Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba opzetten  (gelezen 3445 keer)

Re: Samba opzetten
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/04, 15:05:18 »
De naam van dat programma is system-config-samba. Je kunt dat via het terminalvenster als volgt installeren. sudo apt install system-config-samba gksu [Enter]

En
sudo touch /etc/libuser.conf [Enter]

Dan start je de applicatie via terminalvenstercommando
  gksu system-config-samba [Enter]

In de applicatie Voorkeuren > Samba-gebruikers > Gebruiker toevoegen. Als dat is gedaan: Bestand > gedeelde bron toevoegen.
Ik weet niet of je mijn draadje "ssh tussen ubuntu en macnotebook" gelezen hebt in deze rubriek?
Het is uiteindelijk gelukt, maar mac deed wel heel moeilijk.

Maar tijdens het proces kwam ik Samba tegen op de mac (standaard geïnstalleerd). Maar ook hier deed de mac erg moeilijk!
Ik kon de share-file niet bereiken omdat de mac een passwoord eist dat nergens te vinden is. Mijn enige paswoord, nl mijn adm., wordt niet aanvaard.

Nu heb ik die samba-server in ubuntu 16.04 opgezet volgens jouw instructies hier, via de gui en wat blijkt! Mac kan zonder problemen bij de share-file van ubuntu komen! Geestig! Bedankt voor de info.

Ik zoek nog wel verder over hoe vanaf ubuntu bij de mac-share-file te komen zonder wachtwoord-poespas.

Maar belangrijk is dat niet voor mij. Ik heb geen microsoft-machines in mijn netwerk(je) en mijn SSH/SFTP-server werkt prima in beide richtingen.
Ik heb de hele "santeboetiek"... euh pardon... "Systeem" van beide machines in de respectievelijke file-managers (nautilus en finder) en heb schrijf- en leesrechten.

Aan AlBunty,
Het opzetten van een SSH/SFTP-server in een ubuntu machine is doodgemakkelijk en verbindig maken tussen de machines via ssh ook!

Ik had problemen met MAC, dat is wat anders.

Bedankt jolo maar die kwam met dat gui programma. Je hebt nu wat ik ook wil. Je hebt dus dubbel samba en ssh nu. Het zal zeker makkelijk zijn als je weet wat je moet doen dan is het gewoon een paar commandos intypen maar welke, alle documentatie is incompleet, of verouderd, of neemt te grote stappen er wordt niet uitgegaan van de gebruiker maar van de schrijver helaas.

Nu kun je dus ook programmas van de ene computer op de andere starten met ssh?
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Samba opzetten
« Reactie #26 Gepost op: 2017/12/04, 15:06:46 »
De naam van dat programma is system-config-samba. Je kunt dat via het terminalvenster als volgt installeren. sudo apt install system-config-samba gksu [Enter]

En
sudo touch /etc/libuser.conf [Enter]

Dan start je de applicatie via terminalvenstercommando
  gksu system-config-samba [Enter]

In de applicatie Voorkeuren > Samba-gebruikers > Gebruiker toevoegen. Als dat is gedaan: Bestand > gedeelde bron toevoegen.
Ik weet niet of je mijn draadje "ssh tussen ubuntu en macnotebook" gelezen hebt in deze rubriek?
Het is uiteindelijk gelukt, maar mac deed wel heel moeilijk.

Maar tijdens het proces kwam ik Samba tegen op de mac (standaard geïnstalleerd). Maar ook hier deed de mac erg moeilijk!
Ik kon de share-file niet bereiken omdat de mac een passwoord eist dat nergens te vinden is. Mijn enige paswoord, nl mijn adm., wordt niet aanvaard.

Nu heb ik die samba-server in ubuntu 16.04 opgezet volgens jouw instructies hier, via de gui en wat blijkt! Mac kan zonder problemen bij de share-file van ubuntu komen! Geestig! Bedankt voor de info.

Ik zoek nog wel verder over hoe vanaf ubuntu bij de mac-share-file te komen zonder wachtwoord-poespas.

Maar belangrijk is dat niet voor mij. Ik heb geen microsoft-machines in mijn netwerk(je) en mijn SSH/SFTP-server werkt prima in beide richtingen.
Ik heb de hele "santeboetiek"... euh pardon... "Systeem" van beide machines in de respectievelijke file-managers (nautilus en finder) en heb schrijf- en leesrechten.

Aan AlBunty,
Het opzetten van een SSH/SFTP-server in een ubuntu machine is doodgemakkelijk en verbindig maken tussen de machines via ssh ook!

Ik had problemen met MAC, dat is wat anders.

Bedankt jolo maar die kwam met dat gui programma. Je hebt nu wat ik ook wil. Je hebt dus dubbel samba en ssh nu. Het zal zeker makkelijk zijn als je weet wat je moet doen dan is het gewoon een paar commandos intypen maar welke, alle documentatie is incompleet, of verouderd, of neemt te grote stappen er wordt niet uitgegaan van de gebruiker maar van de schrijver helaas.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/07, 16:57:38 »
Ik gebruik ubuntu 16.04.

Zoals hierboven gezegd heb ik de samba-server geïnstalleerd.
Als ik de map "openbaar" in nautilus open, kan ik daar bestanden deponeren die door mijn mac gelezen en uitgevoerd kunnen worden. Een wachtwoord wordt niet vereist.

Ik merkte rechtsboven in het venster van de share-map een knop "voorkeuren".
Toen ik daarop klikte verscheen een venster met een aantal mogelijkheden voor het instellen van een wachtwoord en het gebruik van bluetooth.

Maar er stond ook een tekst die zei: "u kunt dit venster niet toepassen omdat de benodigde pakketten niet geïnstalleerd zijn".
Zonder een woord uitleg wat die pakketten dan wel zijn!
Dit is toch wel merkwaardig!

Na enig zoeken bleek het pakket: "libapache2-mod-dnssd" nodig te zijn. Ik heb het geïnstalleerd en nu is het uitvoeren van de "voorkeuren" wel mogelijk.

Ik vermoed dat dit probleem hier al wel besproken zal zijn. Maar ik vermeld het toch maar nog een keer.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/10, 02:50:25 »
Voor "Den Waren Liefhebber":
De Samba-tutorial, door de ontwerpers themselves, staat op het web. Veel studie plezier!  :evil:
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/10, 16:01:26 »
Ik stop met samba. Het blijft eenrichtingsverkeer!
Ubuntu laat toe dat mac bij zijn share-bestanden kan komen, maar mac staat niet toe dat ubuntu bij zijn (of is het "haar"  8-) ) share-bestanden kan komen.
Ik kan het niet oplossen na ongeveer een week zoeken.

Ik ben ermee bezig geweest uit nieuwsgierigheid, om samba te leren kennen.
Het is uiteindelijk oorspronkelijk ontworpen om vanuit een unix-systeem bestanden en printers te delen met windows binnen een netwerk, en omgekeerd.

Ik heb geen windows en ik kan alles uitwisselen tussen ubuntu en mac via SSH/SFTP.

Het "bestanden delen" bij mac is blijkbaar ontworpen om te werken tussen mac-machines onderling en/of windows.

Voor linux hebben ze blijkbaar geen boontje!  :(
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/11, 10:15:12 »
Ondanks alles houd ik de vraag open:
Is er hier een ubuntu-gebruiker - die ook mac heeft -  die erin geslaagd is, om via samba,  share-mappen te openen op die mac, vanuit zijn ubuntu-computer?

Het is triviaal misschien. Maar ik zie op het web dat het toch wel een probleem is dat apple blijkbaar weigert op te lossen.

Samba is iets dat ik nu pas leer kennen, en ik moet zeggen dat het, voor mij als leek, heel moeilijke materie is!

Ubuntu is in deze gebruiksvriendelijker. Na zoeken en uitproberen, ben ik erin geslaagd de mac toe te laten als gast. In nautilus heb je een paar gui's die je toelaten statuut en rechten van de gast te manipuleren.

Apropos: de "smb.conf" zit bij mac in /option/local/etc/samba3/ Maar apple noemt het: "smb.conf.sample"
Mensen, die weten wat ze doen (zover ben ik nog lang niet), kunnen die file edit-en.










« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 10:17:36 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: Samba opzetten
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/11, 12:10:10 »
Een heel simpele manier om files over te zetten (vice versa) is m.b.v. Teamviewer.
Teamviewer is voor privé gebruik gratis.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Samba opzetten
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/11, 12:23:32 »
Of zet een eigen cloud op met Owncloud of Nextcloud, daar heb je voor Linux en Windows een desktop cliënt voor, dus altijd alles up to date.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #33 Gepost op: 2017/12/11, 14:18:55 »
Dank jullie.
Ik weet dat, met het in gebruik nemen van de internet-clouds, systemen als SSH/SFTP en Samba eigenlijk overbodig aan het worden zijn.

Maar het gaat me om het oplossen van een actueel probleem!
Ik wil weten waarom ik niet bij die samba-server van mijn mac-notebook (die apple standaard installeert) kan komen...

Het is de uitdaging om dat probleem - ondanks mijn gebrek aan computerkennis - op te lossen; en tijdens de pogingen om het op te lossen interessante dingen bij te leren.

Om verder te gaan met mijn irritante Vlaamse gedram (Hahahahahahaha!): dit is wat ik onlangs om mijnen "boterham" kreeg.

Ik heb smbclient geïnstalleerd, om het eens via de cli te proberen de smb-server op mac te bereiken:

Dat was het antwoord (heb het commando ook geprobeerd met het internetadres, het resultaat was hetzelfde):
$ smbclient -L MacBook-Air-van-Marc.local
WARNING: The "syslog" option is deprecated
Enter marc's password:
session setup failed: NT_STATUS_LOGON_FAILURE

Dat over die "syslog" is alleen maar informatie, vermoed ik.
Het gaat over die "NT_STATUS_LOGON_FAILURE".
Ik vermoed dat dit wil zeggen dat "smbclient" die computer niet ziet/vindt?

Ik vond een commentaar op het web, dat aanraadde om de poorten te bekijken.
Heb ik gedaan en blijkt dat poorten 139 en 445 openstaan op beide computers.

Ik vond nog een ander commando "nmblookup". Dat zoekt naar machines op een lokaal netwerk die samba-shares hebben.
Wel... mijn mac heeft een "publieke map" bedoeld om door samba gebruikt te worden.

Dit is wat ik kreeg:
$ nmblookup -AS 192.168.x.xxx
Looking up status of 192.168.x.xxx
MACBOOKAIR-Dxxx <00> -         H <ACTIVE>
MACBOOKAIR-Dxxx <20> -         H <ACTIVE>
WORKGROUP       <00> - <GROUP> H <ACTIVE>

MAC Address = <een aantal letters en cijfers>

Dus: nmblookup ziet mijn mac wel degelijk! En hij is actief!
Dat klopt: want op mijn mac kan ik mijn ubuntu-smb-shares zien staan.

Maar waarom kan ik vanuit ubuntu niet inloggen!!!

Dat is het raadsel... wat moet ik veranderen in de smb.config? Geen idee.

Ook nog vermelden dat ik op beide machines - ubuntu en mac - een samba-paswoord geïnstalleerd heb met sudo smbpasswd -a marc Het gebruik van die wachtwoorden helpt niets... ook raadselachtig.

