Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help gevraagd opstartDVD  (gelezen 1443 keer)

Offline DirkF

  • Lid
Help gevraagd opstartDVD
« Gepost op: 2020/11/06, 14:46:21 »
Dag Linux-vrienden,
In de afgelopen decennia van alles geprobeerd: SuSe, Mandrake, Red Hat, Knoppix en nog meer. Meestal gestrand tijdens de installatie en als het dan al een keer lukte, begreep ik bijvoorbeeld geen kloot van het bestandssysteem ('de verkenner'), las me het apenlazarus om oplossingen te vinden in de metersdikke online boekwerken. Wilde deze keer eens LinuxCNC proberen, maar bleef meteen al weer zitten met 'een niet gedetecteerde cd.rom'. Doei. Daarom eerste maar even wennen, opfrissen en ervaring opdoen met Ubuntu. Want het is zo makkelijk te doen, zegt men. Ben in de 60, niet dement, hbo, brede (ook techniche) belangstelling, gelukkig getrouwd en blow niet. Ook geen computer-nerd of aan de drank. Tot zover even het obligate voorstelpraatje. Dus.
Probeer ik met m'n Win10 computer een opstart-dvd te maken van de gedownloade Ubuntu 20.04-iso (waarom amd64 genoemd? Komt dat tegenwoordig wèl goed op een Intelmachine?) om op een nootboekje te installeren. Krijg via de Win10 verkenneroptie "op cd branden" alleen een kopie-iso op de dvd. Het hier aangeprezen Rufus help niet. Idem IsoBuster en nog een stuk of drie van die elders aanbevolen brandsoftware. Adviezen als "een iso op cd branden" zeggen me niets. Het lukt me niet om een opstartDVD te maken van dat iso-bestand. Graag hulp voor het te laat is, hi.
Vriendelijke groet, Dirk
Groeten van Dirk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help gevraagd opstartDVD
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/06, 14:54:17 »
Dirk, ik wil best een DVD voor je branden, maar is er niemand bij je in de buurt?
In je profiel staat niet waar je woont, helaas......
Kijk anders even op de steunpunten kaart, of er iemand bij je in de buurt is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bart85

  • Lid
Re: Help gevraagd opstartDVD
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/06, 16:15:30 »
Amd64 werkt op een intel machine, maar het moet wel een 64 bit zijn. Installatie kan ook vanaf usb stick.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DirkF

  • Lid
Re: Help gevraagd opstartDVD
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/06, 16:21:53 »
Ok, beiden (Biden?) dank voor zover. Junior gooide een schijfje door de deur en die werkt. Soms is het handig kinderen te hebben  :o =D
Groeten van Dirk

Offline jan11000

  • Lid
Re: Help gevraagd opstartDVD
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/08, 13:34:04 »
AMD64 betekend alleen een pc die ook 64 bit aan moet kunnen, heeft niks met intel of amd cpu te doen.

Tegenwoordig wordt de iso op een usb stick gezet, een dvd wordt niet meer gebruikt.

Offline DirkF

  • Lid
Re: Help gevraagd opstartDVD
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/08, 17:26:11 »
Dank voor de reactie. Inderdaad, op een stickie zetten met Rufus was zo klaar. De pc waarvoor ik het had bedoeld, heeft geen usb, vandaar die DVD. Misschien dat het met een usb-kaartje lukt, als die er nog zijn tenminste.
Gr Dirk
Net het stickie gebruikt en Ubuntu geïnstalleerd. Ging als de gesmeerde bliksem, zonder fouten en het ziet er stukken beter uit dan vroeger. Wat me ook opviel is dat het installeren grotendeels op de achtergrond gebeurd. Alleen de hoogst noodzakelijke vragen worden gesteld en er was eigenlijk niets wat ik niet begreep. Echt supermooi gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/08, 23:28:32 door DirkF »
Groeten van Dirk