Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: constante vastloper  (gelezen 2712 keer)

henkdaut

  • Gast
constante vastloper
« Gepost op: 2005/12/24, 18:35:33 »
Ik heb een compact presario pentium III compu 600 MHz en wil graag ubuntu breezy 5.10 installeren. Ik heb daartoe de install cd gebrand. Alles lijkt goed te gaan tot op het einde, dan wordt het scherm zwart en kan ik de compu alleen nog door een hard reset uitzettten.Ook na herstart blijft hij vastlopen. Kan iemand mij een goeie tip geven hoe dat komt en hoe ik dit kan verhelpen?

Offline bwog

  • Lid
constante vastloper
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/24, 18:46:56 »
Er zijn veel typen Compaq pressario dacht ik. Krijg je nog een foutmelding? Wat is het laatste wat er gebeurt voordat de zaak vastloopt?

Je vindt wat algemene tips over bootparameters in: http://forum.ubuntu-nl.org/viewtopic.php?id=406

henkdaut

  • Gast
constante vastloper
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/24, 21:41:32 »
Ik heb een compaq presario 7592, 20 Gb harde schijf, 256 RAM. Hij start op met het prachtige bruin/witte loge Ubuntu met oplaad streep, geeft vervolgens overal ok aan behalve bij "starting hotplug subsystem....". De oplaadstreep vult zich 100% en vervolgens is er een grijs scxerm met een wit streepje in de linker bovenhoek wat ongeveer 8 keer knipppert, vervolgens bevriest en dan is alles vastgelopen. Het enige wat ik dan nog kan doen is de aan/uit knop 5 seconde vasthouden om de compu nog uit te krijgen.

bedant voor de snelle reactie, de oorspronkelijke versie van windows 98 die op deze compu stond ben ik kwijt geraakt, en wil dolgraag ubuntu hebben.

groet henk.

Offline bwog

  • Lid
constante vastloper
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/24, 23:44:21 »
Als ik het goed begrijp dan heb je al geinstalleerd en gaat de computer naar het login scherm.

Mischien kun je dan bootparameters aan grub toevoegen. Grub is een keuzemenu voor het OS wat je wilt opstarten. Na de bios schermen zie je grub 2 of 3 seconden in beeld (omdat je 1 OS hebt valt er weinig te kiezen). Als je (een paar keer) op de Esc toets drukt dan zie je grub, en kun je grub editen en bootparameters toevoegen (edit door de e toets in te drukken meen ik, instructies staan op het scherm). Dennis schrijft: Probeer de volgende boot parameters:

acpi=off
noapic
apci=routeirq

Deze commandos type je in op het einde van de regel waar de kernel in staat. Bijvoorbeeld:

kernel /boot/vmlinuz-2.6.12blabla acpi=off

Dat lijkt even lastig als je grub nooit gezien hebt, maar valt reuze mee.

henkdaut

  • Gast
constante vastloper
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/25, 09:59:20 »
Ik druk op Esc, dan verschijnt GRUB version 0.95, druk op 'e', bij Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386, ga naar kernel /boot/vmlinuz-2.6.12blabla druk vervolgens wederom 'e', heb daar achter gezet, de drie commando regels, zowel gezamelijk als afzonderlijk, helaas pindakaas, het zelfde resultaat. Heb je nog meer tips? moet er ook bij "starting hotplugsystem..." een ok verschijnen, dat is namelijk de enigste foutmelding die ik kan ontdekken. De rest lijkt heel normaal te functioneren...

constante vastloper
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/25, 11:26:15 »
Nee, dat hoeft niet.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
constante vastloper
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/25, 12:05:01 »
Dus je kan nog steeds niet inloggen? Ik vermoed dan dat X problemen heeft met uw grafische kaart. Wacht eens een 5-tal minuutjes nadat je het zwart scherm krijgt. Normaal krijg je dan een foutmelding dat X faalde en details uit de log. Die details hebben we nodig.
Probeer ook eens de toetsencombinatie CTRL+ALT+F2, die zou normaal een console moeten openen.

Offline bwog

  • Lid
constante vastloper
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/25, 13:28:03 »
De commandos moeten allen op dezelfde regel staan. (Het lijkt hierboven dat er een nieuwe regel geopend wordt en dat is niet de bedoeling.)

henkdaut

  • Gast
constante vastloper
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/25, 14:29:42 »
Ik heb een nividia riva tnt2 model 64/64pro 32 Mb video kaart. Bij CTRL+ALT+F2 laad hij een apsi module in en geeft dan ok, bij alles dus geen duidelijke fout melding. Dit doe ik terwijl het bruin/witte opstartlogo van ubuntu draait. Ik zag ook eenmaal een module met mededeling forced check. Daar gaf tie ook op alles ok. Maar zonder resultaat helaas, het scherm blijft op grijs. Ik heb wel nog een install cd van de videokaart.
Wat de commandos betreft, die heb ik op de zelfde regel in getikt.

Offline bwog

  • Lid
constante vastloper
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/25, 15:03:02 »
Kun je ctrl+alt+f2 doen in het zwarte scherm, of een tijdje wachten met het zwarte scherm, zoals Kenny schreef?

Er zijn nog meer bootparameters, maar om die nu in het wilde weg te proberen gaat wel lang duren. Ik heb jouw type laptop (7592) ook nog niet gevonden op laptopforums

henkdaut

  • Gast
constante vastloper
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/25, 23:33:59 »
Ik heb geen laptop! Het is gewoon een staande kast. crt+alt+f2 werkt bij mij alleen wanneer het bruin/witte ubuntu opstartlogo te zien is. Op het moment dat de oplaadbalk volledig wit is, de compu op het zwarte (grijze) scherm overspringt, knippert in  de linkerbovenhoek nog ongeveer 6 tot 10 keer het witte prompt streepje, bevriest vervolgens tot een stilstaand wit streepje en dan reageert tie op geen enkele toets aanslag meer. Ik heb de compu wel zeker meer dan een halfuur op het zwarte scherm laten staan maar geeft absoluut geen teken van leven meer, dus ook geen duidelijke foutmelding. De videokaart heb ik 3 jaar terug ingebouwd omdat de oorspronkelijke kaart te weinig grafische mogelijkheden had. Hij vertoonde onder windows wel eens wat kuren, bleef dan een aantal seconden hangen, maar ging daarna gewoon weer door.

constante vastloper
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/26, 00:43:12 »
Ah, defecte hardware...

Daar kun je dus vrij weinig mee...

Offline bwog

  • Lid
constante vastloper
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/26, 14:02:30 »
Je kunt wel ubuntu installeren met de oorspronkelijke videokaart om na te gaan of  de huidige kaart de problemen geeft. Als dat lukt kun je alsnog een lichte versie van ubuntu gaan gebruiken.