Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu Clipman vervangen door Parcellite  (gelezen 641 keer)

Offline HarzG

  • Lid
Xubuntu Clipman vervangen door Parcellite
« Gepost op: 2011/01/29, 15:54:22 »
Er zijn met de gebruikelijke klembord-manager van Xfce4 Clipman meerdere problemen.
(Een bugmelding voor Clipman+OpenOffice moet ik nog schrijven.)

Zodra de tekstverwerker Mousepad wordt gebruikt en een kopie/plakken-opdracht wordt gegeven, dan duurt het afsluiten van Mousepad 10 seconden. Het supertrage sluiten van een simpel tekst-document met Mousepad is nogal irritant. Je neemt tenslotte Xfce omdat het slanker/sneller is dan de zwaardere Gnome/KDE.
Iemand heeft ontdekt dat een downgrade naar versie 1.1.1 van Clipman dat probleem oplost voor Mousepad.
Maar dat was voor mij geen optie vanwege een andere bug.

Als je in een document van OpenOffice (of LibreOffice of Word) een bladwijzer hebt en je voert een kopie-opdracht uit, dan komt een crash van OpenOffice (of LibreOffice). Zodra de Clipman(-panel-plugin) is uitgeschakeld, komt dat probleem niet voor.

Mijn gebruikelijke verdachte (een slechte code in een voormalig Word-doc) was niet schuldig.
Ook bij een zelf gemaakt nieuw OpenOffice-document kwam een crash voor. Blijkbaar had ik door heel snel te typen onbedoeld een functie geactiveerd waarmee van een stuk tekst een bladwijzer werd gemaakt. Op het scherm zie je trouwens helemaal niets van de "onderwater"-code voor een leeswijzer. Je kan deze bladwijzer vinden met de Navigator van OpenOffice.

Advies voor de Xubuntu/Xfce-gebruikers: tschüss Clipman, hartelijk welkom Parcellite.
Je moet hiervoor met Synaptic clipman zoeken en beide getoonde pakketten (clipman+panel-plugin) verwijderen. Hierna zoeken naar Parcellite. Nadat die geïnstalleerd is, 1 keer uitloggen en weer inloggen - dan staat Parcellite in je paneel.
Een klein nadeel is dat Parcellite niet NL is, maar je hebt daarmee ook alleen bij de installatie en je eigen voorkeuren mee te maken.

Het probleem doet zich volgens mij ook voor in Xubuntu 10.10. Ik heb even stout de Clipman-versie getest in 10.04 en daar kwam ik dezelfde problemen tegen. Kan iemand van de 10.10-gebruikers dat bevestigen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce