Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren wiskunde .iso programma  (gelezen 2735 keer)

Offline hvb

  • Lid
Installeren wiskunde .iso programma
« Gepost op: 2009/03/01, 20:40:17 »
Wie kan me helpen met het installeren van dit programma:Mathematica_L_6.0.3_LINUX.iso (473 Mb groot). 

1. Kan ik dit installeren onder ubuntu
2. Hoe moet dit dan.

Ik heb deze iso uitgepakt, waarna er een map tevoorschijn komt (unix). Als ik hier opklik komen er twee mappen tevoorschijn, Files en Installer. In de map Installer zit een bestand Mathinstaller, en als ik hier op klik "gebeurt" er wel iets, maar ik zie niks verschijnen.
Verder heb ik van dit iso bestand een cd gebrand, maar als ik deze bekijk volgt het zelfde verhaal.
Of is het de bedoeling dat ik de computer opstart met deze cd net zoals bij een ubuntu-cd?

Hans

Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/01, 20:52:16 »
Staat er niets op de site? Je kan kijken of het een iso is die uit zich zelf opstart, cd in de BIOS als eerste opstart zetten. Is dat niet zo is, zit er een readme file of een install file bij? Hier staat dan in hoe je het moet opstarten. Zo niet wat voor een extensie staat er achter de install file, sh, bin? Op welke site heb je het programma gedownload, als ik vragen mag?

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 21:00:30 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hvb

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/01, 21:17:14 »
Gijs

Het programma komt bij de universiteit van Utrecht vandaan, mijn dochter studeert daar wiskunde. Helaas kan en mag een buitenstaander daar niet bij komen.
Ik heb net even op de site gekeken (met mijn dochter dan) en zag alleen staan dat dit bestand als iso gebrand moest worden.
Ik ga er dan ook vanuit dat ik de cd bij het opstarten in de computer moet laten en dan de installatie moet afwachten. Ik ga het zo even proberen.

Hans

Offline hvb

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 21:42:07 »
Het is me (nog) niet gelukt om vanaf de cd op te starten, hoewel ik de cd er meteen indruk zogauw ik de computer aanzet. De bios staat goed, maar grub draait gewoon door.
Misschien dat ik toch een "oplossing" heb, ik had in de gauwigheid nog wel gezien op de Utrechtse Universiteitssite dat  je de bestanden ook als .tar kunt downloaden. Deze zijn uiteraard heel makkelijk uit te pakken met rechtsklikken.
Ik heb mijn dochter ondertussen het een en ander uitgelegd, zodat ze weet wat ze moet doen.

bedankt,

Hans

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/01, 21:50:55 »
Wat gebeurt er als je Mathinstaller in de terminal opstart?

Het kan zijn dat Mathinstaller als root (admin) gebruiker opgestart moet worden, maar dat deze installer geen grafische melding geeft.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/01, 21:52:28 »
Ik had het toevallig vanmiddag met iemand over dit programma. Hij geeft les op de Universiteit van Amsterdam, hij zei dat dit programma 1600 euro kost, het is volgens hem wel een erg goed wiskunde programma. In ieder geval succes met het installeren van de tar.
Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Nog gevonden vanaf punt vier, aangezien je de iso hebt http://www.linuxtent.com/?p=83
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 21:57:10 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/01, 21:52:49 »
Het is me (nog) niet gelukt om vanaf de cd op te starten, hoewel ik de cd er meteen indruk zogauw ik de computer aanzet. De bios staat goed, maar grub draait gewoon door.
Misschien dat ik toch een "oplossing" heb, ik had in de gauwigheid nog wel gezien op de Utrechtse Universiteitssite dat  je de bestanden ook als .tar kunt downloaden. Deze zijn uiteraard heel makkelijk uit te pakken met rechtsklikken.
Ik heb mijn dochter ondertussen het een en ander uitgelegd, zodat ze weet wat ze moet doen.

bedankt,

Hans

Boeiend, is het bedoeld als live cd ofzo? Dus als particulier kom ik nooit bij dit programma/iso? Ben wel zeer benieuwd....

Offline Mij

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/01, 21:56:31 »
Heb ik ook eens geïnstalleerd.

1. Installer locatie slepen naar terminal (waarschijnlijk met sudo + wachtwoord ervoor)
dus
sudo /home/gebruiker/bestand [enter]
wachtwoord *****
2. Hij probeert het te installeren maar hangt op een gegeven moment vast omdat hij twee bibliotheken niet kan vinden
3. Zoek ze op via Synaptic en installeer ze (let op goede versies!)
4. Doe het opnieuw en nu lukt het als het goed is helemaal, kies voor overwrite
5. Maak ergens een snelkoppeling aan waarvan je Mathematica kan van starten (Systeem -> Voorkeuren -> Hoofdmenu) als het goed is weet je waar het programma onder staat en zoek het uitvoerbaar bestand even op. Die kun je middels 'nieuw item' dan toevoegen onder de snelkoppelingen.

Volgens mij hebben sommigen last van verkeerde tekst: dit is te verhelpen maar daar kun je dan maar beter een nieuw topic voor openen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 22:02:00 door Mij »

Offline hvb

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/01, 22:11:49 »
gijs

Het is inderdaad een heel duur programma, de universiteit schijnt daar tonnen voor te betalen.

leoquant

Natuurlijk kun je een kopie vragen aan een bekende (wiskundestudent), maar ik begin er niet aan. Ik weet ook niet of er bij de installatie nog om allerlei inlogcodes gevraagd gaat worden.

Mij

Ik heb het installatiebestand naar de terminal gekopieerd, maar dan krijg ik het volgende:

hvb@hvb-desktop:~$ sudo/home/hvb/Bureaublad/MathInstaller
bash: sudo/home/hvb/Bureaublad/MathInstaller: Bestand of map bestaat niet
hvb@hvb-desktop:~$ /home/hvb/Bureaublad/MathInstaller
bash: /home/hvb/Bureaublad/MathInstaller: Toegang geweigerd
hvb@hvb-desktop:~$

Ik kom nog niet verder (bij de 2e poging had ik sudo vergeten).

Hans

Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/01, 22:15:36 »
Had je mijn edit in mijn vorige bericht nog gelezen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/01, 22:18:13 »
En bij je eerste poging ontbrak er een spatie na sudo
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Visitor.Q

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/01, 22:19:25 »
Hans,

Je moet in het terminalvenster naar de installatiemap navigeren, bv

cd /media/cdrom/installatiemap/
Daar moet je (eventueel met sudo) het installatiebestand opstarten. bv:
./installatiebestand
Vervang installatiemap en installatiebestand door de map en het bestand die jij in de reacties hierboven aangeeft.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

Offline hvb

  • Lid
Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/01, 22:39:46 »
Gijs

Ik heb jouw edit geprobeerd maar dat gaf geen verschil (Ik weet niet of ik alles goed doe)


Proper

Ook met een spatie maakte het geen verschil

Visitor.Q

Jouw oplossing deed de cd-speler flink brommen, langdurig zelfs, maar er wordt toch "niks" geïnstalleerd.
Ik houd het voorlopig maar op de tar oplossing, op de universiteit zijn genoeg nerds die haar kunnen en willlen helpen.

Ik duik nu mijn bed in.

iedereen bedankt,

Hans

Re: Installeren wiskunde .iso programma
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/02, 00:23:38 »
Waarschijnlijk is de interne naam van het bureaublad gewoon Desktop...
Of anders is dat bestandje nog niet uitvoerbaar: chmod +x /home/hvb/Desktop/MathInstaller gebruiken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...