Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL  (gelezen 19644 keer)

Offline Double12

  • Lid
Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Gepost op: 2009/09/12, 16:00:47 »
Begin dit jaar (2009), na het vertrek van enkele teamleden uit het Ubuntu NL team, was er behoefte aan bemiddeling en het zoeken naar een oplossing voor een al langer durende onrustigheid bij Ubuntu-NL. Hiervoor werd een groep gevormd uit teamleden en niet-teamleden, alleen zeer begaan met de toekomst van Ubuntu NL. In het verloop van het jaar is de groep die hiervoor is samengesteld, al vele malen van samenstelling gewisseld. Het Overleg heeft zich dan uiteindelijk ook vooral gericht op het mogelijke oprichten van een rechtspersoon. Wat nu volgt is een kort verslag van de in real life-vergadering van het Overleg op 16 mei 2009 en een daaruitvolgende visie hoe verder te gaan. Het Overleg-proces is nu namelijk afgesloten.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OverlegToekomstUbuntuNL


Op bovenstaande wiki-pagina vind je ook de contactgegevens om mee te doen met een onderzoekend projectgroepje.

Alvast bedankt, namens de leden van het Overleg,

Double12

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/24, 13:22:40 »
Even een duwtje. Tot op heden heb ik nog geen aanmeldingen gehad. Heeft niemand meer aandacht voor dit onderwerp? Dat zou erg jammer zijn. Hopelijk mag ik op korte termijn wat reacties ontvangen. Of schrijf in dit topic jou mening. Tenslotte zijn wij ook niet "alziend".
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline SphinxNLD

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/24, 16:09:45 »
Leuk stuk tekst om te lezen. Helaas ben ik een n00b op Linux gebied. Maar goede toekomst perspectieven.

Ik ben ook zeer blij met het forum. Kan je je vragen kwijt, en snel antwoord.
Linux n00b!

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/24, 16:25:37 »
Een rechts persoon is nodig 100%.
Ik wil best meedoen met het groepje , maar wat word er verlangt ?.
Alleen discuteren wie er geschikt is voor de Functie van rechts persoon.
Dan kan ik kort zijn Mevrouw laacque , niet meer en minder.
Intelligent , bekwaam rustig en zelfverzekerd met ervaringen wat betreft recht etc.
Ook vlot van pen als ik het zo mag uitdrukken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Double12

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/24, 16:33:20 »
Als je wilt meedoen met het projectgroepje, graag. :)

Het projectgroepje moet op zoek naar minstens drie bestuursleden (voorzitter, secretaris, penningmeester). Een tweede taak van het groepje is om informatie in te winnen hoe je een rechtspersoon vorm kunt geven bij andere Nederlandstalige internet-communities en bij andere Ubuntu LoCo-teams. Verder kan het projectgroepje eventueel, als de bestuursleden eenmaal gevonden zijn, de bestuursleden begeleiden met adviezen bij het oprichten van de rechtspersoon.

Offline Double12

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/24, 16:45:07 »
De opzet die we hadden gekozen is om de bestuursleden de vorm te laten bepalen. Maar misschien is dit inderdaad een taak die het projectgroepje op zich kan nemen, die zou dit dan als sterk advies kunnen meegeven aan de bestuursleden.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/24, 16:56:38 »
lijkt mij verstandiger eerst eens goed uit te zoeken wat de beste vorm voor de rechtspersoon is, en daarna pas gaan kijken wie er geschikt is om in het bestuur te komen

persoonlijk geef ik de voorkeur aan een vereniging, dan kan je net iets makkelijker van je bestuur af mocht dit niet voldoen, en bied het ook in de toekomst de mogelijkheid voor anderen om in het bestuur te komen
Dat is zo Arie, bij een vereniging worden de bestuursleden gekozen door de leden. Bij een stichting kiezen de bestuursleden elkaar, in het begin zijn de stichters meestal ook de bestuursleden. Welke vorm nu echt het beste is weet ik ook niet. Vandaar de eerste opdracht van de werkgroep, een oriënterend onderzoek, hoe is dit in de andere Europese landen geregeld en kan dit ook toegepast worden in Nederland.
Aan de hand hiervan kan je de juiste mensen zoeken en aanstellen. En hun uit laten zoeken wat de beste vorm is. Hiervoor schiet mijn kennis van bijv. juridische zaken te kort. Wat bestuurskunde en organisatiekunde betreft kan ik nog wel aardig meekomen. Maar nogmaals, de eerste aanzet komt van de werkgroep.
En daarom lijkt het me in dit stadium fijn als er mensen aan deze werkgroep mee willen werken.
Ik denk zelf aan hooguit 5 mensen. Ik wacht nog even de reacties af. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/24, 17:23:25 »
Heel goed dat dit weer wat hoger op de aandachtsagenda komt.

Mijn eerste vraag is wel welke status de werkzaamheden van de projectgroep heeft in relatie tot Ubuntu-NL? Wordt het een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat met bijvoorbeeld taken op het gebied van fondswerving of wordt het een rechtspersoon die Ubuntu-NL omvat? Dan kun je nog steeds denken aan een soort Raad van Toezicht model met een of meerdere personen die daaronder de dagelijkse leiding en verantwoordelijkheden invullen.

In beide gevallen is het wel belangrijk dat vanuit het bestaande team van vrijwilligers daar al wat overeenstemming over bestaat en zij zich op voorhand committeren aan de resultaten.

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/24, 17:53:48 »
rechtspersoon is geen persoon, mocht je het nog niet begrijpen.

Ligt er aan welke uitleg je er aan geeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtspersoon#Soorten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijk_persoon

Wat Arie zijn idee betreft een Vereniging , dat is inderdaad zeer goed.

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/24, 18:18:02 »
Heel goed dat dit weer wat hoger op de aandachtsagenda komt.

Mijn eerste vraag is wel welke status de werkzaamheden van de projectgroep heeft in relatie tot Ubuntu-NL? Wordt het een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat met bijvoorbeeld taken op het gebied van fondswerving of wordt het een rechtspersoon die Ubuntu-NL omvat? Dan kun je nog steeds denken aan een soort Raad van Toezicht model met een of meerdere personen die daaronder de dagelijkse leiding en verantwoordelijkheden invullen.

In beide gevallen is het wel belangrijk dat vanuit het bestaande team van vrijwilligers daar al wat overeenstemming over bestaat en zij zich op voorhand committeren aan de resultaten.
Een model van Raad van Toezicht, ondanks dat dit "zwaar" overkomt, heeft nog steeds mijn voorkeur. Echter ik beslis daar niet over, maar de werkgroep. Het lastigste zal nog worden, het vinden van de juiste mensen voor een dergelijke functie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/24, 18:19:26 »
Al heb je bij een vereniging gelijk de vraag: "wie mogen er dan lid worden?". Iedereen dit dat wil? Actieve leden van Ubuntu-NL? Bezoekers van het forum met minimaal x berichtjes? Deelnemers aan IRC met minimaal x maanden ervaring?

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/24, 18:21:45 »
Het lastigste zal nog worden, het vinden van de juiste mensen voor een dergelijke functie.

Vandaar ook mijn vraag. De mensen die de klus oppakken moeten aan de voorkant wel weten wat er met hun werk wordt gedaan. Ik denk dat er wel mensen te vinden zijn die de schouders onder de rechtspersoon willen zetten, mijzelf incluis, maar wel met betere waarborgen dat het geen virtuele excercitie is die straks wordt genegeerd.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/24, 18:31:12 »
Het moet zeker geen virtuele exercitie worden. En volgens mij is dat vanaf het prille begin af aan van het overleg Toekomst Ubuntu-NL ook niet de intentie geweest. Ik vind dan ook dat dit serieus opgepakt moet worden door de werkgroep, anders kan je beter er gelijk een streep onderzetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/24, 18:38:38 »
Het moet zeker geen virtuele exercitie worden. En volgens mij is dat vanaf het prille begin af aan van het overleg Toekomst Ubuntu-NL ook niet de intentie geweest. Ik vind dan ook dat dit serieus opgepakt moet worden door de werkgroep, anders kan je beter er gelijk een streep onderzetten.

Klopt, het was destijds niet de intentie van de werkgroep. We zijn nu wel een periode verder in de tijd. 16 mei was het laatste overleg en er zijn heel wat wijzigingen in het Ubuntu-NL team geweest en -zoals een eerder bericht stelde- evenzeer wijzigingen in de samenstelling van de werkgroep. Degenen die in de werkgroep gaan zitten moeten weten dat zij een serieuze klus op de schouders pakken én dat zij daarvoor de rugdekking hebben van degenen die het uiteindelijke besluit moeten accorderen.

Waar ik eigenlijk naar zoek is een concrete uitspraak van: "Dit is het besluit van de huidige leiding en het team Ubuntu-NL, wij willen een rechtspersoon, over de vorm kan nog worden gediscussieerd maar tussen nu en <datum> is er een rechtspersoon met minimaal de volgende taken". Dan heb je duidelijkheid aan de voorkant.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/24, 18:54:15 »
[knip][/knip]
Waar ik eigenlijk naar zoek is een concrete uitspraak van: "Dit is het besluit van de huidige leiding en het team Ubuntu-NL, wij willen een rechtspersoon, over de vorm kan nog worden gediscussieerd maar tussen nu en <datum> is er een rechtspersoon met minimaal de volgende taken". Dan heb je duidelijkheid aan de voorkant.
Dat lijkt mij ook Jan, alleen ik heb nog niks vernomen van de huidige leiding, ik neem aan dat de vijf vertegenwoordigers, de huidige leiding zijn van Ubuntu NL?
Ik neem aan dat de Community Counsel hier een verhelderend antwoord op heeft?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 18:58:22 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/24, 18:56:43 »
[knip][/knip]
Waar ik eigenlijk naar zoek is een concrete uitspraak van: "Dit is het besluit van de huidige leiding en het team Ubuntu-NL, wij willen een rechtspersoon, over de vorm kan nog worden gediscussieerd maar tussen nu en <datum> is er een rechtspersoon met minimaal de volgende taken". Dan heb je duidelijkheid aan de voorkant.
Dat lijkt mij ook Jan, alleen ik heb nog niks vernomen van de huidige leiding, ik neem aan dat de vijf vertegenwoordigers, de huidige leiding zijn van Ubuntu NL?

Voor zover ik weet wel en dan kijk ik even naar het volgende organigram:
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/organisatie


Offline Drummies

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/24, 19:42:36 »
Het huidige organigram is niet up-to-date
De CC is idd een v/d 5 vertegenwoordigers,met de nadruk op een van de

We kunnen jullie helaas nog geen antwoordt geven op de vragen/opmerkingen die zijn gesteld,zonder overleg te plegen met de andere vertegenwoordigers

Wat we gaan doen is dit overleg stimuleren....We zijn ons ervan bewust dat het niet veel is maar het is in ieder geval een antwoord
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/24, 20:21:50 »
Drummies, ik begrijp dat de CC niet direct een antwoord kan geven. Een stimulatie tot overleg van de vertegenwoordigers en een besluit over het onderwerp, wordt zeker op prijs gesteld.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/24, 20:43:28 »
Prima Drummies. Natuurlijk staat het geheel dan weer even 'on hold', maar dat is minder frustrerend dat halverwege of aan het eind er achter komen dat er geen goed fundament ligt.

Bedankt

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/24, 21:48:31 »
Ik zal best in het werkgroepje willen maar ben bang dat de tijd ontbreekt.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/24, 21:57:36 »
Dat probleem heb ik ook, 12 uur per dag aan het werk, of aan het reizen van/naar het werk.
Zelf het modereren begint nu zwaar te wegen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/24, 22:18:08 »
Op dit moment is er nog geen actieve discussie gaande over dit onderwerp in het team naar mijn beste weten. Ik denk dat de meeste huidige teamleden het druk genoeg hebben met de bezigheden die bij hun functie in het team horen, en niet zitten te wachten op extra taken. Maar goed, ik kan alleen voor mezelf spreken, en voor mij geld dit in ieder geval.
Maar, als er mensen zich sterk willen maken voor het oprichten van een rechtspersoon, nu, ik zie niet in waarom ik daar tegen zou kunnen zijn? Mensen met een positieve motivatie, die willen bijdragen aan een mooie toekomst voor ubuntu-nl, prima!

Offline Double12

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/24, 22:24:19 »
Jan, goed punt wat je maakt, jij hebt er ervaring mee, er moet gewoon duidelijkheid zijn. Ook de vraag of de rechtspersoon naast het team staat of het omvat (waarbij een raad van bestuur boven het team staat) is natuurlijk belangrijk voor het team en moet even meegenomen worden.

Thomas, het onderwerp is pas net ingebracht. Het team hoeft niet helemaal in het projectgroepje te zitten, maar het team moet een uitspraak doen over een go/no-go voor de rechtspersoon voor het projectgroepje begint, dat geeft het projectgroepje meer zekerheid.

« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 22:26:15 door Double12 »

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/24, 23:03:56 »
Thomas, het onderwerp is pas net ingebracht. Het team hoeft niet helemaal in het projectgroepje te zitten, maar het team moet een uitspraak doen over een go/no-go voor de rechtspersoon voor het projectgroepje begint, dat geeft het projectgroepje meer zekerheid.

Prima, maar er stond in het teamgedeelte een oproep om actief mee te denken over de uitkomsten van het overleg over de toekomst van ubuntu-nl. Ik geef alleen even aan dat ik me daartoe niet geroepen voel.

Wat betreft de zekerheid vanuit het team of er een zegen is voor een groepje dat een rechtspersoon gaat oprichten, ik zal in het team vragen om een teambeslissing door de vijf vertegenwoordigers.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/26, 20:27:15 »
In het besloten teamgedeelte is inmiddels een verzoek tot een teambesluit geplaatst. Hierbij is de vraag die het team dient te beantwoorden met ja of nee, als volg geformuleerd:

Citaat
De vraag is de volgende: geven we als ubuntu-nl team het groepje de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl, en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, waarna het team zich tevens zal schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?

Is dat correct?

Edit: hierbij wordt er vanuit gegaan dat er één of meerdere teamleden in het groepje mogen meedoen om zo te waarborgen dat het standpunt van het team binnen het groepje dat zich hiermee bezig gaat houden wordt gehoord.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 23:15:25 door Thomas de Graaff »