhankelijk van de correcte werkwijze van de bootloader van Windows.
De methode van Pjotr werkt perfect en je bent af van de ergernis dat bij automatisch opstarten het verkeerde OS gebruikt wordt. Bij mij was dat een aantal jaren geleden nog dat Windows per abuis werd opgestart maar het kan natuurlijk ook omgekeerd zijn.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 10:52:00 door Wout55 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/25, 11:02:18 »
Dan vind ik opstartmanager handiger, en bij die functie weet ik wél wat het doet.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/25, 11:08:54 »
Opstartmanager ging bij mij zitten knoeien met de grafische instellingen waarna de hele pc niet meer opstartte.  :evil: En ik ben echt geen leek meer op computergebied. Goede programmatuur biedt een goede probleemanalyse, mogelijke oplossingen en vraagt daarna of je akkoord bent en desnoods vraagt hij nog een keer of je het zeker weet. Brakke software gaat alvast aan de slag met soms desastreuze gevolgen.  :|

Offline nicow

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/25, 11:15:26 »
startupmanager= alleen is dat project dood en zijn er dingen veranderd waardoor je hem niet meer kunt gebruiken.
Op de site van Pjotr staat heel duidelijk hoe je dat moet aanpakken. Ik zou voor die optie gaan.

info: http://sites.google.com/site/computertip/grub

let op met het tellen van de regels in Grub; het begint met 0 als eerste waarde !
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 11:46:26 door nicow »

Re: Dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/25, 12:12:06 »
[offtopic]
Hallo, Ik heb een probleem met mijn vrouw :|
Zit je hier toch verkeerd XD
Sorry flouw, ik weet het :rolleyes:
[/offtopic]
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/25, 14:01:54 »
Het probleem van een regelnummer instellen is allang bekend: 1 kernel update doen en het werkt niet meer.....de meeste mensen die windows eerst willen zullen daar niet veel van snappen.
Het mooie van de startupmanager oplossing was juist dat hij het blijkbaar zo instelde dat zelfs na een kernel update windows nog als default stond....
Als je Ubuntu op nummer 1 (regel 0) zet dan kom je nooit in de problemen.  =D Ook niet na een kernelupdate.

Offline wiltin

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/02, 23:18:37 »
Het is allemaal gelukt, vrouw blij ik blij =D bedankt voor de hulp.
Nu nog zien een wifi verbinding tot stand te brengen.

Re: Dual boot
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/02, 23:35:53 »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit