Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet  (gelezen 3719 keer)

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Gepost op: 2006/09/02, 17:10:17 »
k heb net de Laatste PCM blad gekocht allen maar want daar stont de cd met de laatste versie van kubuntu, ik heb de cd meteen er in gestop maar ik begrijp dat om met de versie te werk te gaan ik moet eerste de bios van mijn computer aanpassen, en dat is wat ik niet weet precies hoe het moet. ik ben niet zeker als de bios de opdrachtpromt is of wat anders kan a.u.b  iemand me sommige tips geven om dit correct te doen

de cd start wel op maar  in de blad sta da ik moet  eerste een  tekscherm tegen komen en die met de toets enter moet bevestigen maar dat is niet gebeur dus ik vermoed ik moet de bios aanpassen.. waar vind ik die bios?

Alvast bedankt

norry

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/02, 17:16:16 »
Als je PC opstart kun je de DEL toets indrukken. Dit brengt je naar de BIOS. Als het goed is zie je hier ook een melding van op je scherm. Succes.

Saamelainen

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/02, 17:22:49 »
Hoi Incognit@,

Het is niet het antwoord op je vraag, maar toch wil ik het even kwijt. In het blad PCM Expert wordt door de schrijver KAutomatix geadviseerd. Gebruik dat niet als beginneling, want je kunt voor vervelende problemen komen te staan. Zoek je informatie liever op in de Wiki of op het forum.

Succes met de installatie. :)

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/02, 19:32:29 »
Beste,

Als je de CD kunt opstarten, hoef je volgens mij de BIOS niet meer aan te passen. E

capo

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/02, 19:39:09 »
Ha, die cd heb ik ook, start gewoon op, laat alles, dan kom ik weer in het ubuntu scherm en doet ie verder nix meer :)......

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/02, 19:57:24 »
Bedankt voor alle antwoorden, ik ben nu met de interface van Kubuntu aan het werken, ik vind eigenlijk ongeloofelijk dat meeste mensen nog vanwege de monopolie positie van windows  voor een bestuursysteem zoals deze moeten betalen, mischien ben ik nog niet hellemaal bekend met de beperkingen van linux versies, maar tot nu toe ik verklaar me een voorstander van linux.

In de PCM blad sta dat vanaf de cd live kan je niet installeren, maar ik heb well toch op de interface van kubuntu de optie install gezien, ik ben van plan de helle artikle te lezen en meteen aan de slag, als iemand al ervaring heeft met de instalatie van kubuntu naast windows, ik zou hoog op prijs stellen, hoe dat moet?

ik heb windows een paar weken geleden herinstaller, en 4 ntfs partities van me 40GB harde schijf van gemaak

1. C= windows
2. D= persoonlijk mapen
3. E= leeg  ntfs partitie
4. f= leeg ntfs partitie

dus moet ik kubuntu direct in een van mijn lege partities installeren? of moet ik ook deze twwe in kleinere stukken verdelen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/02, 20:08:09 »
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Hier vind je een hele waslijst met allemaal nederlandstalige wiki's.
En voor 't indelen van de schijf moet je maar eens de zoekfunctie van dit forum gebruiken.
Zorg er in ieder geval voor dat je 1 partitie / noemt dat is de basis map waar kubuntu zich bevind, van ongeveer 5gig
en zeker 1 Swap partitie van ongeveer 1gig
Verder is 't zeker aan 'te raden een partitie /home aan te maken voor al uw persoonlijke documenten en instellingen. Deze mag heel groot zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/02, 20:31:22 »
Dank je, wat een beetje raar vind ik is dat op de  PCM blad vermeld sta dat de live cd niet " geschikt "  is om te installeren, wat bedoelen ze met niet geschikt? het kan wel, maar zou niet optimaal de instalatie kunnen doorlopen? of gewoonweg kan niet. ik heb al een keer geprobeer de iso te downloaden en branden maar het luk niet, ik zou weten als iemand dat per se weet als mogelijk is op de harde schijf te installeren vanaf deze live cd...

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/02, 23:56:20 »
Citaat van: Incognit@
Dank je, wat een beetje raar vind ik is dat op de  PCM blad vermeld sta dat de live cd niet " geschikt "  is om te installeren, wat bedoelen ze met niet geschikt? het kan wel, maar zou niet optimaal de instalatie kunnen doorlopen? of gewoonweg kan niet. ik heb al een keer geprobeer de iso te downloaden en branden maar het luk niet, ik zou weten als iemand dat per se weet als mogelijk is op de harde schijf te installeren vanaf deze live cd...
Beste,
Als je een ISO-cd wil branden, doe je dat best aan een heel erg lage snelheid (4X bijvoorbeeld). De kans is groot dat het dan wel zal lukken. :)
Je kan vanuit de CD, die met het magazine meegeleverd is, zeker Kubuntu installeren. Zoals ik in een eerdere post al schreef, stop je gewoon de CD in jouw PC en in het openingsscherm klik je op "install"
Wat de dualboot betreft, moet je eens in het tijdschrift bladeren. Daar staat het haarfijn in uitgelegd hoe je dat moet doen. Ik heb zelf ook het tijdschrift gehad maar heb het momenteel uitgeleend aan iemand. Ik kan je dus jammer genoeg niet vertellen op welke pagina het precies staat. Ik ben zeker dat het er in stond !
Ikzelf heb eerst Kubuntu ge

Saamelainen

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/03, 00:01:34 »
Pagina 34. :)

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/03, 00:29:13 »
Dank allemaal weer, ik heb de wizard van de install Cd laten doorlopen en het ging zo soepel dat ik dacht ik heb het al maar toen ik most de partities aanmaken ik kon niet mijn partitie herkenen ze staan  in de wizard niet vermeld als C, D, E, F, maar als iets anders ik probeerde een beetje en ik liet de wizard dorlopen maar aan het  eind ik moest stoppen want in de laatste stap ik kreeg de volgende melding

this will destroy all data you have on any partitions you have removed as well as in the partitions to be formatted,  

het probleem lig in het feit dat ik kon mijn partities niet identificieren en daardoor niet alleen maar E en F  die leeg zijn gebruiken om ruimte  vrij te maken voor swap home usr,

dit is wat te zien krijg als mijn partities

dev/hdo1   ntfs active
 "    "         "     extended
 "    "         "
 "    "         "

hoe kan ik dit opplossen?

budster

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/03, 00:35:38 »
linux noemt zijn partities anders dan windows, schijven worden met letters aan gegeven

hda, hdb, hdc -> a, b en c schijf dus

partities worden met letters aangegeven:
hda1, hda2, hda3 -> partitie 1,2 en 3 op schijf a

Je kan het best even naar de grootte kijken om te weten wat, wat is. Als je eenmaal aan het linux systeem gewent bent, is het veel handiger. Zeer waarschijnlijk zijn de onderste twee partities de partities die jij hebt aangemaakt voor linux. de tweede is een extended partitie waar de twee onderste in staan, (kan je zien aan "start" en "end")

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/03, 00:41:22 »
Beste,
Volgens mij is de dev/hdo1   ntfs active jouw Windows partitie.
Ik zal eens even rondneuzen op dit forum en bij de nederlandstalige docu en als ik een oplossing vind, laat ik iets weten :P
Wees echter voorzichtig vooraleer je verder gaat.
Goede raad : zorg voor een back-up van je belangrijkste gegevens.
Als ik het me goed herinner, heb ik in de tijd gekozen voor handmatig partitioneren. Je kan dan je Windows-partitie vergroten of verkleinen en de vrijgekomen ruimte aan Linux toewijzen.
Het is misschien ook niet slecht om in Windows je HD eerst eens te defragmenteren vooraleer je verder gaat met al de rest.
Ik zoek even rond en met wat geluk vind ik iets (of is er ondertussen een andere bereidwillige ziel die je op weg kan helpen) :)

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/03, 00:57:43 »
ik vraag me af als een tool om screeshots te maken bestaat binnen kubuntu om dat gebruiken, weet iemand dat?, of als ik kan downloaden en installeren  een screeshot maker terwijl ik nog binnen de instalatie wizard bent

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/03, 01:01:06 »
Beste,
ik heb eens rondgesnuffeld en in de nederlandstalige documentatie vond ik deze info (en ik citeer) :
De standaard instelling van het partitioneer programma van de Ubuntu instelling is het verwijderen van alle bestanden op de harde schijf (alle eerdere partities worden ook verwijderd), om met een 'schone lei' te beginnen. Wanneer u uw Windows systeem wil behouden is dit niet de optie die u wilt volgen. Wat u moet doen is het vrij maken van vrije schijfruimte:

* Start de computer op met de installatieCD in de CD/DVD drive. Zorg dat u het opstartscherm van Ubuntu krijgt.
* Volg de aanwijzingen tot dat u bij het onderdeel partitioneren komt.
* In plaats van de standaard optie, kies de optie voor het handmatig instellen van het Partitie tabel.
* Kies de Partitie die u wilt wijzigen in grootte en druk op enter
* Selecteer de grootte. Kies een kleinere grootte (niet kleiner dan 3,5 Gig aanbevolen) en druk op enter. Kies Ja op de vraag of u het partitie tabel wilt wijziggen. Nu wordt in het partitietabel de vrije ruimte laten zien
* Vanaf hier selecteert u gestuurde partitionering en de installatie zal verdere berekeningen voor u maken.
* Wanneer u de optie om een kleinere grootte van de partitie te maken niet krijgt dan is dat omdat het installatieprogramma de optie niet mogelijk acht. Waarschijnlijke redenen hiervoor is omdat de schijf vol of corrupt is, of andere fouten/problemen bevat die het niet kan oplossen