Moet Apple van Linux niet weten?!
« Laatst bewerkt op: 2017/12/11, 14:27:17 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #34 Gepost op: 2017/12/11, 17:52:28 »
Zoals Swake hier schreef had mac High-Sierra een kanjer van een security probleem. Dat is gefixed met een update die ik natuurlijk geïnstalleerd heb.
Ze beweren hier dat de file-sharing-bug hierdoor ook gefixed wordt...
Nu... ik kan nog altijd niet inloggen vanaf mijn ubuntu.
Het is een echt dedective-verhaal... Ik zal het - mezelf kennend - wel dra kotsbeu worden.  :rolleyes:

In ieder geval: In al de artikelen die gaan over samba-problemen bij mac, wordt er met geen woord gerept over linux-machines!
Dat zegt genoeg, denk ik...
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #35 Gepost op: 2017/12/12, 12:56:37 »
Ik heb het probleem gemeld aan de Apple Support Communities. Daar krijg ik alleen maar de klassieke artikelen terzake. Die werken/helpen niet!

Bij verder lezen heb ik gevonden dat, in een LAN, Samba gebruik maakt van één master-browser. Je kunt die vinden met het commando $ nmblookup -M - --.
Bij mij is dat mijn ubuntu samba-browser. Die van mac wordt niet vermeld.
Dat is dus waarschijnlijk de reden van het conflict. (Voor zover dat ergens op slaat!) En kan ik maar in één richting verbinden.

Ik babbel nog wat verder:
Misschien is er hier een samba-kenner die me de les kan lezen  (heb al elders  het RTFM argument naar mijn hoofd gekregen! :lol: ).

Als het zo is dat er maar één master-browser op de LAN kan, dan is, in mijn geval, de Ubuntu- samba de server en de mac de client.
En zo lijkt het ook te zijn: de mac kan de share-bestanden van ubuntu ophalen.
Tweerichtingsverkeer tussen beide machines werkt bij Samba niet. (Bij SSH/SFTP wel).
En dan is mijn probleem een schijnprobleem.

Zal ik het hier maar bij laten? (Mijn lezers geeuwen zich waarschijnlijk al te pletter! :evil: )


« Laatst bewerkt op: 2017/12/13, 08:22:51 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #36 Gepost op: 2017/12/21, 08:30:12 »
Om toch nog even door te gaan over samba:

Eerst en vooral:
De ubuntu-samba, als server, werkt perfect voor het macnotebook.

Ten tweede:
Het was zeer leuk om te ontdekken dat je de samba kunt gebruiken om dvd's af te spelen op de mac!

Mijn ubuntu-pc heeft een dvd-station (het notebook niet).
De bestanden van een ingevoegde dvd worden opgeslagen in "/media/user" als  _TS-bestanden.
Deze map kan gedeeld worden. (Het instellen kun je vinden in "eigenschappen". Voor het instellen van de rechten moet je wel inloggen als root: "sudo (of gksudo) nautilus").
De samba-client van de mac kan die map dan openen met bvb VLC.
(Vreemd genoeg gaan de eerste paar minuten wat schokkerig. Daarna speelt hij perfect. Waarom dat is... geen idee.)

Ten derde:
De samba van mac blijkt een implementatie te zijn van een eigen gemodificeerde versie, zonder editeerbare config-file, goed verborgen voor de gewone gebruiker.
Tja... het is een commercieel OS!
Moet je als Linux-gebruiker wel even aan wennen.
In ieder geval: op het web vind je veel klachten, door mac-gebruikers zelf, over deze samba-versie van apple.
"It sucks!" is een veel gehoorde klacht.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/12/21, 08:31:59 door mara »
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline mara

  • Lid
Re: Samba opzetten
« Reactie #37 Gepost op: 2018/04/25, 08:36:26 »
Ik heb 18.04 geïnstalleerd - clean install - en daarna ook de samba-server.
Mijn mac-book is ook upgegraded tot 10.13.4

Ik probeerde te verbinden met de smb-server (standaard geïnstalleerd) op mijn mac notebook and... lo and behold!... dat lukte zonder problemen.

Waarom het voordien niet lukte, kan ik niet meer achterhalen.

Dit ter informatie en aanvulling van mijn bovenstaande reactie.

Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.