Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinding met Wifi maar niet met internet.  (gelezen 4021 keer)

Offline Zjivago

  • Lid
Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Gepost op: 2010/03/24, 21:38:31 »
Hallo,

Dag allemaal. :)

Ik kom hier aanzwaaien als volledige leek. Heb mijn Windows van mijn pc gezwierd en heb Ubuntu 9.10 geïnstalleerd. Ben in feite zeer enthoesiast maar... hoewel mijn draadloze verbinding werkt en optimaal is krijg ik hoegenaamd geen verbinding met internet. Nochtans alle instellingen zijn ok. IP adressen, alles klopt. Het is me een raadsel. Ik vraag me af of het hier een gekend probleem is ?

Ik snap heus wel dat het me tijd en moeite zal kosten om de overstap van Windows naar Linux te doen maar dat kan me niet schelen. Alleen, zonder internetverbinding wordt het vast niets...  ???  :'(

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/24, 22:04:05 »
Nee, helemaal geen bekend probleem...

Ik neem aan dat pingen naar je router wel lukt:
Open een terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal venster) en type het volgende
ping <ip-router>

Heb je verbinding met de router, dan lijkt het eerder een router probleem dan een Ubuntu probleem
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/24, 23:50:15 »
Pingen is inderdaad geen probleem. Op mijn pc stond voorheen Windows 7. Geen enkel probleem met internet. Ik maak zelfs met mijn gsm verbinding via de (draadloze) Linksys router. Zou het echt kunnen dat in dat geval dat router probleem zich enkel zou voordoen met UBUNTU ?

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Offline Duckie

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/25, 00:08:54 »
Probeer dan ook eens te pingen naar b.v. www.google.nl.
Als dat niet lukt dan heb je waarschijnlijk een dns probleem. Heel simpel op te lossen door handmatig een dns adres op te geven in de netwerkbeheerder. Hiervoor kun je eventueel het ip adres van je router voor gebruiken.

____________________________________________

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/25, 18:02:40 »
Ik kan pingen naar mijn draadloze router (192.168.1.1) en naar mijn Scarlet modem (172.19.3.1).
Als eerste DNS staat 192.168.1.1 en als secundary dns staat het ip adres van mijn scarlet modem : 172.19.3.1. Hij heeft dat zelf zo gezet en dat is in feite hetzelfde zoals het bij Windows was.
Ik heb inmiddels alles al geprobeerd en ik raak er maar niet uit.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/25, 18:30:34 »
Om het DNS "probleem" volledig uit te sluiten, ping eens naar 74.125.77.104 (willekeurig ip adres van google)

Verder vind ik het ook behoorlijk vreemd dat het niet werkt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/25, 19:02:24 »
Nogmaals dank voor de hulp !  :)

Ik ping dus naar 74.125.77.104 en krijg als respons:
64 bytes from 74............
64 bytes from 74...
en dat gaat zo een tijdje door...

Ik ping vervolgens naar www.google.nl en ik krijg achtereenvolgens :

sending no buffer space available (dat gaat zo een tijdje door) en vervolgens:

from 192.168.1.102 Destination host unreachable (dat gaat eveneens een (tijdje door) en vervolgens:

64 bytes from 74.125.77.104

Ondertussen tracht ik nog eens verbinding te krijgen met mijn GMail via FireFox maar... hij blijft rondjes draaien in FireFox.

Ik zit dus duidelijk met een conflict ergens. Ondertussen heb ik nog een paar keer het paswoord van mijn draadloze verbinding moeten opgeven.

Niet simpel !  :-[

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/26, 17:35:17 »
Het is nu wel duidelijk. Ben opnieuw aan het testen en pingen geweest. Pingen naar de router (die als wireless accespoint dient) dus 192.168.1.1 dat is GEEN probleem. Als ik door wil pingen naar de Scarlet modem (172.19.3.1) dan geeft hij forfait: unreachable...

Dus daar is het kalf gebonden en zodoende kan ik uiteindelijk niet op het internet.

Ik heb gepoogd om de ip4 instellingen handmatig te zetten maar dan verliest hij zelfs het contact met de router. Zet ik het op automatisch maakt hij onmiddellijk verbinding met de router, maar spijtig genoeg NIET met de modem.  ???

Ook ben ik aan het zoeken geweest naar de Firewall maar daar vind ik nergens iets van terug. Waar zou ik die instellingen vinden ?

Dank voor hulp.

Ik kan misschien nog toevoegen dat dit de 2de pc is die hetzelfde euvel vertoont. De vorige pc heb ik uiteindelijk bedraad verbonden en toen was het dadelijk in orde. Het ligt dus wel degelijk aan de instellingen.


Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/26, 17:42:35 »
Ik had thuis ook eerst een modem, met daaraan los een wireless router. Om dit goed werkend te krijgen, moest in de wireless router configureren als getaway ipv router. Daarna werkte alles goed.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/26, 17:49:49 »
Internet komt binnen met de scarlet modem, gaat dan naar een gigabit switch box en dan van de switch box naar de Wireless router die dient voor mijn laptop, de pc in kwestie waar ik dus pas ubuntu op gezet heb en uiteindelijk ook voor mijn gsm.

Met alle Windows versies GEEN enkel probleem.
Ik was al zo blij dat die Ubuntu installatie zo goed gelukt was en zo en nu heb ik dit voor. Nog één klein stapje en ik heb mijn doel bereikt. Maar... ik raak niet verder  :'(

Hoe raak ik aan de instellingen van de Firewall in Ubuntu ? Ik vind daar niets van terug.


Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/26, 23:02:51 »
Citaat
Hoe raak ik aan de instellingen van de Firewall in Ubuntu ? Ik vind daar niets van terug.

Dit is wat ik kan vinden voor/over een Ubuntu firewall.

Citaat
Firewall in ubuntu:
Er zit standaard een eenvoudige firewall in Ubuntu. Die kun je als volgt bedienen:

   sudo ufw enable
   sudo ufw disable
   sudo ufw status

Als je gufw installeert (synaptic) dan kun je deze eenvoudige firewall grafisch bedienen
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/28, 17:12:51 »
Bedankt voor de tip. Ik ga nog eens een ultieme  poging wagen en zoniet... met de staart tussen de benen terug naar Windows. Spijtig genoeg geen andere oplossing.  :|

Zoëven startte ik InPrivateBrowsing op en hij maakt heel onverwacht verbinding met 2 websites. Maar vlot ging het niet. Dus de internetverbinding is er wel degelijk. Ik probeerde terug via de normale weg verbinding te maken maar : No way José !
Er is dus duidelijk iets dat de internettoegang blokkeert.  ???  >:(

Offline ivo

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/28, 20:52:25 »
Post hier eens de route tabel van je Linksys apparaat.

Oh, en ik denk niet dat er iets is wat de internet toegang blokkert, want dan krijg je helemaal geen verbinding, ook niet onverwacht met 2 sites.
Dus vergeet even dat firewall verhaal. Dat is hier niet aan de orde en maakt het onnodig veel complexer.

Je hebt Of een DNS probleem Of een routeringsprobleem. Ik denk het laatste.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Zjivago

  • Lid
Re: Verbinding met Wifi maar niet met internet.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/29, 00:10:15 »
't ja, ik kreeg het niet opgelost en 'k moest verder... heb mijn Windows image er voorlopig terug opgezet. Onmiddellijk verbinding EN internet... Ik vraag me af hoe ik het dan wel moet oplossen. En met m'n andere pc met Ubuntu lukt het ook niet draadloos. Daar kan ik wel mee blijven testen want die kan ik of te wel bedraad of draadloos instellen. In ieder geval iedereen bedankt om te helpen !