Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zotero 5 werkt langs geen meter meer in Ubuntu 16.04  (gelezen 388 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Zotero 5 werkt langs geen meter meer in Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/11/18, 00:00:46 »
Zotero was vroeger een add-on op firefox, maar sinds enkele dagen werkt dat niet meer (firefox 57).

Zotero raadt dan aan om een zotero tar.gz bestand te laden, ergens in een map te steken en vervolgens op te starten met ./zotero

En ... er gebeurt niks.

De uitleg van Zotero zelf is helaas ook alles behalve veelzeggend. Een serieuze domper op mijn vreugde over Zotero, moet ik zeggen.

Kan er iemand mij helpen? Ik heb heel mijn bibliotheek én referenties in Zotero gestoken en wil wél dat dit systeem blijft draaien.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koos4401

  • Lid
Re: Zotero 5 werkt langs geen meter meer in Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/18, 11:05:36 »
Ik gebruik geen Zotero, maar als ik jouw beschrijving (Zotero raadt dan aan om een zotero tar.gz bestand te laden, ergens in een map te steken en vervolgens op te starten met ./zotero) lees, mis ik tussen "in een map steken" en "starten" , de term "uitpakken". Dat is toch wel gebeurd?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zotero 5 werkt langs geen meter meer in Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/18, 11:24:21 »
Ik gebruik ook geen Zotero. Op https://www.zotero.org/blog/zotero-5-and-firefox-faq/ staat wel een uitgebreide uitleg. In het Engels, dat wel. Maar de Nederlandse vertaling van Google ziet er alleszins hebbelijk uit. En dan kom je er nog niet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zotero 5 werkt langs geen meter meer in Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/18, 15:33:33 »
Ik ben enkele weken geleden al naadloos op Zotero stand-alone overgestapt. Het volstaat het archief uit te pakken in een folder van je keuze. Ik heb gekozen voor /opt. Zotero is nu startensklaar, behalve dan dat je nog even de launcher (het .desktop) bestand moet installeren door het script set_launcher_icon uit te voeren (as beheerder). Daarna kan je het programma met je menu opstarten.

Wat ik hierboven aangeef, kan je met volgende terminal commando's doen. Hierbij onderstel ik dat het gedownloade bestand in je Downloads folder zit, en Zotero-5.0.24_linux-x86_64.tar.bz2 noemt
cd ~/Downloads                                     ## Ga naar je Downloads folder
tar -xvf  Zotero-5.0.24_linux-x86_64.tar.bz2       ## Pak het archief uit
sudo cp -R Zotero_linux-x86_64/ /opt/              ## Kopieer de uitgepakte folder naar /opt
sudo /opt/Zotero_linux-x86_64/set_launcher_icon    ## Voer het script uit om de launcher aan te maken

Alles van zotero, het gedownloade archief en de uitgepakte folder, kan je achteraf uit je Downloads folder verwijderen.

In firefox dien je dan de add-on te installeren om (zoals ook in chrome/chromium) referenties vanuit Firefox rechtstreeks in zotero te importeren (dat aspect is wat minder luxueus geworden dan toen het ganse Zotero een add-on in Firefox was).

In Zotero zelf kies je Edit - Preferences - Cite, "Wordprocessor" tab om de Libreoffice-addon te installeren.

Opstarten als ./zotero werkt enkel als je je in de programmafolder zelf bevindt. Dat is niet de reguliere wijze: je wil het opstarten net als elk ander programma vanuit je programmamenu.