Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu desktop install (?) als shared print en scanner server; hoge prioriteit!  (gelezen 1392 keer)

Offline John K

  • Lid
Ik heb al een tijdje een Xubuntu machientje als printserver draaien, dus de printer Canon Pixma MP610 hangt hieraan en is gedeeld, zodat iedereen op het lan netwerk via deze comp kan printen.

Nu is mijn vraag, wanneer ik 10.04 minimal installeer, krijg ik de tasksel optie, waarin ik bijv. Xubuntu desktop en printserver kan installeren.

Is het voor een comp die alleen de printer en scanner shared niet overbodig een Xubuntu desktop te installeren?

En zo ja, wat moet ik dan installeren en hoe krijg ik de printerdrivers en scannerdrivers (Canon Pixma MP610 is een multifunctional) er dan op en dan ook werkende?

Groeten John K


Offline John K

  • Lid
Maar als er dan veranderingen optreden, bijv een andere printer, wat dan?

Bedankt voor je meedenken.

Offline John K

  • Lid
En als ik installeer vanaf cd, moet ik dan in Tasksel Ubuntu basisserver, ssh server en printserver instellen? Enig idee?

Offline John K

  • Lid
Nou ja, ik weet dus niet welk programma je gebruikt, maar bijvoorbeeld Cups heeft gewoon een webinterface die je zou kunnen gebruiken.
Overigens kun je over SSH prima grafische programma's op een computer starten zonder dat deze zelf een grafisch omgeving heeft.

dan doe je:
ssh -X <naam>@<server>

Wat doe ik hier verder mee?

Het enige wat ik krijg te zien is het scherm op de pagina deze pagina onder de kop Clients, De terminal client ; http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server?highlight=%28ssh%29

Ik weet niet hoe ik een afbeelding kan uploaden in dit bericht!

Groeten John


Offline John K

  • Lid
Heeft iemand een idee hoe een serverinstallatie een printer te laten herkennen en te delen?

Ik heb op de server inmiddels lynx geinstalleerd, maar als ik in Lynx naar  http://localhost:631, dan krijg ik de Cups-pagina te zien, maar ik kan geen printer toevoegen of opzoeken.

Is de enige oplossing dan toch een Xubuntudesktop te laten draaien met printerdelen als printserver voor mijn netwerk?


Offline John K

  • Lid
Het is mij helaas nog niet gelukt om via de commandline een grafisch applicatie te starten...