Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ms-dos scherm?  (gelezen 4924 keer)

ms-dos scherm?
« Gepost op: 2011/03/30, 09:37:46 »
Ik ben nu al een aantal dagen bezig om Kubuntu te instaleren op mijn laptop asus X52F. Instalatie gaat goed, maar om daarna de eerste keer op te starten kom ik in een soort ms-dos scherm. kan daar wel me gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Doe ik daarna startx dan heb ik een heel zwart scherm.

De laptop is een 64 bit maar ik heb ook al de Kubuntu 32 bit geprobeerd. maar hij blijft weigeren.

Nu heb ik ergens ooit gehoord dat er met asus iets in de bios veranderd moest worden,is dat waar? en zo ja wat moet ik dan veranderen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik moet straks manlief zijn laptop ook nog over zetten.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/30, 09:51:15 »
Weet je welke grafische chip (kaart) er inzit? En anders kan je in in het scherm het commando lspci typen en een ENTER geven, en kijken bij de regel beginend met VGA, welke chip er vermeld staat?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/30, 10:20:46 »
ja dat weet ik dat is een Intel HD Graphics.

Weet niet of je hier wat aan heb.
[ 22.797329] eth0:no ipv6 routers present. want dat komt er doorheen als ik me aan wil melden in het ms-dos scherm

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/30, 18:43:31 »
Geef eens een compleet overzicht van de specificaties van 't ding?
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

Kun je doen vanuit de LiveCD-sessie ("ubuntu uitproberen").

Verander de extensie van het bestand, van .html in .txt, dan kun je 't als bijlage voegen bij je antwoord. Wij maken er dan wel weer .html van.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/30, 19:11:01 »
hier is het tekst bestand.

hopelijk kunnen jullie er wat mee, heb vaker op een andere laptop ubuntu gehad en geen probleem.Wil graag weer terug.Maar ja zoals je ziet heb ik er nog niet veel kaas van gegeten, moet wel werken :-)

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/30, 20:08:06 »
Een intel dus. Start de computer op en kies in het Grub menu de tweede regel, dit is de recovery mode, staat er ook bij. Je ziet nu een hele hoop regels voorbijkomen, gewoon laten gaan. Dan krijg je een keuzemenu te zien, kies nu fixsafeX, of iets van dien aard, ik weet niet de precieze tekst.
Als dit klaar is start je de computer opnieuw op met het commando sudo reboot now  Heb je nu beeld?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/30, 20:35:23 »
nee helaas heb ik dan nog geen beeld. krijg het zelfde te zien als daarvoor.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/30, 21:05:04 »
Dan maar wat bruut geweld. ;) Start de computer op, als je weer in de terminal bent, type sudo nano /etc/X11/xorg.conf  Let op de X van X11 is echt een hoofdletter. Nu opent nano, de tekstbewerker voor in de terminal. Nu krijg je iets dergelijks te zien, misschien iets meer of minder tekst.
Section "Device"
        Identifier "Configured Video Device"
        Driver "intel"
    EndSection

    Section "Monitor"
        Identifier "Configured Monitor"
    EndSection

    Section "Screen"
SubSection "Display"
Virtual 1024 768
EndSubSection
        Identifier "Default Screen"
        Monitor "Configured Monitor"
        Device "Configured Video Device"
    EndSection
Verander deze regel Driver "intel" naar Driver "vesa"
Sla het bestand op, met^O dit teken ^ betekent de CTRL toets  En sluit nano af ^X = CTRL+X sluit de computer af en start deze opnieuw op, als het goed is krijg je nu een grafisch scherm, alleen door de vesa driver niet alle mogelijkheden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/30, 21:08:23 »
op hoop van zegen  :) ga het proberen je hoort van me

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/30, 21:28:50 »
ik gooi hem bijna uit het raam grrrrrr ten eerste zie ik een blanco tekstverwerker en niet wat jij laat zien en daarna gaat hij flikeren grrr morgen weer een dag ga nu eerst maar eens relexen.  :mad: ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/30, 21:34:20 »
Stuurprogrammaprobleem, waarschijnlijk. Ik zou even een maandje wachten. Eind april komt er een nieuwe Ubuntu uit (11.04 Natty Narwhal), met een spiksplinternieuw pakket aan stuurprogramma's aan boord.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/30, 22:37:54 »
ik gooi hem bijna uit het raam grrrrrr ten eerste zie ik een blanco tekstverwerker en niet wat jij laat zien en daarna gaat hij flikeren grrr morgen weer een dag ga nu eerst maar eens relexen.  :mad: ???

De terminal is hoofdlettergevoelig dus wanneer je een bestandsnaam verkeerd intypt (Xorg.conf ipv xorg.conf bijvoorbeeld) dan opent nano een leeg nieuw bestand. Kijk dit dus nog een keer na voordat je de computer daadwerkelijk het raam uit gooit. Wel eerst het raam open zetten als je dat doet he  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/30, 22:44:39 »
Zoals misschien nog niet bekend, is er sedert enige versies van Ubuntu geen /etc/X11/xorg.conf bestand meer.

Dit gaat hier inderdaad om een spijtig driverprobleem. Er is al wat meer diepgaande linux systeemkennis vereist om zoiets "handmatig" op te lossen. Eigenaardig dat de live sessie het wel doet, maar dat het dan misloopt eens het systeem goed en wel geïnstalleerd is. Als je KDE wil, dan zou ik nu eens proberen of OpenSuse het wel doet.

Het gaat hier weer om Asus. De enige laptop waarmee ik tot nu toe problemen mee heb ervaren , was ook een Asus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/30, 23:10:06 »
Als je KDE wil, dan zou ik nu eens proberen of OpenSuse het wel doet.

Goed advies.

@Gisella71: er is pas (twee weken geleden) een nieuwe openSuse verschenen, versie 11.4. Deze heeft ook nieuwe stuurprogramma's en zal mogelijk direct goed werken. Bovendien is het een KDE-gerichte Linux, ook al kun je tevens kiezen voor andere werkomgevingen.

Tips voor openSUSE 11.4 vind je o.a. hier:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/30, 23:11:13 »
Vers uit 11.04:
# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 260.19.29  (buildmeister@swio-display-x86-rhel47-04.nvidia.com)  Wed Dec  8 12:27:39 PST 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0"
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Unknown"
    HorizSync       28.0 - 33.0
    VertRefresh     43.0 - 72.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection
Deze heb ik er echt niet zelf ingezet.
Gisella 71  heeft er een Intel grafische chip inzitten met als driver de i910, blijkt uit de bijgevoegde file. Intel chips zijn altijd "lastpakken" geweest, vandaar mijn idee om voorlopig van de vesa driver gebruik te maken.
Even voor Gisella 71, voer dit commando eens in cd /etc/X11  en daarna het commando dir kijk in het lijstje wat je krijgt of daar een bestandje xorg.conf.failsafe staat.  

Waarschuw even als je de laptop uit het raam gooit. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/31, 08:38:56 »
Een xorg.conf wordt wellicht aangemaakt indien nodig. Bij mij is er géén. In principe geloof ik wel dat je dergelijk probleem met een handmatig aangepaste xorg.conf zou kunnen aanpakken, maar hoe, dat gaat serieus boven mijn petje, en wellicht ook het jouwe ;) Ben er anderzijds van overtuigd dat een linux adept die gewoon is elke week zijn kernel te hercompileren, dit in vijf minuten uit het hoofd oplost.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/31, 11:27:34 »
hij is nog niet uit het raam hoor, maar het opensuse er nu op staan en ja hij werkt  XD he he wat een klus zeg drie dagen maar ben weer van Windows af.
Iedereen bedankt voor het helpen, ik ga verder even prutsen om deze naar me hand te zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/31, 12:41:00 »
Dus inderdaad een specifiek probleem met de automatische driverherkenning van Ubuntu. Kan gebeuren, en het is spijtig als het je overkomt. Maar wat hier aangetoond is: in linux heb je de keuze. Kan je niet gemakkelijk één distributie installeren, dan gaat het wel met een andere. Voor je dagelijkse werkzaamheden maakt dat heel weinig verschil. Het is alleen wanneer je moet configureren, beheerder  spelen, software bij installeren/verwijderen, dat het even wennen wordt aan een verschil tusen de distro's.

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/31, 13:18:58 »
Waarschijnlijk eerder zoals Pjotr zei de drivers die in de Linuxkernels zitten die Ubuntu nog niet heeft (dus in een eerdere versie van OpenSuSe had het ook niet gewerkt). Met 11.04 zou het probleem het Intelkaart ook weleens verholpen kunnen zijn. Maar iig goed dat het nu is opgelost, veel plezier met SuSe.

FrSu

  • Gast
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/31, 13:33:41 »
Ik heb Unity ook geprobeerd op te starten als Live CD op een Asus 1000H, maar dat lukt bij mij ook niet. Jammer dan voor Asus gebruikers?

Re: ms-dos scherm?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/31, 16:21:15 »
FrSu ik kon  wel via de cd verder alleenna instalatie niet, Nu met Suse draait het als een zonnetje, alleen nog een goed twitter client en ik ben  helemaal tevredenl Misschien voor jou ook een optie om over te gaan naar suse?


FrSu

  • Gast
Re: ms-dos scherm?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/31, 16:51:03 »
Nou nee, ik ben inmiddels helemaal verslingerd aan PCLOS op mijn Asus eee 1000H en heb op de andere PC's verschillende Mint versies draaien. In beide kun je een twitterclient vinden, dacht ik. Zou ik even moeten nakijken.