Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf wel gemount maar geen rechten...  (gelezen 901 keer)

harde schijf wel gemount maar geen rechten...
« Gepost op: 2009/03/01, 15:44:51 »
Eigen schuld dikke bult. je wil niet weten wat voor uren ik heb gestunteld achter de pc, maar het lijkt er weer aardig op, maar...............
Ik heb een harde schijf (van 3) in een pc, die kan ik wel mounten maar niets op doen, ik heb geen rechten. Ik wil niet met een linkje oid toegang krijgen, ik wil direct vanuit mijn lokaties op die schijf kunnen en doen en laten wat ik wil. Ik kan wel via Sudo Nautilus erop en dus mappen maken etc maar ik wil er gewoon direct op met alle rechten..Hoe regel ik dat eens en voor altijd zonder geklooi in fstab ?? chown ??
:|
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf wel gemount maar geen rechten...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/01, 15:49:29 »
Linux kent inderdaad eigenaars en permissies, en standaard mag je niets. Je moet dus eerst met "gksudo nautilus" een directory aanmaken op die schijf, dan jouzelf als gebruiker eigenaar van die directory maken i.p.v. root (rechts-klik - eigenschappen). Als je besluit dat jij de enige gebruiker moet zijn van die schijf, dan kan je meteen jezelf eigenaar maken van het koppelpunt van de schijf. Let op: voor bestandssystemen die geen linux permissies kennen (ntfs, fat32) kan je niet anders dan de ganse schijf volledig aan iemand toebedelen.

Offline nivasys

  • Lid
Re: harde schijf wel gemount maar geen rechten...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/01, 19:36:15 »
via terminal naar de betreffende schijf toe.

chmod 777 */*


Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf wel gemount maar geen rechten...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 19:57:39 »
Dat is een slagersoplossing en bovendien een gevaarlijk commando.