Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)  (gelezen 3449 keer)

SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Gepost op: 2011/04/15, 21:18:04 »
HP levert diverse laptops en netbooks met SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED) voorgeïnstalleerd.

Heeft iemand ervaring met SLED?
Wat zijn de verschillen met Ubuntu?
Welke meerwaarde heeft SLED boven Ubuntu of bv LMDE?
(voor mij als normale huis-tuin-en-keuken-gebruiker)
Op de Novell website staat een vergelijking tussen SLED en Ubuntu (en Windows), maar dat zijn geen items waarvan ik denk dat ik ze nu mis...)
http://www.novell.com/products/desktop/compare.html


Dan een vraag die ik wellicht beter op het Suse forum kan stellen, maar misschien is deze kennis hier ook aanwezig...
Ik heb gezocht op de websites van zowel HP (véél Linux info trouwens, ook andere distro's) als Novell, maar kan niet vinden hoe het verder gaat na aanschaf van een HP laptop met SLED: moet ik dan na X? jaar gratis support $50 per jaar gaan betalen? Voor enkel support of ook voor updates? (praktisch gezien kan ik als thuisgebruiker dan beter direkt OpenSuse of Ubuntu installeren).
Misschien een naïve vraag, maar kan ik dan simpel SLED downgraden naar OpenSuse, of betekent dat een nieuwe installatie?


Thanx!
VV
 
« Laatst bewerkt op: 2011/04/15, 21:41:07 door VuurVosje »

Offline midas

  • Lid
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/15, 22:39:50 »
Vooropgesteld...ik heb géén ervaring met SLED. Ik ben ook een gewone huis, tuin- en keukengebruiker...ik vraag mij dan ook een beetje af wat jij dan wilt met een professionele uitvoering van Suse. Buiten kijf staat dat het zéér stabiel zal draaien. Maar om dezelfde reden kun je ook de Ubuntu LTS-releases nemen die eens in de 2 jaar verschijnen. Ik heb wel een HP-laptop (DV7-3020ED) en moet zeggen dat-ie voortreffelijk draait op Ubuntu, Mint en Debian.

De vraag dus is of je professionele ondersteuning wilt...of richt je je op SLED vanwege de verwachte stabiliteit. Het eerste gaat je geld kosten, voor het tweede is SLED een goede keuze...maar kun je ook de focus richten op Ubuntu LTS of zelfs andere distributies. Pardus heeft ook een Corporate Edition en waarschijnlijk zijn er nog meerdere opties.

Voor ondersteuning kun je het best een distro kiezen met een grote en actieve community...het liefst in de eigen taal. Er zal dan snel en vakkundig gereageerd worden mocht je met een probleem worstelen.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/15, 23:08:50 »
Het verschil zit erin, dat je bij SLED (zeer) goede support krijgt, mocht je dat nodig hebben. En dat er 'meer' software erbij zitten van z.g.n. third party vendors ..

En SLED zou je eigenlijk niet moeten vergelijken met Ubuntu, maar meer met de OpenSuSE variant ..
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/15, 23:47:18 »
SLED is voornamelijk interessant voor zakelijke gebruikers. Bedrijven. Uiterst stabiele programma's, maar behoorlijk oude versies....

Als consument heb je meer aan openSUSE of Ubuntu.

Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/16, 07:43:51 »
Bedankt voor de antwoorden!

Voor de duidelijkheid: ik wil niet bewust SLED aanschaffen. Het gaat mij om de hardware: bij HP kun je kiezen uit Win, SLED of Freedos en met SLED/Freedos is de hardware goedkoper.


VV   

Offline midas

  • Lid
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/16, 08:24:02 »
Hé, is wel interessant. Waar kun je HP in NL kopen dan met SLED of Freedos? Scheelt het veel?
Linux Mint 20.2 Cinnamon


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/16, 10:27:47 »
Bedankt voor de antwoorden!

Voor de duidelijkheid: ik wil niet bewust SLED aanschaffen. Het gaat mij om de hardware: bij HP kun je kiezen uit Win, SLED of Freedos en met SLED/Freedos is de hardware goedkoper.


VV   

OK... Nou, dan kun je 'm gerust met SLED kopen. Vervolgens kun je 'm tweevoudig opstartbaar maken door er openSUSE 11.4 of Ubuntu naast te zetten.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/16, 14:13:37 »
De pakketjes van OpenSuSE en SLED zijn uitwisselbaar .. Dus, je kan het gerust bij SLED houden, mocht je die erbij aanschaffen ..
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/25, 20:42:29 »
Het is open source software toch??? try befor you buy!! Je kan SLED gratis downloaden als je een naam en email opgeeft en dan krijg je er 30 dagen support bij.
Ik heb SLED 11.1 zo geprobeerd en vond het bagger. Meer software???? vergeet het maar... De versies waren gewoon hetzelfde als in opensuse maar dan miste alle programma's die nog weleens een foutje veroorzaken. En extras waren beperkt tot wat extra fonts en een Citrix client... Jippie!!! Heel leuk dus voor bedrijven die graag commerciele support willen maar voor thuis hoef je er geen geld aan uit te geven.

De meerwaarde van Suse is dan wel dat je je server kan beheren via YAST maar een CentOS of Debian servertje met webmin oid werkt eigenlijk net zo prettig en je sponsort er Microsoft niet mee.

Wil je graag een super stabiele desktop pc installeer dan Scientific Linux 6 of waag je aan Gentoo.

Wat de laptop betreft; Je betaald bij SLED voor zowel updates als support dus dat stopt na je x maanden. Natuurlijk kan je wel na die tijd de opensuse repo's toevoegen. Is wel een hoop extra geklik met updaten (pakketten hebben wel een andere naam) maar kunnen gewoon omgezet worden naar pakketten uit de opensuse repo's. Als je ook een opensuse kernel installeert krijg je een opensuse installatie met gratis enterprice fonts en een citrix client :)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/25, 20:47:36 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN