Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.10 Freeze  (gelezen 2530 keer)

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/29, 19:12:04 »
Wie zeg dat ik dat wil?

Ik heb al meerdere keren gekaapte browser gehad in 1 jaar tijd, bij elke keer loste alleen een herinstallatie van Windows het op. Anti-virus e.d. bood geen soelaas.
Andere vervelende eigenschap is dat op die andere PC eigenlijk alleen Windows 10 echt goed draait. Ik heb er W10 Pro opstaan. Ondanks ik alle updates/upgrades daar heb uitgezet, blijft Window$ proberen geforceerd een upgrade door te duwen. Inmiddels heb ik de schrijfrechten op de map Windows10Upgrade verboden, hij kan dus geen upgrade bestanden meer downloaden. Toch blijft deze kl** elke dag meerdere keren proberen deze upgrade te downloaden.  Ik krijg nu een foutmelding meerdere keren per dag. Als er nu een maand voorbij is heeft Window$ 60 keer of meer geprobeerd een upgrade uit te voeren, terwijl ik toch duidelijk aangeeft dit niet te willen. Die Microsoft begint echt brutaal te worden.

En zoals eerder aangegeven, bij een eerdere PC liep Ubuntu juist zowat nooit vast, waarom bij deze dan wel?
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 19:17:06 door jos34 »

Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #26 Gepost op: 2017/12/29, 19:25:48 »
Linux is hier al jarenlang zo stabiel als het maar zijn kan. De laatste keer dat hier een systeem zo stabiel gedraaid heeft was met win 3.11.
Ik vraag me dan ook af of het ook in dit geval (zoals sommigen weer hard roepen) wel aan linux ligt?

Als je een stabiel systeem wilt installeer dan op zijn minst gewoon de LTS versie en installeer alleen software uit de betrouwbare bronnen.
En ga niet in je systeem zitten klooien met vele veranderingen.
Volg je dit niet op dan kun je soms problemen verwachten en is dat eigen verantwoordelijkheid.

Slap gelul elke keer dat "linux niet deugt". Hier draaien diverse pc's al jarenlang super stabiel dankzij linux.
Bashen is hier niet toegestaan (ongeacht welke OS).

@Jos
Ik denk dat je eens je problemen wat duidelijker moet uitleggen zodat men kan kijken naar de drivers die je gebruikt. Soms is de installatie van extra drivers nodig.
Ik zelf heb door een verkeerde beeldschermdriver hier ook freezes en vreemde haperingen gehad. Na installatie van de juiste drivers was het probleem verdwenen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/29, 19:33:48 »
Linux is hier al jarenlang zo stabiel als het maar zijn kan. De laatste keer dat hier een systeem zo stabiel gedraaid heeft was met win 3.11.
Ik vraag me dan ook af of het ook in dit geval (zoals sommigen weer hard roepen) wel aan linux ligt?

Als je een stabiel systeem wilt installeer dan op zijn minst gewoon de LTS versie en installeer alleen software uit de betrouwbare bronnen.
En ga niet in je systeem zitten klooien met vele veranderingen.
Volg je dit niet op dan kun je soms problemen verwachten en is dat eigen verantwoordelijkheid.

Slap gelul elke keer dat "linux niet deugt". Hier draaien diverse pc's al jarenlang super stabiel dankzij linux.
Bashen is hier niet toegestaan (ongeacht welke OS).

@Jos
Ik denk dat je eens je problemen wat duidelijker moet uitleggen zodat men kan kijken naar de drivers die je gebruikt. Soms is de installatie van extra drivers nodig.
Ik zelf heb door een verkeerde beeldschermdriver hier ook freezes en vreemde haperingen gehad. Na installatie van de juiste drivers was het probleem verdwenen.

Om even terug te komen op dat LTS, Ik heb nu LTS 16.04.3 om precies te zijn, en helaas dus wel met freezes.
Hoe draai ik een goede log uit van de hardware, geïnstalleerde drivers en welke zouden ontbreken?

Intel Graphics HD 610 zou gelanceerd zijn op 3 January 2017.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 19:41:13 door jos34 »

Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/29, 19:40:04 »
@  jos34,

Eens diep asemen en volledig opnieuw beginnen...

Volgens jou opgegeven machinegegevens, is dit een barbone van Shuttle, nl. het model: FS77U v: 1.0. Klopt dat?

Er zou zich toch geen enkel probleem mogen voordoen bij een installatie van Ubuntu 16.04.4 LTS - Maté - 64bit.

https://ubuntu-mate.org/download/

Probeer eens deze distro = Ubuntu 16.04.4 LTS - Maté - 64bit, te installeren. Installeer ook de programma's van derden mee ( die vraag krijg je aan het begin van de installatie).
Géén bijkomende programma's installeren, wacht daar nog even mee tot alles naar wens werkt.
Daarna een volledige update te doen met Updatebeheer.
Herstarten.
Dan pas geluidboxen inpluggen.

Bericht ons dan.
Succes.

Een andere distro die toch ook geen probleem zou mogen opleveren is LinuxMint 18.3 - 64bit - Xfce.
Probeer eventueel deze eens te installeren.

https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Bericht ons daarna = nadat je er wat mee gewerkt hebt... Succes.

spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 20:46:26 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/29, 19:47:30 »
Gisteren nog, kreeg van een oud collega een oude koffie molen, een Packert Bell 2008 en er stond W10 op maar de update 1709 kon hij niet meer hebben. Alles eraf gepleurd en Xubuntu 16.04 Lts erop gezet en draait als een trein. Geen extra drivers geïnstalleerd, ook printen en scannen als de beste en geen last van freezes. Ook oude boxen erop aangesloten en redelijk geluid zonder hikken. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 19:50:04 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/29, 19:56:26 »
Om even terug te komen op dat LTS, Ik heb nu LTS 16.04.3 om precies te zijn, en helaas dus wel met freezes.

Precies wat ik bedoel. Dat de freezes dus gezocht moet worden in je pc (en de connectie met Linux). Want je hebt het met 3 verschillende versies OS die dan allemaal niet zouden moeten deugen?
Het kan gepaste drivers zijn, uefi, storingen in je pc.
En het kan ook nog zijn dat je 16.10 of 17.04 (niet LTS) iets aangepast hebben in je pc waar nu 16.04LTS last van heeft.
Hoe dan ook is het te kort door de bocht om gemakshalve linux maar gewoon de schuld te geven. Wel een spijtige trend de laatste tijd.

Nog een vraag. Heb je dual boot of stand alone?

Je vraag over de geinstalleerde drivers en hoe je dit vraagstuk verder op kunt lossen laat ik liever even over aan diegenen hier die dat sneller beter kunnen dan mij.
Ik kan je sowieso adviseren spievensterke zijn adviezen op te volgen.

En dan vooral dit stukje!!! Even aanvinken inderdaad.

Installeer ook de programma's van derden mee ( die vraag krijg je aan het begin van de installatie).

Ow ja, en tijdens installatie internet over kabel. NIET over wifi!
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 20:04:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/29, 20:06:37 »
@  jos34,

Eens diep asemem en volledig opnieuw beginnen...

Volgens jou opgegeven machinegegevens, is dit een barbone van Shuttle, nl. het model: FS77U v: 1.0. Klopt dat?

Er zou zich toch geen enkel probleem mogen voordoen bij een installatie van Ubuntu 16.04.4 LTS - Maté - 64bit.

https://ubuntu-mate.org/download/

Probeer eens deze distro = Ubuntu 16.04.4 LTS - Maté - 64bit, te installeren. Installeer ook de programma's van derden mee ( die vraag krijg je aan het begin van de installatie).
Géén bijkomende programma's installeren, wacht daar nog even mee tot alles naar wens werkt.
Daarna een volledige update te doen met Updatebeheer.
Herstarten.
Dan pas geluidboxen inpluggen.

