Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen wachtwoord  (gelezen 1709 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Geen wachtwoord
« Gepost op: 2012/08/02, 15:31:34 »
Ik heb net een verse install gedaan van 12.04. Met mijn domme hoofd heb ik bij gebruikers en accounts het wachtwoord voor de beheerder veranderd in de optie 'geen wachtwoord'. Als ik nu software etc. wil installeren kan ik echter geen wachtwoord invoeren. Wil ik voor mijn beheerder weer een wachtwoord instellen, dan moet ik de 'tool' bij gebruikers en accounts ontgrendelen, waarbij om een wachtwoord wordt gevraagd, maar er is dus geen wachtwoord. Ook het oude wachtwoord functioneerd niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen is?


Re: Geen wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/02, 15:34:46 »
Start Ubuntu in de Herstelmodus vanuit GRUB. Indien het GRUB-menu niet zichtbaar is tijdens het opstarten  van de computer, druk dan, vanaf het moment dat de BIOS POST verdwijnt, herhaaldelijk op de linker Shift-toets.

Eenmaal in de Herstelmodus kies je voor "root shell". Voer nu uit:

passwd gebruikersnaam
waar gebruikersnaam uiteraard de betreffende gebruiker is. Ben je die even vergeten, voer dan uit:
ls /home

Je moet het wachtwoord twee keer invoeren. Let op, er worden geen sterretjes getoond! Hierna doe je:

reboot

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/02, 15:38:00 »
@Cumulus007: dat is dezelfde instructie die ik ook gaf, via een webkoppeling.... Overigens met één belangrijke toevoeging: je moet de harde schijf eerst aankoppelen met lees/schrijf-bevoegdheid (nieuw verschijnsel in de nieuwere Ubuntuversies). Zie mijn instructie.  :)

Re: Geen wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/02, 15:38:36 »
@Cumulus007: dat is dezelfde instructie die ik ook gaf, via een webkoppeling.... Overigens met één belangrijke toevoeging: je moet de harde schijf eerst aankoppelen met lees/schrijf-bevoegdheid (nieuw verschijnsel in de nieuwere Ubuntuversies). Zie mijn instructie.  :)
Dat klopt, maar ik had mijn antwoord al klaar toen jij je reactie had geplaatst. Meerdere mensen kunnen reageren op een topic.

Offline Ruben

  • Lid
Re: Geen wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/02, 15:56:50 »
Helemaal gelukt! Moest idd even de schijf remounten en daarna was het zo gepiept. Bedankt! Wel gek dat er zo'n 'lek' in het systeem zit..

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/02, 19:24:21 »
Wel gek dat er zo'n 'lek' in het systeem zit..


Nou............ in het systéém.....? :P

Met mijn domme hoofd heb ik bij gebruikers en accounts het wachtwoord voor de beheerder veranderd in de optie 'geen wachtwoord'.

 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: