Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen welke audio driver wordt geladen?  (gelezen 1825 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Gepost op: 2011/03/13, 11:39:30 »
Ik heb een vraag mbt een audiodriver. Waar kan ik zien/instellen welke audiodriver er voor mijn geluidskaart geladen wordt?

Ik heb namelijk de Audiotrak prodigy HD2 kaart in mijn htpc onder Ubuntu 10.04 en volgens mij wordt die niet goed geladen tijdens het booten. Ik heb na het booten het normale audio icoontje in mijn taakbalk, echter als ik daarop klik en voor geluidsvoorkeuren kies dan verschijnt er een tweede audio icoon met de details van de geluidskaart. Het geluid is vanaf dat moment veel beter en het lijkt dus wel of dan pas de juiste driver/kaart aangesproken wordt?

Ik heb de onboard geluidskaart al in de bios uitgeschakeld, dus op zich zou die niet geladen moeten kunnen worden. Iemand een idee hoe ik mijn htpc zo gek krijg automatisch de juiste driver/kaart aan te spreken?

Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/13, 12:51:10 »
Hier een link, http://www.spinics.net/linux/fedora/alsa-user/msg09866.html als je er niet uitkomt, schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/13, 13:03:30 »
Bedankt voor de reactie, ik zal er eens naar kijken.

Maar nu niet meer, zometeen eerst een whisky nosing and tasting  :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 13:09:34 »
Toch even snel gekeken, maar dit artikel beschrijft een oplossing mbv Alsa. Alleen onder Ubuntu 10.04 wordt toch pulse audio gebruikt?

Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 13:16:34 »
Standaard wordt PulseAudio geïnstalleerd, ik ben zelf niet zo'n liefhebber daarvan. Ik verwijder PulseAudio altijd direct en vervang deze door ALSA.
Maar als je liever PulseAudio gebruikt moet ik op zoek voor een andere oplossing. Dit kan even duren, want ik ben er vanmiddag niet.
Maar misschien een van de andere forumleden.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/03/14, 18:57:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/14, 18:53:01 »
Ik snap er niets van, ik kan het verschijnen van dat 2e geluidsicoon niet meer reproduceren  ???

Maar ook geen problemen met het geluid meer? Volgens mij is ea verandert nadat ik het opstarten van automatische hardware herkenning uitgezet heb. Dat hoeft op zich niet opgestart te worden iedere keer, want die hardware wijzigt toch niet...
Maar goed, natuurlijk ook even opnieuw aangevinkt zodat het hardware herkenning weer gestart wordt bij booten. Maar ook dan geen problemen meer, ikniesnappenie....

Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/14, 19:03:37 »
Installeer via Synaptic de gnome-alsamixer , als je tenminste nu ALSA gebruikt. Na installatie terug te vinden onder Audio en Video. Klik met de linkermuisknop op de regel van Gnome-Alsamixer, houd deze ingedrukt en sleep deze naar de werkbalk op een plek waar je deze wilt hebben, laat daar de muisknop los.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/14, 19:22:06 »
Ik heb nog steeds pulseaudio en mbv pulseaudio volume manager wat ik net geïnstalleerd heb werkt het eigenlijk prima. Ik snap niet precies waarom het nu werkt, maar het werkt wel en dat is voor mij het belangrijkste.

Wat zou nou eigenlijk het voordeel van Alsa zijn tov Pulseaudio, zit er veel verschil in geluidskwaliteit oid?

Re: Instellen welke audio driver wordt geladen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/14, 19:47:15 »
Verschil in geluidskwaliteit is er niet, je geluidskaart+boxen(of hoofdtelefoon) bepalen de kwaliteit.
Persoonlijk vind ik het gebruikersgemak en overzichtelijkheid van ALSA beter dan PulseAudio. Maar daar zullen de meningen wel over uit een lopen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.