Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen dual boot na installatie - geen windows meer  (gelezen 747 keer)

cw

  • Gast
Geen dual boot na installatie - geen windows meer
« Gepost op: 2008/05/17, 08:19:59 »
Hi,

Na instaleren van Ubuntu (toen 7.10, nu draait 8.04) op een desktop waar al WinXP op draaide bleek ik geen dualboot mogelijkheid te hebben, maar start by booten automatisch Ubuntu op.

Op zich geen probleem. Ik ben behoorlijk tevreden met Ubuntu, maar kan nog niet zonder windows, omdat ik nog geen toegang tot mijn Freecom NDAS netwerk schijf kan krijgen. Maar dat is mijn vraag nu niet (al ben ik benieuwd of iemand dat al aan de praat heeft weten te krijgen).

Hoe kan ik nu weer dualbooten?

Wat meer info:
- mijn windows partitie is nog intact (is te mounten en vinden onder 'places' in Linux)
- boot gaat via grubloader

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline Graads

  • Lid
Geen dual boot na installatie - geen windows meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/17, 10:27:31 »
Citaat van: cw
Hi,

Na instaleren van Ubuntu (toen 7.10, nu draait 8.04) op een desktop waar al WinXP op draaide bleek ik geen dualboot mogelijkheid te hebben, maar start by booten automatisch Ubuntu op.

Op zich geen probleem. Ik ben behoorlijk tevreden met Ubuntu, maar kan nog niet zonder windows, omdat ik nog geen toegang tot mijn Freecom NDAS netwerk schijf kan krijgen. Maar dat is mijn vraag nu niet (al ben ik benieuwd of iemand dat al aan de praat heeft weten te krijgen).

Hoe kan ik nu weer dualbooten?

Wat meer info:
- mijn windows partitie is nog intact (is te mounten en vinden onder 'places' in Linux)
- boot gaat via grubloader

Alvast bedankt voor de hulp!
Hallo,

Eerst even zeggen dat ik ook een nog kersverse gebruiker van Ubuntu ben. Als ik je verhaal lees vraag ik me af of misschien een of ander splashscreen je het zicht op het GRUB-menu beneemt. Standaard heb je geloof ik 7 seconden de tijd om te kiezen wat je op wilt starten en die zijn zo om.

Je kunt ook in /boot/grub/menu.lst kijken of de volgende regels (of iets dergelijks aanwezig zijn)aanwezig zijn :

 title              Windows XP Media Center Edition
 root              (hd0,0)
 savedefault
 makeactive
 chainloader   +1

(hd0,0) is de partitie op de harde schijf waar Windows van opstart. (Wat je hier ziet is uiteraard de situatie op mijn PC). Als ze er niet staan kun je menu.lst editen en ze toevoegen (wel in de terminal via 'sudo gedit' anders heb je geen rechten en kun je de veranderingen niet bewaren; ook eerst even een backup maken van menu.lst)

Ik heb zelf op deze manier de opstartgegevens voor Ubuntu 8.04 toegevoegd toen helemaal aan het eind van de updateprocedure de 'meter' op 100% stond maar werd gemeld dat de update niet gelukt was, maar wel de modules voor de update genoemd in menu.lst aanwezig bleken. Het bleek te werken.

Ik geef toe dat het nogal roekeloos klinkt en ook dat ik niet kan overzien of alles wel goed is gegaan maar soms wil je gewoon verder en niet opnieuw beginnen; dan waag je wat en soms win je dan.

Succes
Graads.


cw

  • Gast
Geen dual boot na installatie - geen windows meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/17, 14:36:54 »
Dank voor de info.
In menu.lst bleek het probleem te zitten.

Waarschijnlijk heb ik bij instaleren niet goed opgegeven dat er nog een windows partitie aanwezig was, waardoor die niet meegenomen was in die file.

Toevoegen van:
title                Windows XP
root                (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1
loste dat probleem op, totdat bij rebooten bleek dat automatisch windows opstartte en geen keuze had voor Ubuntu. Was ik (even) nog verder van huis...

Totdat ik me realiseerde dat ik tijdens de boot heel snel de tekst 'press [esc] for menu' (oid) voorbij zag komen. Opnieuw booten en [esc] gebrukt en daar was het keuzemenu voor windows of Ubuntu.

Wat blijkt: in menu.lst stond 'hiddenmenu' actief. Die nu uitgezet en... ik ben tevreden.

Dank voor de hulp!!

Offline Graads

  • Lid
Geen dual boot na installatie - geen windows meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/17, 14:51:30 »
Citaat van: cw
Dank voor de info.
In menu.lst bleek het probleem te zitten.

Waarschijnlijk heb ik bij instaleren niet goed opgegeven dat er nog een windows partitie aanwezig was, waardoor die niet meegenomen was in die file.

Toevoegen van:
title                Windows XP
root                (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1
loste dat probleem op, totdat bij rebooten bleek dat automatisch windows opstartte en geen keuze had voor Ubuntu. Was ik (even) nog verder van huis...

Totdat ik me realiseerde dat ik tijdens de boot heel snel de tekst 'press [esc] for menu' (oid) voorbij zag komen. Opnieuw booten en [esc] gebrukt en daar was het keuzemenu voor windows of Ubuntu.

Wat blijkt: in menu.lst stond 'hiddenmenu' actief. Die nu uitgezet en... ik ben tevreden.

Dank voor de hulp!!
Heb ik ook weer wat opgestoken. 'Hiddenmenu' is voor mij ook nieuw. Zo zie je maar weer: 'UBUNTU' (Ubuntu is an African concept of 'humanity towards others'. It is 'the belief in a universal bond of sharing that connects all humanity'.)