Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet  (gelezen 12165 keer)

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Gepost op: 2008/03/22, 13:39:00 »
Omdat ik als beginner (inmiddels werk ik vrijwel geheel met ubuntu) de linux belastingaangifte in januari niet aan de praat kreeg, heb die onder wine geinstalleerd.  Behalve het wat slechte lettertype werkt het en is alles ingevuld.  Bij het verzenden gaat het fout.
Er verschijnt een foutboodschap (ik heb het meerdere dagen al geprobeerd dus ik neem aan dat het probleem bij mij ligt en niet bij de b dienst (hoewel??).

Foutboodschap:
Het is niet gelukt om naar ondertekenen te gaan.
Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver.

druk op F1 voor meer informatie.

Foutdetails:
End of file of no input; operation interrupted or time out.

Vraag 1:
- kent iemand deze foutboodschap en wat is er aan te doen
Vraag 2:
- bij de windows versie kan je meerdere aangiften inlezen in het programma door de databestanden te zoeken; waar staan de databestanden als je werk onder wine?  In mijn root staat wel een snelkoppeling naar belastingaangifte 2007, maar de twee databestanden kan ik op dit moment niet vinden.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/22, 14:03:21 »
Citaat van: roeland
Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver.
Ofwel je internetverbinding ligt eraf,
ofwel de belastingdienst ligt eraf (en dan ligt het niet aan jou).

Dat is - denk ik - het probleem.
Als jij je internetverbinding gewoon op orde hebt, ligt het dus aan de BD.

Ga daar maar vanuit - tenzij een expert daar iets anders over zegt, want ik ben ook maar een gebruikert ;-)

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/22, 14:10:31 »
nee hoor dat is niet het probleem!! Ik heb hetzelfde probleem gehad, daarna de files van de bealstingdienst geladen in Virtueel XP (virtualbox) en het verzenden ging direct goed terwijl ik met wine dezelfde foutmelding kreeg als Roeland. Mijn voorstel zou zijn (belastingdienst is nou niet iets waar je ff lekker mee kunt aanklooien, zeker niet eind maart!!):

Als je dualboot of virtueel xp hebt, progje van de belastingdienst installeren. Een printje maken van je wine-aangifte, overtikken en versturen. Of de files opzoeken op een sticky zetten en importeren in windows.

Als je aangifte veilig en wel bij de belastingdienst is, dan maar eens kijken wat er aan de hand is....

succes,
idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Bobbie

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/22, 14:28:23 »
Na Januari is er voor Linux wel een goed altenatief gemaakt

zie hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23300

gr

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/22, 15:48:08 »
Bedankt voor jullie reacties; als ik op de lijn ga zitten dat er iets bij de b dienst is, tik ik liever niet over maar wil iets met de bestanden proberen te doen.  Maar waar staan die binnen ubuntu?  

Als ik in het b dienst programma naar andere aangiften zoek (na het opstarten rechtsonder "open bestand" aanklikken) verschijnt er een verwijzing naar mijn c schijf.  Staan daar de bestanden dan (ik heb onder program files gezocht maar kan geen bestanden vinden met de datum van vandaag).

Dus waar slaat ubuntu data op van programma's die je via wine start?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/22, 15:52:50 »
In de verborgen .wine map in je home map.
Met control-h kan je verborgen bestanden en mappen zichtbaar maken.

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/22, 16:25:06 »
Je brengt me weer wat verder Johanvd, maar de databestanden zijn daar niet te vinden.  Bij Windows weet ik dat het programma onder "program files" komt te staan (binnen ubuntu in de maphome/wine sub/sub) en de databestanden (de ingevulde aangifte) in "mijn documenten".  Dus ik vermoed dat dat binnen  ubuntu ook wel zo zal zijn, maar waar is de plek van die data dan?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Soul-Sing

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/22, 16:52:05 »
wanneer je op volgende drukt kun je een url kopieren in een browser==> richting de goede site, en pagina, daar ga je verder met ondertekenen. krijg je ook een bluefish error? f1 werkt hier ook niet....

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/22, 17:57:29 »
Citaat van: roeland
Je brengt me weer wat verder Johanvd, maar de databestanden zijn daar niet te vinden.  Bij Windows weet ik dat het programma onder "program files" komt te staan (binnen ubuntu in de maphome/wine sub/sub) en de databestanden (de ingevulde aangifte) in "mijn documenten".  Dus ik vermoed dat dat binnen  ubuntu ook wel zo zal zijn, maar waar is de plek van die data dan?
als je naar toepassingen -> wine -> browse c:\drive gaat, zie je daar je program files ed staan. Daar moeten ook de belastingdienst bestanden ergens staan.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/22, 19:29:19 »
Idzme,  de programmabestanden staan inderdaad op de plaats die je aangaf, maar de databestanden (= de ingevulde gegevensvelden) staan niet in dat rijtje.  Dat kan ik zien aan de datum aanduiding en het soort bestand.
Binnen Windows zijn er twee databestanden, 1 met de extensie dat en 1 met de extensie (dacht ik) ODB.  Dat laatste bestand bevat de ingevulde velden.
Dus mijn vraag blijft: waar kan ik die twee bestanden nu vinden.  

Als ik ze gevonden heb, kan ik proberen ze naar de windows omgeving te verplaatsen en ze daar dan weer inlezen als nieuwe aangifte.  Ik heb via browse c: al alle bestanden bekeken op de datum van vandaag.

Nog suggesties?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/22, 21:10:20 »
heb je al in je /home map gekeken bij .belastingdienst of iets dergelijks (eerst ff crl H intikken voor de verborgen bestanden?)
Ik heb net mijn pc oipnieuw geinstalleerd dus kan het niet nakijken...sorry)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/25, 21:49:14 »
Ik heb zowel mijn home als het bestandssysteem afgezocht.  Ik doe dat als volgt:
- ik sorteer de mappen op datum
- ik kijk in elke map welke bestanden ik tegenkom en of er iets verwijst naar de aangifte.

Tot op nu nergens wat gevonden.  Weet iemand ook exact de plaats aan te geven van de twee databestanden; een bestand met de extensie .dat en de andere .IBD
Het .dat bestand wordt aangemaakt op het moment dat je het IB programma installeert,  het .IBD bevat de ingevulde gegevens.
Ik denk dat ik met die twee betanden het probleem op twee manieren kan oplossen:
1) met linux versie de gegevens als nieuwe bestaande aangifte inlezen
2) idem met de windows versie.

Maar waar staan die twee bestanden??
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/25, 21:56:25 »
zoals gezegd heb ik het programma niet meer geinstalleerd in wine. wat je kunt proberen is om bij loacties-bestanden zoeken te kiezen (bij mijn tweede van onder en dan te zoeken op *.ibd
Dan zou die je hele pc moeten afzoeken naar bestanden die de extensie hebben .ibd.
Als dit bestand ergens staat moet je het zo kunnen vinden, dan rechtsklikken op bestand en eigenschappen en dan zie je de locatie van het bestand.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/25, 22:09:24 »
Gelukt, bestand gevonden en binnen linux versie als bestaande aangifte binnengehaald.  Bedankt voor alle hulp.  Wat puzzelen toch beter dan overtikken!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ivo

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/25, 22:38:45 »
Citaat van: roeland
Omdat ik als beginner (inmiddels werk ik vrijwel geheel met ubuntu) de linux belastingaangifte in januari niet aan de praat kreeg, heb die onder wine geinstalleerd.  Behalve het wat slechte lettertype werkt het en is alles ingevuld.  Bij het verzenden gaat het fout.
Er verschijnt een foutboodschap (ik heb het meerdere dagen al geprobeerd dus ik neem aan dat het probleem bij mij ligt en niet bij de b dienst (hoewel??).
Ik weet niet waar deze discussie inmiddels heen gaat, maar is het zo dat applicaties onder Wine gebruik (kunnen?) maken van de netwerk (internet) infrastructuur van de host computer waar het op draait?
Hmmm, dit komt er wat rot uit...... Kortom bedoel ik het volgende, als je in Wine de Internet Explorer opstart, kan je dan ook daadwerkelijk het internet op?

Ik ken Wine niet, hence mijn vraag/opmerking....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/26, 07:20:04 »
Citaat van: roeland
Gelukt, bestand gevonden en binnen linux versie als bestaande aangifte binnengehaald.  Bedankt voor alle hulp.  Wat puzzelen toch beter dan overtikken!
beste roeland, mooi dat het gelukt is!! waar stonden ze nou uiteindelijk???
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Kees3

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/26, 09:09:29 »
Citaat van: ivo
Citaat van: roeland
Omdat ik als beginner (inmiddels werk ik vrijwel geheel met ubuntu) de linux belastingaangifte in januari niet aan de praat kreeg, heb die onder wine geinstalleerd.  Behalve het wat slechte lettertype werkt het en is alles ingevuld.  Bij het verzenden gaat het fout.
Er verschijnt een foutboodschap (ik heb het meerdere dagen al geprobeerd dus ik neem aan dat het probleem bij mij ligt en niet bij de b dienst (hoewel??).
Ik weet niet waar deze discussie inmiddels heen gaat, maar is het zo dat applicaties onder Wine gebruik (kunnen?) maken van de netwerk (internet) infrastructuur van de host computer waar het op draait?
Hmmm, dit komt er wat rot uit...... Kortom bedoel ik het volgende, als je in Wine de Internet Explorer opstart, kan je dan ook daadwerkelijk het internet op?

Ik ken Wine niet, hence mijn vraag/opmerking....
Dat kan zeker. Heb zelf wel eens Internet Explorer geinstalleerd gehad, daar kan je gewoon mee internetten dan. Ook programma's die zichzelf willen updaten ed werken gewoon.

Offline roeland

  • Lid
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/26, 22:46:04 »
De bestanden staan in de home partitie onder de map belastingdienst.  Overigens vreemd dat ik ze eerst niet kon vinden; mogelijk stond het bestand er als verborgen bestand.
Omdat ik intussen ook de linux versie van IB2007 heb geinstalleerd krijg je nog een tweede map belastingdienst binnen home.  Die heeft de extensie .nl

Al met al; probleem opgelost en weer wat wijzer binnen de ubuntu wereld (met hulp van dit forum)!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
wine en belastingaangifte - verzenden lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/26, 23:08:18 »
Citaat van: roeland
De bestanden staan in de home partitie onder de map belastingdienst.  Overigens vreemd dat ik ze eerst niet kon vinden; mogelijk stond het bestand er als verborgen bestand.
Omdat ik intussen ook de linux versie van IB2007 heb geinstalleerd krijg je nog een tweede map belastingdienst binnen home.  Die heeft de extensie .nl

Al met al; probleem opgelost en weer wat wijzer binnen de ubuntu wereld (met hulp van dit forum)!
super!! en ja, ctrl H had wellicht gewerkt :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz