Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf  (gelezen 3567 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Gepost op: 2008/12/14, 23:00:12 »
Ja, waarom zou ik Windows nog opnieuw willen installeren?
Eigenlijk alleen maar omdat ik één of twee grafische programma's niet kan missen met betrekking tot drukwerk.

Ik zal even opsommen wat ik gedaan heb en wat er aan de hand is. Ik heb drie schijven: sda (was XP), sdb (Ubuntu) en sdc (backup):

1. Eerst heb ik de partities vergroot van sdb omdat die nogal krap waren (duurt overigens akelig lang met de partimage live cd).
2. Daarna de partities middels de Windows dvd verwijderd en geprobeerd XP opnieuw te installeren op sda: lukte niet. Zelfs niet na aparte herstart en fixmbr.
3. Ubuntu Intrepid geïnstalleerd: fluitje van een cent
4. Grub geïnstalleerd op sda en werkt prima. Opstarten gaat goed. Uiteraard geen keuze tussen XP of Ubuntu omdat XP er nog niet opstaat.
5. XP weer opnieuw proberen te installeren, maar dit lukt niet omdat Windows steeds maar blijft melden dat de partitie geen geldige partitie is. Partitie verwijdert en opnieuw aangemaakt, c-schijf opnieuw ntfs geformatteerd, met gparted verwijder en weer teruggeplaatst, herstart met Windows XP-cd en geprobeerd te installeren, niks werkt...
6. Bij iedere nieuwe poging lijkt de nummering van de partities te groeien. De laatste keer kreeg ik voor mijn sda schijf van Windows te horen dat het ging op partitie 1 (L:) en partitie 2 (M:). De schijfletters lijken dus te groeien, en ik krijg XP dus met geen mogelijkheid meer geïnstalleerd...

Tips???
JackTummers.nl

DarkEra

  • Gast
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/14, 23:46:28 »
Het beste is gewoon altijd eerst Windows te installeren en daarna Ubuntu pas. Omgekeerd zal het niet gaan.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/14, 23:53:53 »
Weet ik, daarom probeerde ik na fixmbr eerst XP opnieuw te installeren, maar dat lukte niet.
Dus toen probeerde ik eerst Ubuntu, daarna sda fixmbr en XP installeren, maar gaat niet.

Ik vind het vreemd. Je moet toch gewoon je eerste hd kunnen wissen/formatteren etc. met de Windows cd?
JackTummers.nl


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/15, 00:18:04 »
Ook al gedaan...  :-[
Daar begon ik mee om de partities van sdb te herschalen. Dat werkte allemaal goed, want Intrepid werkt prima inmiddels.

Of bedoel je dat ik nog iets anders kan met die Gparted live cd? Ik heb die namelijk ook gebruikt om de partities van sda te wissen en opnieuw aan te maken, maar ook dan krijg ik met de XP systeem cd geen toegang. Hij blijft dan zeggen dat ik een nieuwe partitie moet aanmaken, eventueel eerst verwijderen. Dat doe ik dan, maar nieuwe partities aan en wil XP daarop installeren, maar wordt steeds maar terugverwezen naar het beginscherm.

Misschien kijk ik even ergens overheen, maar ik heb dit al zó vaak gedaan........  ???
JackTummers.nl

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/15, 09:48:44 »
Start met de xp cd op, ga naar "r", dit is de hestelconsole, daar doe je 1e schijf  wissen en partitie aanmaken(of leeg laten). Fixmbr zou je als laatste ook nog kunnen doen.
Dan xp installeren.

Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/15, 11:48:56 »
Geen idee wat je in xp wilt doen ?

Maar is het geen idee om XP in Virtualbox te installeren ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/15, 15:35:08 »
Nou, niks hielp. De laatste keer heb ik nogmaals 'r' gedaan na opstarten vanaf de dvd, format c: /FS:NTFS, Fixmbr, en nog wil de dvd niks beginnen met die partitie en zegt hij steeds dat ze niet compatible is met XP...  ???
Maarrrr... toen dacht ik laat ik die VirtualBox maar eens proberen (moet ik nog gaan doen en weet dus nog niet hoe), dus ik begon Intrepid weer opnieuw te installeren met als bedoeling die C:schijf dan maar even om te toveren tot Ext3. Blijkt dat ik de hele tijd bezig heb geweest op het eerste deel van een backupschijf en helemaal niet op C!!!
XP heeft me zitten misleiden... Als schijf werd steeds C: aangegeven en hda, dus ik dacht dat ik goed zat. Mijn tweede harde schijf met Ubuntu was altijd duidelijk te herkennen aan de indeling in drie partities (/, swap en home), maar hier ben ik dus even goed de mist mee ingegaan  :| en ben dus ook wat bestanden kwijt die ik voor de veiligheid even op die backupschijf had gezet!

Wat een geklooi. Maar nu heb ik dus nog steeds geen Windows. Zou dat VirtualBox ook functioneren als ik een programma als Illustrator wil draaien?

En nog even een korte vraag: Na installatie zijn mijn gemounte schijven allemaal voorzien van een slotje. Dat is dus niet handig. Hoe en waar verander ik dat in standaard toegankelijk (lezen/schrijven)?
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/15, 20:56:42 »
Virtualbox geprobeerd. Werkt op zich fantastisch, is echter niet bruikbaar om in grafische programma's mee te werken. Muis- en venstergedrag is dan niet precies genoeg, beetje schokkerig.

Ik blijf dus nu met die ene (eerste) schijf zitten die XP maar niet wil accepteren, terwijl er al ik weet niet hoe vaak Windows op gestaan heeft...  :(
JackTummers.nl

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/15, 22:15:42 »
Dit kan gewoon niet. Je maakt ergens een grote fout denk ik. Je zou eens een image (screenshot) van je indeling moeten plaatsen of in tekstvorm:

sudo fdisk -l (in de terminal)

cfdisk werkt ook (heb ik begrepen, nooit zelf hoeven doen)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/16, 20:23:04 door mcgyver »

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/16, 20:08:49 »
Resumerend kan ik nu wel ongeveer aanduiden wat er aan de hand was:

Windows was in de war met schijfletters. C: was dus niet de eerste schijf maar de derde... en op D: laat een Windows zich niet installeren. De partitietabel was naar de knoppe denk ik, hoewel ik met de ultimate boot dvd wel dacht dit te hebben gecorrigeerd, maar niet dus. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat het sata schijven zijn? Want schijf sda (of c:) staat fysiek op sata4, de anderen op sata 1 en 2. Zie beneden.

Enige oplossing was die andere twee schijven loskoppelen. Daarna zag Windows weer het licht en kon ik gaan installeren. Daarna de linux-schijven weer aangesloten en Intrepid opnieuw geïnstalleerd. Zucht, toch weer mooi anderhalve dag mee bezig geweest...  :| Maar wél weer een boel geleerd!  :D

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       16708   134206978+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           16709       30401   109989022+  83  Linux

Schijf /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 30401 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x000157ac

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1        1848    14844028+  83  Linux
/dev/sdb2            1849        2233     3092512+  82  Linux wisselgeheugen
/dev/sdb3            2234       30401   226259460   83  Linux

Schijf /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x00000001

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1               1       32595   261819306   83  Linux
/dev/sdc2           32596       60801   226564695   83  Linux
JackTummers.nl

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/16, 20:26:33 »
Maar dan had je hem tussentijds toch veranderd? Anders had ie er nooit op kunnen komen. Je had hem dus goed geïnstalleerd en daarna de "c-schijf" op de tweede of derde sata aansluiting aangesloten?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Kan Windows niet meer installeren op eerste harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/16, 20:37:29 »
Nee. Helaas - zou ik bijna zeggen - heb ik niks aan die aansluitingen gedaan tot op het laatst dus. Al twee jaar zit het zaakje zo in elkaar en ben ik via Feisty naar Gutsy naar Hardy gegaan, alleen moest ik nu Windows opnieuw installeren omdat ik daar met geen mogelijkheid meer een internetverbinding voor elkaar kreeg.
Ik vind het nog steeds vreemd en heb ooit ook wel eens zonder problemen een fixmbr gedaan en daarna met Grub weer teruggezet, maar nu ging het dus echt goed mis. En omdat ik dus twee identieke schijven heb van 250Gb, waarvan mijn XP versie er in eerste instantie maar 128Gb van ziet, had ik niet in de gaten dat de eerste optie die de installatieschijf me gaf - namelijk schijf C: - een totaal andere was dan sda. Daarna ging het pas goed mis, want toen kreeg ik als eerste optie D: en stond C: helemaal onderaan.  ???
JackTummers.nl