Bericht ons dan.
Succes.

Een andere distro die toch ook geen probleem zou mogen opleveren is LinuxMint 18.3 - 64bit - Xfce.
Probeer eventueel deze eens te installeren.

https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Bericht ons daarna = nadat je er wat mee gewerkt hebt... Succes.

spievensterke.

Intel Graphics HD 610 zou gelanceerd zijn op 3 January 2017.

PC heeft die GPU chip, Als dit waar is ondersteund 16.04 en 16.10 (2016) die chip niet. Hoewel mijzelf nog geen problemen waren opgevallen met die versies wat betreft grafisch. Ik had ook nog even 14.04 geprobeerd en daar zat het beeld vol met tearing.  Dus bij deze nog even of die Mate 16 echt het advies is.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 20:10:51 door jos34 »

Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/29, 20:12:44 »
Als je ook al eens last van een gekaapte browser hebt gehad, zou ik eens heel kritisch naar mijn eigen computer gebruik gaan kijken. Updates uitzetten op Windows is nou niet echt slim. Die updates zijn er ook voor bedoeld om fouten uit het systeem te halen. Ook bij Linux.
Geduld is een schone zaak. Geduld, veel geduld.......  ;)
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #33 Gepost op: 2017/12/29, 20:14:37 »
Ja, installeer Ubuntu 16.04 Maté - 64bit.

Ja, installeer LinuxMint 18.3 - Xfce -64bit ( als tweede advies ).

Proberen kan nooit kwaad, intussen wordt je bedreven in het installeren van een distro...

... op jou systeemgegevens eens gegoogeld: Kloppen die onderstaande gegevens ???

Shuttle XPС slim DS77U Intel SoC BGA 1356 1.8GHz 3865U 1.3L maat pc Zwart PC/workstation barebone

The DS77U is a fanless slim PC with a robust 1.3 litre metal chassis and exceptional connectivity: 2x HDMI, DisplayPort, Dual Intel LAN, USB 3.0/2.0, serial ports, audio, card reader and integrated W-LAN. Installation of components goes straight forward, as there is plenty of interior space for two memory modules, a 2.5″ drive and an M.2-2280 SSD card. The built-in Dual Core Intel “Kaby-Lake-U” processor with integrated graphics provides ample performance for playback of 4K content. Thanks to its re-designed passive cooling architecture, the system is virtually maintenance-free and is approved for 24/7 nonstop operation. It is big on performance, yet extremely energy-efficient. The Shuttle XPC slim Barebone DS77U is an ideal platform for professional applications such as digital signage, POS, Kiosk, Thin Client, Cloud Computing, Office PC and Multimedia.
....

Succes.
spievensterke.

Bijkomende informatie nodig: =  ( enkel) indien er ook een Windowsbesturingssysteem aanwezig is...

 --zie:  https://ubuntu-mate.community/t/installing-a-linux-system-on-the-same-media-where-windows-is/13956
« Laatst bewerkt op: 2017/12/29, 20:48:03 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

swake

  • Gast
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #34 Gepost op: 2017/12/29, 20:53:58 »
Citaat
Ik heb al meerdere keren gekaapte browser gehad in 1 jaar tijd, bij elke keer loste alleen een herinstallatie van Windows het op. Anti-virus e.d. bood geen soelaas.

Een gekaapte browser heeft totaal niets met het besturingssysteem te maken, maar met je surfgedrag . Ook in Linux kan je browser gekaapt worden .In Windows gaat een gewone anti-virus je zeker niet beschermen tegen aanvallers en ga je een betalend internet security pakket moeten installeren.