Verder vond ik ook nog deze website met een heel erg aanschouwelijke handleiding :
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing.html

Misschien kan je daar mee verder?
Veel succes en hopelijk lukt het !

frans van der star

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/03, 01:06:24 »
dus het scheelt onnoemelijk de snelheid waarmee het schijfje brandt????
dus vieer keer is echt drie keer een aanrader!!!!!

frans van der star

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/03, 01:13:35 »
Alain1

zal je keertje willen kijken bij de linux bug 8254????

groetjes
frans

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/03, 01:35:51 »
Citaat van: frans van der star
Alain1

zal je keertje willen kijken bij de linux bug 8254????

groetjes
frans
Heb daar eens gekeken maar deze discussie gaat mijn petje te boven. Ben zelf nog maar een newbie.

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/03, 10:20:59 »
dank u wel allemaal, dat link met de screenshots is echt handig voor me nu weet ik beter hoe dit aan te pakken, ik  heb allen maar nog 3 vraagetjes, wat is precies
( to mount a partition ?).

2. als ik naar deze screenshot kijk begrijp ik krig ik 3 partities

http://i111.photobucket.com/albums/n125/Julia-41/Screenshot-kubuntu.png

a) swap=ongeveer mijn documenten in windows

b) documents mij persoonlijke mappen

c) ( / ) partitie waar Kubuntu zal geinstalleerd worden


swap en ( / ) partities  worden geformateerd, en mijn docementen niet, als ik dezelfde keuze maak, zal alles  goed uitkomen?

ik ben nu bezig mijn partities te formateren maar als ik de D partitie formateerd ik kk krijg geen raport van de formaatting en mijn partitie zie met veel rood ruimte uit, weet iemand als dit een tken van wat probleemen is ?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/Julia-41/Screenshot-defrag.png

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/03, 11:07:40 »
Wat ik wel weet is dat je / primair moet maken. Best voorzie je ook /home op een aparte partitie.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/03, 12:37:47 »
/ = ubuntu's hoofdmap
SWAP = ubuntu's "extra geheugen"
de overige 2 partities hoef je niet te formatteren en kan je aankoppelen waar je wil, bijvoorbeeld: /media/documents en /media/windows
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/03, 12:38:50 »
Citaat van: zappa
Wat ik wel weet is dat je / primair moet maken. Best voorzie je ook /home op een aparte partitie.
Ik heb Archlinux op een logische (extended) partitie staan op mijn desktop pc (dualboot met ubuntu)

werkt gewoon zonder problemen hoor
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/03, 12:49:38 »
(Zolang je Grub op 'hda1-primair' staat ja, weet ik. Maar ik vind dat allemaal moeilijk doen ;))

Skoebidoe

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/03, 13:05:26 »
Beste Incognit@,

Een mogelijke indeling zou de volgende kunnen zijn :
1 partitie waarop Windows staat en die je ongemoeid laat (meestal te zien als NTFS partitie) Zorg ervoor dat hier het vinkje naast formatteren niet aangevinkt staat.
1 partitie voor Ubuntu zelf. Dat is de /partitie. Je zet die in ext3 formaat.
1 partitie voor de swap (en dat is niet waar jouw documenten komen te staan zoals je eerder schreef !!)
1 partitie voor /home partitie. Daar komen dan jouw documenten en instellingen in te staan.

Als regel voor de grootte van je SWAP neem je ongeveer anderhalf maal jouw RAM-geheugen.
Tijdens de installatie van Ubuntu wordt dan automatisch jouw Windows herkend en zal de GRUB mee ge

Incognit@

  • Gast
kunbuntu CD van PCM blad experts hoe het moet
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/03, 16:11:51 »
Ok ik heb het al geinstaller, OP BRUTE WIJZE, maar dat allen laat me zien hoe moe ben ik al van windows, ik weet niet eens zeker wat voor mappen  heb ik verloren, dat ik ga nu nagaan,

ik heb de tweede keuze voor formatting gekozen om te installeren ik denk was vrije ruinte te gebruiken of zo.

toen kubunto was al geinstaller heb ik mijn eerste fout meding gekregen.

PROGRAMA KDESKTOP, ONGELDIGE BEWERKING GEMAAK, EN DAAROM WORD AFGESLOTEN, HET GaF HET VOLGENDE SIGNAAL, 6 (SIGBRT)  FOUT IN HET PROGRAMA

Mijn tweede twijfel is wat gaat nu gebeuren als kubuntu herstart, om naar windos over te stappen en te checken als alles daar in orde is? hoe moet eigenlijk van kubuntu naar windows en omgekeerd?