Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pishingmail  (gelezen 1552 keer)

Offline Robert71

  • Lid
Pishingmail
« Gepost op: 2013/04/15, 21:28:37 »
Hallo,

Vandaag 2 pishingmails ontvangen en door de haast op de link geklikt.
De link probeerde te connecten met een website, maar dit is gelukkig niet gelukt.
Loop ik nu risico dat er iets is achter gebleven of geinstalleerd is, ik neem aan dat Linux hiervoor niet gevoelig is.
Of ben ik nu de pineut :o

Groetjes Robert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Pishingmail
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/15, 22:22:43 »
Ik zou me geen zorgen maken.... De kans op ellende is in dit geval verwaarloosbaar klein, denk ik.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pishingmail
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/15, 23:25:43 »
De link probeerde te connecten met een website, maar dit is gelukkig niet gelukt.
De meeste providers hebben dit soort dingen gelijk geblokkeerd, waarschijnlijk ook in dit geval, dan kan je er zelfs niet naar toe !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Robert71

  • Lid
Re: Pishingmail
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/16, 06:59:00 »
Ik zou me geen zorgen maken.... De kans op ellende is in dit geval verwaarloosbaar klein, denk ik.  :)

Oke, dit denk ik dus ook, omdat als er iets geinstalleerd er altijd om de root rechten gevraagd wordt.
In dit geval is dat dus niet gebeurd.
Ik weet niet of dit mogelijk is met Linux, iets te installeren zonder dat je het merkt?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Pishingmail
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/16, 07:39:43 »
Ja, dat is mogelijk. Maar als dat al gebeurt (en die kans is klein) gebeurt dat door software van derde partijen. Dan kun je denken aan bijv. Java, welke al vaak heeft aangetoond lek te zijn als een mandje.

Re: Pishingmail
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/16, 08:12:34 »
Linux is in principe veilig. Hoe verleidelijk ook, installeer nooit een programma als Wine. De kans dat je daarmee toch een achterdeurtje openzet is aanzienlijk. Voor phishing site´s hoef je je geen zorgen te maken, wel weer voor pishingmails van banken waar je je inlog gegevens zou moeten invullen ;)
Ubuntu 20.04 LTS

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Pishingmail
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/16, 20:11:30 »
Hoe verleidelijk ook, installeer nooit een programma als Wine.
Wine installeren is geen serieus probleem. Wine is een volwassen open-source ontwikkeling. Wine maakt het mogelijk Windows programma's te draaien in Linux.

In tegenstelling tot normale Windows programma's werken de meeste virussen niet met wine omdat deze op een abnormale manier van Windows gebruik proberen te maken om zo de beveiliging te doorbreken. Wel werkende malware zou bijvoorbeeld ongewenste bestanden kunnen plaatsen maar dat blijft dan beperkt tot een submap in ~.wine en weer eenvoudig te wissen. Omdat Wine vaak gebruikt maakt van het fictieve schijfstation Z: zou er in theorie speciaal voor Wine ontwikkelde malware kunnen bestaan die bijvoorbeeld al je persoonlijke bestanden wist of iets in ~./bashrc plaatst maar daar heb ik nog nooit van gehoord.  Ofwel, zoals altijd, gebruik je programma's uit betrouwbare bron is wine geen enkel probleem (bij sommige "Linux" versies van bekende softwarepakketten als Picasa en Teamviewer zit Wine zelfs ingebouwd).
Voor phishing site´s hoef je je geen zorgen te maken,
Over phishing site's moet je je wel zorgen maken, het maakt vaak geen verschil of je Linux of Windows gebruikt. Kijk bijvoorbeeld op de help-pagina over beveiligingsopties in firefox op http://support.mozilla.org/nl/kb/instellingen-beveiliging-wachtwoorden. Dit is een serieuze bedreiging, ik weet van meerder personen die slachtoffer zijn geweest van phishing site's en laat Firefox graag gerapporteerde sites blokkeren. En pas op als om een wachtwoord of andere gegevens wordt gevraagd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Robert71

  • Lid
Re: Pishingmail
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/16, 21:39:01 »
Gelukkig heb ik geen wine onder Ubuntu, wat ik wel heb is een dualboot.
De mail die ik per ongeluk opende gebeurde onder Ubuntu.
Is het mogelijk bij een dualboot, dat er toch iets bij Windows kan komen, of staan deze helemaal los van elkaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Pishingmail
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/16, 21:56:27 »
Geheel los.  :)

Offline Robert71

  • Lid
Re: Pishingmail
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/21, 20:36:47 »
Geheel los.  :)

Wat ik wel merkte de dag erna, is dat het heel lang duurde voordat mijn mail zichtbaar werd in Tunderbird.
Ik snap ook niet waarom dit zolang duurde.
Verder heb ik van de week 1 phisingmail zie passeren, gelijk verwijderd dus :police: