Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met live images op Acer Aspire 5541  (gelezen 486 keer)

Offline MKe

  • Lid
Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Gepost op: 2015/12/07, 06:23:07 »
Hoi,

Ik heb al vaak linux geinstalleerd op verschillende PC's, maar hier snap ik niets van:
Ik probeer Ubuntu of Mint te installeren op een Acer laoptop (Aspire 5541) voor iemad anders. De laptop is 4 of 5 jaar oud.
Eerst met een USB stick geprobeerd. De Acer ziet wel dat hij ervan kan opstarten, maar als ik hem selecteer start hij vervolgens vrolijk van de hade schijf (win7).
Ook met de Plop boot cd werkt het niet. Als ik daar USB selecteer dan start hij vervolgens WIndows op.
De USB stick werkt wel op andere computers, dus ik denk niet dat het aan de stick ligt.

Toen een DVD gemaakt van Mint. Deze werkt prima op mijn eigen laptop. Op de Acer start er wel van op, maar blijft vervolgens hangen in het opstart scherm. Vervolgens opstarten met de compatebility mode geeft allerlei errors te zien.:
End_request I/O error dev sd0:
Na zo'n 15 minuten wachten komt er daadwerkelijk een ... login scherm... Waar ik vervolgens natuurlijk niet kan inloggen.

Erg vreemd. Iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik ben redelijk ervaren, dus technische uitleg mag.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/07, 06:30:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/07, 19:08:44 »
Okay, Ubuntu zelf lijkt toch te werken. Ik heb nu de live DVD aan de praat. Krijg nog wel een foutmelding bij het starten:
ASPM: Could not configure common clock
Bij googlen vond ik alleen een italiaanse site. Maar goed, tot nu toe lijkt het weer te werken. Toch wel vreemd dat de usb het helemaal niet doet.

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/08, 07:36:49 »
Volgende probleem, Ubuntu installatie crashed op het laatst. Geen idee waarom, er is geen beschrijving van de foutmelding.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/08, 08:11:42 »
Wat een lastpak, MKe!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/08, 08:17:18 »
Ja, het is een verwaarloosde computer. Ik krijg problemen die ik nog nooit eerder gezien heb. Ik ben bang dat de hardware niet zo goed meer is, maar kan dat niet bewijzen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/08, 08:30:03 »
Ik heb eens gegoogled naar problemen met deze laptop. Wat ik daar uithaal is dat het ding prima op Linux moet kunnen draaien.

Een stel open deuren, MKe, maar wellicht kan je er toch wat mee:
  • Schoonblazen/ontstoffen?
  • Memtest draaien?
  • BIOS flashen?
  • Harde schijf: probeer eens een andere?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/09, 09:28:21 »
Ik heb het hele ding open gemaakt en de stofzuiger eroverheen gehaald. En hij doet het , joehoe!
Ik krijg wel alleen Ubuntu 64 bits aan de praat. Dus de eigenaar moet maar wennen aan Unity. Unity is wel een beetje traag, maar ik ben dan ook i3wm gewend  :evil:
Nu nog teamviewer installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/09, 10:28:51 »
Super, MKe!

Ik heb overigens weleens gehoord dat stofzuigers gebruiken om te ontstoffen niet zo verstandig is vanwege de opbouw van statische elektriciteit. Maar hij heeft het duidelijk overleefd.

Mijn eigen laptop is trouwens ook wat warm en de fan blaast meer dan normaal. Met de terminal opdracht sensors
kreeg ik:

just@just-Xub1404-A100:~$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:        +71.0°C  (crit = +106.0°C)
temp2:        +70.0°C  (crit = +106.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:       +69.0°C  (crit = +100.0°C)
Core 1:       +70.0°C  (crit = +100.0°C)

Ik ga hem zo eens met beleid doorblazen. In rust is het dan ergens rond de 50 graden.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/09, 11:17:17 »
Oef 70 graden voor een laptop bij rust. Ook niet bevorderlijk voor je RAW bewerking. Bij mijn oude laptop viel Dark table steeds uit vanwege oververhitting.

Deze Acer was overigens een jaar niet gebruikt en heeft op eenkeukenplank gelegen ofzo. Hij was helemaal vet en stoffig.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/09, 11:31:39 »
Ohoh, Darktable uitvallen?

Ik heb me gistermiddag geworpen op portretfotografie. Dat vind ik erg leuk om te doen. Met al die erg matige selfies lijkt me daar trouwens een behoefte te liggen in de markt voor bescheiden geprijsd werk, maar dat terzijde. Daar had Darktable in de Tethering module soms wel moeite mee. Ik ga eens op de temperatuur letten.

Ik ga die portretsessie toch al nog eens doen. Ik gebruikte vier cheapo spaarlampen van Action in een echte middenmaat softbox. Mooi zacht wit licht met een kleurtemperatuur van 2700 K, maar helemaal puik vind ik het toch niet. Ik ga het nog eens doen, maar nu met de flitser.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Problemen met live images op Acer Aspire 5541
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/12, 15:06:51 »
Klinkt goed. Moet ik ook eens proberen. Hoewel het niet mijn talent is heb ik de laatste tijd een paar best leuke protretten gemaakt met omgevingslicht. Misschien ook eens wat proberen met lampen ;)

Overigens werkt de laptop nu als een zonnetje. Op een of andere manier is Ubuntu toch een stuk robuster dan Linux Mint. Over het algemeen gaat Mint prima hoor, maar bij probleemgevallen zoals hier blijkt vaak dat Ubuntu weer net iets beter in elkaar steekt.