Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieproblemen Ubuntu  (gelezen 1192 keer)

Schpijker

  • Gast
Installatieproblemen Ubuntu
« Gepost op: 2008/12/21, 01:18:01 »
Hallo iedereen!

Ik ben dit weekend overgegaan van jarenlange windows ervaring naar een Linux Ubuntu distro.
Ik krijg iedere keer na het installeren van mijn Asus AH3650 Sil/HTDI op het systeem na het rebooten dat mijn systeem bevriest.
Ik krijg hier geen helder antwoord op, ook niet na het stevige google werk, behalve dat ATI geen ondersteuning biedt voor Linux. Ik vindt dit best jammer omdat ik toen deze videokaart heb gekocht om grafisch wat te kunnen doen en om te gamen (niet al te zware games). Ik weet dat Linux niet voor een diehard gamer is gemaakt, maar ben zat van Windows XP en Vista hoef ik al helemaal niets van weten met mijn P4 systeempje.

Kleine overview van mijn Systeem(pje):

Asus X-Series P4S800 MX/SE mobo
Pentium4 3Ghz (standaard single core 32 bits processor)
512 MB DDR Kingston (jammer genoeg net een balkje overleden)
Asus AH3650 Sil/HTDI (AGP 512 MB)

Ik wil graag de volledige mogelijkheden kunnen gebruiken die er mogelijk zijn voor mijn PC en zou het jammer vinden als er geen oplossing is.
Graag hulp!!

Groeten,
Schpijker.

Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/21, 01:28:07 »
ATI word meer en meer ondersteund atm in de Linux community, mja

tis altijd tobben geweest met ATI, ook in Windows..

enyway.
je zult idd ff je xserver moeten fixen want atm moet ATI rustig kunnen werken in Ubuntu.

Jouw prob is dat je niet helemaal weet hoe dit te doen.

Je kunt 2 dingen doen.
Of in veilige modes opstarten en dan je grafische zaken opnieuw laten instellen.
Onderste keuze mogelijkheid van dat menu.

Of je download de alternate Ubuntu cd waarbij je geen grafische ondersteuning hebt maar wel alles kan instellen tijdens het installeren.

Wanneer je boot van de cd werkt dan wel alles ??
Dan zou je kunnen kijken welke instellingen hij gebruikt op dat moment.

Je vind deze in etc/X11/
en dan kijken in
xorg.conf
xorg.conf1
xorg.conf2
xorg.conf3
enz enz

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Schpijker

  • Gast
Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 01:32:00 »
Ik weet inderdaad nog niet veel van Linux af (luiheid op de opleiding) en ik raak steeds meer en meer enthousiast. Er schijnen vast wel mogelijkheden te zijn om dit op te lossen alleen is het allemaal even wennen. Veel van de installatie mogelijkheden weet ik nog niet. Ik heb bij de laatste keer dat hij hierom bevroor het systeem opnieuw geinstalleerd (dat half uurtje). Ik zoek een oplossing om dit in een keer goed in te stellen en ook de maximale grafische instellingen te kunnen doen.

De kaart werkt zonder de drivers zonder moeilijk te doen, maar ik hou er van als alles op maximale performance werkt ;).

Offline joop905

  • Lid
Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/21, 01:35:03 »
kijk eens naar de alternate Ubuntu cd   http://releases.ubuntu.com/intrepid/

Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/21, 01:52:11 »
Geloof me, werk stap voor stap.
je moet eerst ff bekend worden met alles.

ennuh, vergeet niet in Linux is alles met de hand in te stellen, omdat alle proggies gewoon tekstfiles zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Schpijker

  • Gast
Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 01:59:38 »
Daar ben ik wel mee bekend ;). Ik heb toen ik mijn opleiding ICT heb gedaan niet veel tijd gestoken in Linux omdat de documentatie beperkt was tot suse en de leraar er geen verstand van had. Ik hoop dat ik die kennis hier een beetje op kan doen de komende tijd!

Ik probeer laterop deze week die andere distro om te zien of dat beter gaat. Deze werdt mij aangeraden.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Re: Installatieproblemen Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/21, 11:20:04 »
ATI wordt wel ondersteund hoor, ik heb er hier ook nog zo eentje.
Maar het hangt een beetje af van het model.
Daarnaast moet je misschien kiezen voor de drivers van ATI zelf.
Dus samengevat heb je:

- Open source drivers (maar lukt blijkbaar niet dus)
- fglrx : ge-precompileerde debian package in de repos
- diezelfde ATI-drivers, maar zelf installeren

Alle uitleg op:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Om gebruik te maken van de RAM op de kaart heb je vaak 1 van de 2 laatste opties nodig. En dat wil je wel bij gamen.
En ja, Ubuntu is een aanrader. Ik kan hier moeilijk echt objectief klinken, maar Debian met een sterk repository-beheer is een goede keuze, voor iedereen.