Citaat
Andere vervelende eigenschap is dat op die andere PC eigenlijk alleen Windows 10 echt goed draait. Ik heb er W10 Pro opstaan. Ondanks ik alle updates/upgrades daar heb uitgezet, blijft Window$ proberen geforceerd een upgrade door te duwen. Inmiddels heb ik de schrijfrechten op de map Windows10Upgrade verboden, hij kan dus geen upgrade bestanden meer downloaden.

Daar ga je niets kunnen aan veranderen aan het downloaden van de update/upgradfe voor windows 10. Wat je wel kan is het installeren van de update bij de pro versie voor 365 dagen uitstellen . Dat geforceerd wat jij bedoelt is de update proberen uit te  voeren  op de achtergrond .Hierbij zal dan ook de harde schijf gewist geworden , inclusief Ubuntu als die op dezelfde HD naast Windows 10 geïnstalleerd staat .

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #35 Gepost op: 2017/12/29, 21:45:55 »
Citaat
Op m'n vorige PC (met lawaai makende ventilators, liep het nooit vast)
Ja Jos, vroeger was alles beter!

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #36 Gepost op: 2017/12/30, 11:05:59 »
De keuze tussen Ubuntu en Linux Mint is meer een kwestie van smaak. Waarvan ik vind dat iedere Linux gebruiker, die keuze zelf zal moeten maken. Echter in dit topic kun je het beste verder gaan met Ubuntu 16.04.3.

@jos34 Om te zien welke driver wordt gebruikt, doe je het volgende terminalvenstercommando
sudo lshw -c video [Enter]

Post daarvan de output in je volgende bericht. 

Zodra Ubuntu weer vastloopt, check direct na de reboot het volgende terminalvenstercommando
tail -40 /var/log/syslog [Enter]

En post dit eveneens je volgende bericht. Als er problemen zijn met kopiëren en plakken, naar dit forum toe, is het ook goed als je de volgende twee terminalvenstercommando's uitvoert.
sudo lshw -c video > lshw.log [Enter]

en
tail -40 /var/log/syslog > syslog.log [Enter]

Daarmee worden die outputs geschreven naar .log bestanden, die in je volgende bericht kunt toevoegen als bijlagen. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #37 Gepost op: 2018/01/03, 19:55:24 »
Heb nu Ubuntu 16.04 Maté - 64bit., laatste dagen geen freeze meer gehad.

Vind deze verder nog niet zo fijn wegens het ontbreken van een goede zoekfunctie (ALT + F2 vind veel niet), had ook zware tearing direct na installatie, maar kreeg dat er wel uit na uitvoering van een guide.
Ken i emand mischien een andere zoekfunctie?

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #38 Gepost op: 2018/01/03, 20:43:30 »
Als zoekprogramma vind ikzelf gnome-search-tool wel goed. Die kan behalve bestanden zoeken, ook zoeken naar woorden in tekstbestanden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #39 Gepost op: 2018/01/04, 20:48:05 »
Catfish?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #40 Gepost op: 2018/01/04, 21:53:55 »
Als zoekprogramma vind ikzelf gnome-search-tool wel goed. Die kan behalve bestanden zoeken, ook zoeken naar woorden in tekstbestanden.
@jolo, deze kan zeker niet voor Xubuntu gebruikt worden want hij verwijst naar Nautilus????? Ik gebruik Catfish en Recoll.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jos34

  • Lid
Re: Ubuntu 16.10 Freeze
« Reactie #41 Gepost op: 2018/01/08, 10:58:58 »
Voor 17.04 en 17.10 heb ik een ALSA bug report verzonden naar Canonical, voor het haperende geluid, hopelijk is dit in Ubuntu 18.04 LTS dus opgelost.

Al vraag ik mij wel af of het echt in ALSA zit? Kan het niet zijn dat het hele systeem haperd of de grafische interface en dat het geluid dan mee haperd zodat het niet out of sync gaat? Hoe kan ik er achte komen of het probleem echt in ALSA zit?