Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL  (gelezen 19616 keer)

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #50 Gepost op: 2009/09/28, 19:41:33 »
Er is op dit moment onduidelijkheid wat er precies aan het team gevraagd wordt. Voorlopig staat deze vraag nog in het teamgedeelte:

Citaat
De vraag is de volgende: geven we als ubuntu-nl team het groepje de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl, en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, waarna het team zich tevens zal schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?

Waarbij aangetekend dat er dan ook één of meerdere teamleden in het projectgroepje zullen meedoen zodat de belangen van het team gehoord worden.

Moet deze vraag verwijderd worden? Of wil men hier toch antwoord op?

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #51 Gepost op: 2009/09/28, 20:32:36 »
Vraag vanuit de CC er is destijds een petitie richting Canonical verstuurd en er zou kontakt worden gezocht met Jono Bacon Ubuntu Community Manager

Poll:Petitie richting Canonical
Moet de werkgroep rechtspersoon namens de gemeenschap direct contact opnemen met Canonical
Ja, ik ondersteun de petitie richting Canonical     - 81 (97.6%)

Citaat
datum:2009/05/01 Ik wil weten waarom er geen enkele reactie komt vanuit Ubuntu. Erg typisch. Kijk of de reactie nu positief of negatief uitvalt, terughoudend is of progressief, ik wil een reactie. Dat vind ik naar deze community toe wel zo netjes.

Hoe staat het hier eigenlijk mee?
Na meerdere mail verzoeken, nog steeds geen reactie van Canonical, voor zover ik weet.
Geen interesse ???

Er is op dit moment onduidelijkheid wat er precies aan het team gevraagd wordt. Voorlopig staat deze vraag nog in het teamgedeelte:

Citaat
De vraag is de volgende: geven we als ubuntu-nl team het groepje de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl, en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, waarna het team zich tevens zal schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?

Waarbij aangetekend dat er dan ook één of meerdere teamleden in het projectgroepje zullen meedoen zodat de belangen van het team gehoord worden.

Moet deze vraag verwijderd worden? Of wil men hier toch antwoord op?
De vraag hoeft niet verwijdert te worden. Wel iets duidelijker.
Geeft de leiding van Ubuntu NL de opdracht aan de werkgroep om een rechtspersoon op te richten die of,
Citaat van: Jan Stedehouder
(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat en daarmee
- geen directe zeggenschap heeft over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL, maar wel
- afspraken kan/mag/moet maken namens Ubuntu-NL en
- verantwoordelijkheid draagt voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd
(je snapt dat je dit even heel goed moet regelen)

dan wel

(2) een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat en daarmee
- wel directe zeggenschap heeft (relatie bestuur- directie bij bijvoorbeeld een stichting)
De andere punten zijn dan eenvoudiger te regelen.
Of de leiding van Ubuntu NL zegt nee, dan hoeft er ook geen werkgroep samengesteld te worden.
Het lijkt mij logisch dat iemand(en) van Ubuntu NL plaats neemt/nemen in de werkgroep. Ik wil er wel voor waken dat de wekgroep niet te groot wordt i.v.m. de snelheid van  de communicatie, ik dacht zoals eerder gezegd 5 personen maximaal.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 20:53:44 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #52 Gepost op: 2009/09/28, 20:54:55 »
Is het goed als deze als volgt verwoord wordt dan?

Citaat
Vanuit een discussie ontstaan ten gevolge van de uitkomsten van het overleg toekomst ubuntu-nl is gebleken dat er behoefte is aan een rechtspersoon voor ubuntu-nl. Er is sprake van een projectgroepje dat mogelijk samengesteld gaat worden met de verantwoordelijkheid om te onderzoeken welke rechtspersoon het beste bij ubuntu-nl past, en deze vervolgens op te richten. Zo'n rechtspersoon kan twee vormen aannemen. Deze kan naast ubuntu-nl bestaan (optie 1 hieronder), of boven ubuntu-nl (optie 2 hieronder).

(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat
- heeft geen directe zeggenschap over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL
- kan/mag/moet afspraken maken namens Ubuntu-NL en
- draagt verantwoordelijkheid voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd

(2) een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat
- heeft wel directe zeggenschap (relatie bestuur- directie bij bijvoorbeeld een stichting)

De volgende vragen stellen de betrokkenen bij het overleg over de toekomst van ubuntu-nl aan het ubuntu-nl team:

1. Gaat het team akkoord met het oprichten van een rechtspersoon voor ubuntu-nl?

2. Als het team kiest voor het oprichten van een rechtspersoon, wordt dit dan een rechtspersoon naast of boven ubuntu-nl (zoals weergegeven in de twee opties hierboven)? De betrokkenen bij het overleg over de toekomst van ubuntu-nl geven namens de community het team de verantwoordelijkheid voor deze keuze, en zullen een keuze hierin dan ook zonder morren accepteren.

3. Geeft het team het projectgroepje dat opgericht zal worden als de eerste vraag positief is beantwoord, binnen de door het antwoord op vraag twee gegeven randvoorwaarde, de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, en zal het team zich vervolgens schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?

Hierbij aangetekend dat er dan één of meer team leden meedoen met het werkgroepje zodat de belangen van het team gehoord worden.

edit:
(ps. het lijkt misschien een beetje kinderachtig om het zo te formuleren, maar net zoals de overleg groep zekerheid wil dat er iets uitgevoerd wordt, is het naar mijn mening voor het team belangrijk dat er wanneer er een keuze gevraagd wordt en die vervolgens gemaakt wordt, er niet vervolgens achteraf over geklaagd wordt dat deze keuze niet goed is.)

edit2: De vraagstelling is in drie vragen verdeelt omdat dit makkelijk is voor de besluitvorming binnen het team. Deze kunnen dan één voor een beantwoord worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 21:06:57 door Thomas de Graaff »

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #53 Gepost op: 2009/09/28, 21:01:08 »
Lijkt mij goed zo Thomas. We horen wat later wel meer, als er een besluit is genomen door de leiding van Ubuntu NL. :)

Edit: Dat station is al gepasseerd en was ook uiteindelijk de eindconclusie van de Toekomst Ubuntu NL.
Een werkgroep die op deze wijze opzoek zou gaan naar de juiste rechtspersoon.
En tenslotte, de vragen zijn gesteld, welk antwoord er ook komt, iedereen zal zich daar aan moeten conformeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 21:06:30 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #54 Gepost op: 2009/09/28, 21:11:25 »
Prima, dan zal ik de vraagstelling als zodanig in het teamgedeelte plaatsen.

Offline jensie

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #55 Gepost op: 2009/09/28, 21:31:30 »

(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat
- heeft geen directe zeggenschap over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL
- kan/mag/moet afspraken maken namens Ubuntu-NL en
- draagt verantwoordelijkheid voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd

Dit (optie 1) lijkt me niet echt een realistische optie. Je hebt bij deze optie niets te zeggen over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL, maar je bent er wel verantwoordelijk voor. En je mag ook nog het 'vuile werk' (afspraken maken) doen. Wat mij betreft is optie 2 de enige mogelijke optie: een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat.

Jens

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #56 Gepost op: 2010/01/04, 14:53:56 »
Excuus voor de late update in deze draad (iets meer dan drie maanden stilte...). De kwestie oprichting rechtspersoon speelt al heel lang, en is geen makkelijke gebleken.

Het heeft dus even geduurd, maar de drie bovenstaande vragen heeft het team inmiddels als volgt beantwoord:

1. Gaat het team akkoord met het oprichten van een rechtspersoon voor ubuntu-nl?
Ja.

Citaat
2. Als het team kiest voor het oprichten van een rechtspersoon, wordt dit dan een rechtspersoon naast of boven ubuntu-nl (zoals weergegeven in de twee opties hierboven)? De betrokkenen bij het overleg over de toekomst van ubuntu-nl geven namens de community het team de verantwoordelijkheid voor deze keuze, en zullen een keuze hierin dan ook zonder morren accepteren.
Het team heeft met toestemming van de betrokkenen bij het overleg toekomst namens de community gekozen voor het oprichten van een rechtspersoon naast Ubuntu-nl. Dit in de vorm van een stichting ter ondersteuning van Ubuntu-nl.

Citaat
3. Geeft het team het projectgroepje dat opgericht zal worden als de eerste vraag positief is beantwoord, binnen de door het antwoord op vraag twee gegeven randvoorwaarde, de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, en zal het team zich vervolgens schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?
Hierbij aangetekend dat er dan één of meer team leden meedoen met het werkgroepje zodat de belangen van het team gehoord worden.
Nee, het Ubuntu-nl team heeft er voor gekozen om zelf initiatief te nemen bij het oprichten van een stichting. Er is inmiddels iemand met bestuurlijke ervaring gevonden, die niet beladen is met allerlei kwesties uit het verleden van Ubuntu-nl, en die zich in samenspraak met het team gaat bezighouden met het oprichten van een stichting ter ondersteuning van Ubuntu-nl. Meer informatie hierover volgt binnenkort op het forum.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 15:36:29 door Thomas de Graaff »

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #57 Gepost op: 2010/01/04, 16:46:46 »
Thomas,

Ik krijg het onsmakelijke gevoel dat ik op één of ander manier vreselijk in de maling genomen wordt.
Zou jij een poging willen wagen mij daarvan te willen helpen?

groet,

Theo


Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #58 Gepost op: 2010/01/04, 16:51:52 »
Hallo Theo, dan moet je wel iets specifieker aangeven waarom je denkt dat je in de maling wordt genomen?

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #59 Gepost op: 2010/01/04, 17:21:18 »
Ik ben afgelopen week toegetreden tot het Ubuntu-NL om deze kar te gaan trekken.

Ik heb zelf ervaring met een stichting omdat ik bestuur ben geweest in een lastige periode bij Stichting IAPC (www.iapc.utwente.nl). Ik ben Penningmeester daar geweest en heb toen verschillende dingen uitgezocht hoe ze werken voor een stichting.

Verder ben ik ook actief voor T-DOSE (www.t-dose.org) en ben bestuur geweest bij Dispuut Interlink (www.il.fontys.nl).

Het doel is om te kijken hoe er het beste een organisatie kan komen ter ondersteuning van Ubuntu-NL.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #60 Gepost op: 2010/01/04, 17:41:23 »
Uiteraard succes toegewenst. Dit staat al heel lang op het verlanglijstje van de Ubuntu-NL gemeenschap.

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #61 Gepost op: 2010/01/04, 18:11:16 »
Thomas,

Vanaf het punt dat ik mij in de discussie meng tot op heden was jou natuurlijk allang bekend was de uitslag zou zijn.
Desondanks meng jij je in de discussie maar alleen maar om twee split te zaaien naar de oude werkgroep waar je was uitgestapt.
Dit moest natuurlijk om bestuurlijke redenen (waar jij als marketing-kundige volledig van op de hoogte bent.)
Wanneer ik het topic " Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL" eerder had gelezen was ik niet eens aan deze discussie begonnen.

Ik hoop hiermede dat je voldoende punten hebt om een poging te wagen.

groet,

Theo

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #62 Gepost op: 2010/01/04, 18:27:49 »
@ertai,

Ik wens je veel succes met het trekken van deze kar.
Of ik gelukkig ben met deze organisatie vorm valt te betwijfelen.

groet,

Theo


Offline Drummies

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #63 Gepost op: 2010/01/04, 18:34:38 »
En hier roep ik stop.....en helaas moet ik hier dus vaststellen dat openheid geven in zaken dus leidt tot een persoonlijke aanval in dit geval op Thomas ......Nu ken ik Thomas als een bijzonder integer persoon en steek mijn hand in het vuur voor hem

Er is m.b.t oprichting stichting ter ondersteuning Ubuntu een nieuwe weg ingeslagen en alle ¨helaas¨mislukte eerdere pogingen om dit te bewerkstelligen moeten daarvan los worden gezien

Dus ga nu niet een totale nutteloze discussie in scene zetten ..........het spijt me geweldig maar dit wordt niet geaccepteerd
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #64 Gepost op: 2010/01/04, 18:43:18 »
Nou Theo,
dan kan ik je geruststellen. :)  Je maakt je werkelijk zorgen om allerlei zaken die geheel uit je eigen fantasie stammen.

In reactie op:
Thomas,

Vanaf het punt dat ik mij in de discussie meng tot op heden was jou natuurlijk allang bekend was de uitslag zou zijn.
Desondanks meng jij je in de discussie maar alleen maar om twee split te zaaien naar de oude werkgroep waar je was uitgestapt.
Dit moest natuurlijk om bestuurlijke redenen (waar jij als marketing-kundige volledig van op de hoogte bent.)
Wanneer ik het topic " Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL" eerder had gelezen was ik niet eens aan deze discussie begonnen.

Ik hoop hiermede dat je voldoende punten hebt om een poging te wagen.

groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 18:44:53 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #65 Gepost op: 2010/01/04, 18:46:19 »
En hier roep ik stop.....en helaas moet ik hier dus vaststellen dat openheid geven in zaken dus leidt tot een persoonlijke aanval in dit geval op Thomas ......Nu ken ik Thomas als een bijzonder integer persoon en steek mijn hand in het vuur voor hem

Er is m.b.t oprichting stichting ter ondersteuning Ubuntu een nieuwe weg ingeslagen en alle ¨helaas¨mislukte eerdere pogingen om dit te bewerkstelligen moeten daarvan los worden gezien

Dus ga nu niet een totale nutteloze discussie in scene zetten ..........het spijt me geweldig maar dit wordt niet geaccepteerd

Hier idem +1. >:(
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #66 Gepost op: 2010/01/04, 18:52:30 »
@Drummies,

Ik val Thomas niet persoonlijk aan. Ik vraag hem om uitleg. Dit naar aanleiding van de discussie in [Werkgroep Rechtspersoon] Stopzetten/opschorten werkzaamheden. Maar als dit niet meer mag. Dan kom je als bestuur wel heel erg ongeloofwaardig over.

groet,

Theo

Offline softbart

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #67 Gepost op: 2010/01/04, 18:56:33 »
Ik buig nederig mijn hoofd.


Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #68 Gepost op: 2010/01/04, 20:29:21 »
Ik buig nederig mijn hoofd.



Mag ik vragen waarom want om uitleg vragen mag toch? of zie ik het nu verkeerd.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #69 Gepost op: 2010/01/04, 21:06:16 »
Nog een beetje uitleg dan... Er zijn forumleden die zich heel makkelijk erg kritisch uitlaten over het functioneren van het Ubuntu-nl team. Nu, soms is dat terecht, maar vaak gaat dat net even te makkelijk. De opmerking over het passeren van het ubuntu-nl team in de communicatie naar Canonical door de werkgroep heb ik gemaakt omdat er naar mijn mening hoog van de toren werd geblazen over een petitie en onbegrip over het team dat daar niks mee gedaan is. Nu, ter verduidelijking, die petitie kwam dus niet van het team, en het citaat waarover gesproken werd kwam ook niet uit een antwoord van Canonical op deze petitie of als antwoord op een vraag van het ubuntu-nl team aan Canonical. Ik hoop dat het hiermee helemaal duidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 21:08:44 door Thomas de Graaff »

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #70 Gepost op: 2010/01/04, 21:10:47 »
Ik buig nederig mijn hoofd.



Mag ik vragen waarom want om uitleg vragen mag toch? of zie ik het nu verkeerd.
Je kunt ook vragen om te vragen. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #71 Gepost op: 2010/01/04, 21:15:03 »
Nog een beetje uitleg dan... Er zijn forumleden die zich heel makkelijk erg kritisch uitlaten over het functioneren van het Ubuntu-nl team. Nu, soms is dat terecht, maar vaak gaat dat net even te makkelijk. De opmerking over het passeren van het ubuntu-nl team in de communicatie naar Canonical door de werkgroep heb ik gemaakt omdat er naar mijn mening hoog van de toren werd geblazen over een petitie en onbegrip over het team dat daar niks mee gedaan is. Nu, ter verduidelijking, die petitie kwam dus niet van het team, en het citaat waarover gesproken werd kwam ook niet uit een antwoord van Canonical op deze petitie of als antwoord op een vraag van het ubuntu-nl team aan Canonical. Ik hoop dat het hiermee helemaal duidelijk is.

Dit geeft alleen geen antwoord op mijn vraag en is iets wat ik al vaker heb gelezen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #72 Gepost op: 2010/01/04, 21:16:20 »
Ik buig nederig mijn hoofd.



Mag ik vragen waarom want om uitleg vragen mag toch? of zie ik het nu verkeerd.
Je kunt ook vragen om te vragen. XD

Dat is waar en dat is idd niet nodig maar waarom die nou nederig zijn hoofd buigt lijkt me ook niet nodig, vooral dat nederige snap ik niet.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #73 Gepost op: 2010/01/04, 21:30:49 »
Nog een beetje uitleg dan... Er zijn forumleden die zich heel makkelijk erg kritisch uitlaten over het functioneren van het Ubuntu-nl team. Nu, soms is dat terecht, maar vaak gaat dat net even te makkelijk. De opmerking over het passeren van het ubuntu-nl team in de communicatie naar Canonical door de werkgroep heb ik gemaakt omdat er naar mijn mening hoog van de toren werd geblazen over een petitie en onbegrip over het team dat daar niks mee gedaan is. Nu, ter verduidelijking, die petitie kwam dus niet van het team, en het citaat waarover gesproken werd kwam ook niet uit een antwoord van Canonical op deze petitie of als antwoord op een vraag van het ubuntu-nl team aan Canonical. Ik hoop dat het hiermee helemaal duidelijk is.

Dit geeft alleen geen antwoord op mijn vraag en is iets wat ik al vaker heb gelezen.
Het is antwoord op de vraag van Theo of hij in de maling wordt genomen. Hij denkt dat ik die opmerking over passeren maakte om over zijn rug tweespalt te zaaien. Dat is niet het geval, en dat probeer ik te verduidelijken. Ik vind ook dat niemand het hoofd nederig hoeft te buigen, vandaar dat ik wat meer uitleg geef.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 21:32:37 door Thomas de Graaff »

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #74 Gepost op: 2010/01/04, 21:33:34 »
ah ok duidelijk.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt