Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint start niet door  (gelezen 1155 keer)

Offline Vlegel

  • Lid
Linux Mint start niet door
« Gepost op: 2021/08/16, 12:51:26 »
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en al lang gebruiker en liefhebber van Linux Mint zonder al te veel problemen. Zelf heb ik weinig kennis van informatica of van Linux in het bijzonder, maar dat is tot hiertoe nooit een probleem geweest, ik heb me altijd kunnen behelpen met de informatie die men vindt op internet.
Momenteel werk ik met versie 19.3 Tricia.
Sinds gisteren heb ik wel een probleem. Linux Mint start niet door. Ik kom altijd terecht op een scherm waarbij ik een login en password dien in te geven, terwijl ik dat voorheen nooit moest doen...ik kwam gewoon op mijn bureaublad. Ik meen dat ik bij installatie van Linux Mint 19 dit zo had ingesteld. Nu moest ik dus wel login en password ingeven en dat heb ik dan ook gedaan, ik ga er vanuit dat deze correct zijn.
Daarna krijg ik een melding van de "last login" en de melding "jan@jan-OptiPlex-3010:~$"   (zie foto).
Ik vermoed dat ik dan een opdracht moet ingeven om verder op te starten.....maar ik zou niet weten hoe ik verder geraak.
Ik zou een nieuwe installatie overwegen, maar dan ben ik toch nogal wat gegevens kwijt, ik heb niet van alles back-up.
Wanneer ik opstart met de installatieDVD geraak wel verder en tot bij mijn documenten, maar ik kan deze dan niet wegschrijven naar een externe HD.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Met dank.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint start niet door
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/16, 13:05:25 »
Je schijnt wat te missen.
Probeer na de login:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo reboot
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Vlegel

  • Lid
Re: Linux Mint start niet door
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/16, 14:16:27 »
Bedankt DeBaas voor spoedige reactie.
Na "sudo apt-get update" kom ik op een scherm met het logo van Linux Mint (zie foto)
Daar dien ik opnieuw wachtwoord in te geven, maar hij neemt dat niet aan terwijl ik zeker ben van het wachtwoord.
De opdrachten : sudo apt-get dist-upgrade en sudo reboot heb ik dus nog niet kunnen ingeven.
ik zit dus opnieuw vast. Hoe geraak ik verder.
Met dank en sorry voor mijn beperkte kennis.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Linux Mint start niet door
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/16, 14:24:07 »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint start niet door
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/16, 14:27:12 »
Kan zijn dat de schijf te vol zit. Probeer eens wat ruimte vrij te maken vanuit het Recovery-menu in Grub (geavanceerd).

Als je je daarna wel kunt aanmelden in je account, maak dan eens grondig en veilig schoon, op de volgende manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html
« Laatst bewerkt op: 2021/08/16, 14:28:54 door Pjotr »

Offline Vlegel

  • Lid
Re: Linux Mint start niet door
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/16, 15:33:40 »
Gelukt.
Eerst password gewijzigd, alhoewel ik denk dat dit niet echt nodig was, daarna via Recovery in GRUB wat schijfruimte vrijgemaakt...duurde wel een tijdje....Maar het is gelukt, met een beetje meer vrije ruimte heb ik terug kunnen opstarten. Ik zal maar eens grote kuis houden zeker. En dit volgens de tips van Pjotr.
Als ik er nu over nadenk...de vorige dagen was mijn desktop eerder traag...dat had een aanwijzing kunnen zijn dat de schijf wat vol zit.
In ieder geval, allen erg bedankt voor de hulp. En het is meegenomen dat ik ondertussen weer wat bijgeleerd heb over Linux Mint.
Groeten.