Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother Printer Drivers  (gelezen 6220 keer)

Brother Printer Drivers
« Gepost op: 2014/06/25, 20:06:41 »
Hallo Allemaal

Ik was de problemen met mijn HPLaserjet 2300d zat, dus ik heb een nieuwe gekocht.
Een Brother MFC-1810. Met alle soorten van Drivers (dacht ik)
Alle Drivers behalve voor Linux. (Ubuntu 64bits)
Bij het installeren heb ik al gekeken, of de Printer Drivers van Brother geupdated konden worden,
maar de MFC-1810 staat (nog) niet in het rijtje.
Hoelang zou dat gaan duren, voordat deze printer geupdate gaat worden.

MVG
Jan Filarski





Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/25, 21:21:40 »
Hallo Jan,

ik zie wel degelijk Linux-drivers voor jou model: http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=sg&lang=en&prod=mfc1810_us_eu_as&os=128

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/26, 00:40:50 »
Hallo Vistaus

Ik ga er mee aan de gang. Of het me lukt is een tweede.
Ze zullen wel Engels-talig zijn neem ik aan.
Eerst moet ik nog een Print-Servertje binnen krijgen.
Wanneer schat je dat die Printer lijst uitgebreid zal woden?
Bedankt voor de moeite.
MVG
Jan Filarski

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/26, 01:38:32 »
Welke printerlijst? Die in Systeeminstellingen? Ik weet niet precies hoe die lijst in elkaar zit, maar die wordt wel bij elke nieuwe versie van Ubuntu geüpdatet.

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/26, 09:33:57 »
Hallo Vistaus

    Betreffende de vraag over de bijgewerkte Printerlijst komt namelijk voort uit het er tegen op zien van het installeren van de bestanden (die jij me stuurde) in Linux.
   Ik weet nog niet precies hoe dat allemaal in z'n werk gaat.
   Ik ben in feite te verwend door het Plug and Play systeem van Windows.
   En die Printerlijst werkt aan het idee van Plug and Play behoorlijk aan mee.
   MVG
   Jan Filarski

Offline wowo

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/26, 09:40:39 »
Ook ik heb onlangs een Brother printer aangeschaft: Brother MFC-J6920-DW
Deze printer stond ook niet in de "standaardlijst" zodat ik de drivers ook handmatig moest installeren via Brother Solutions Center (Engelstalig inderdaad)
De Drivers Install Tool werkte bij mij helaas niet zodat ik alle Printer Drivers, Scanner Drivers en PC-FAX Drivers apart heb geïnstalleerd via de terminal met root rechten.
Als je foutmeldingen krijgt, kijk dan of er voor Ubuntu soms vooraf nog een aantal dingen ingesteld moeten worden:
http://support.brother.com/g/s/id/linux/en/before.html?c=sg&lang=en&prod=mfc1810_us_eu_as&redirect=on#004
In mijn geval was alleen de folder mkdir /var/spool/lpd niet op mijn systeem aanwezig zodat de printer driver niet geïnstalleerd kon worden. Na sudo mkdir /var/spool/lpd ging de installatie verder vlekkeloos.

Ben tot nu toe erg tevreden over deze printer: de mogelijkheden zijn enorm. Je kan bv ook werken met bv airprint, de app Brother iPrint&Scan (Apple; Android) en ook Google Cloud Print
Als tip: Het scanprogramma gscan2pdf kan ook gebruik maken van dubbelzijdige scan in tegenstelling tot Simple Scan (tot nu toe tenminste).

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/26, 09:53:25 »
Nog een kleine aanvulling:
Helaas is het installeren van de Linux drivers niet plug en play maar het is gelukkig wel te doen.
Met de Driver Install Tool zouden drivers in 1 keer geïnstalleerd moeten kunnen worden maar helaas werkte dat bij mij niet.

Overigens kan je de firmware van de printer niet (tenminste niet gemakkelijk) onder Linux upgraden.
Daarvoor heb je helaas Windows of een Mac nodig .....
Ik ga daarover vandaag even bellen met Brother of ze daar al aan werken want moeilijk moet dat niet zijn.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/26, 10:37:36 »
Hallo WoWo

Dank je voor deze waardevolle informatie.
S.V.P. Houd me op de hoogte.

MVG
Jan Filarski


Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/26, 13:37:07 »
Hallo Lord42

Hartelijk bedankt voor die links, maar Ik had die links al gehad van Vistaus.

Waar moet ik de downloads neerzetten, en ik zit nog met HOE
installeer ik de programmatuur, nadat ik ze gedownload heb.

MVG
Jan Filarski

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/26, 14:51:18 »
Hallo Vistaus

    Betreffende de vraag over de bijgewerkte Printerlijst komt namelijk voort uit het er tegen op zien van het installeren van de bestanden (die jij me stuurde) in Linux.
   Ik weet nog niet precies hoe dat allemaal in z'n werk gaat.
   Ik ben in feite te verwend door het Plug and Play systeem van Windows.
   En die Printerlijst werkt aan het idee van Plug and Play behoorlijk aan mee.
   MVG
   Jan Filarski

Plug en Play is in Linux meestal ook zo, met een paar uitzonderingen zoals Brother-printers.

Offline wowo

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/26, 15:41:09 »
Waar moet ik de downloads neerzetten, en ik zit nog met HOE
installeer ik de programmatuur, nadat ik ze gedownload heb.
Zet de downloads gewoon in de persoonlijke map in de map download.
Voor Ubuntu moet je de .deb bestanden downloaden.
Om een .deb te installeren (citaat van http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SoftwareInstalleren?action=show&redirect=SoftwareInstalleren:
Dit bestand kan geïnstalleerd worden middels dubbel te klikken op het bestand, zodat het Ubuntu Softwarecentrum het bestand zal inladen waarna u het pakket kunt installeren.
Ik heb dat overigens niet zo gedaan maar geïnstalleerd via de terminal. Uitleg hierover vind je ook op de website van Brother.
vb om mfc1810lpr-3.0.1-1.i386.deb te installeren:
- Start de terminal op (dash; type terminal)
- Ga naar de map Download met het commando: cd Download- Installeer de lpr driver met het commando: sudo dpkg -i --force-all mfc1810lpr-3.0.1-1.i386.deb- NB Er wordt je wachtwoord gevraagd en dat intypen
- Controleer of de driver geïnstalleerd is met het volgende commando: dpkg -l  |  grep  Brother
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/26, 15:43:55 »
Plug en Play is in Linux meestal ook zo, met een paar uitzonderingen zoals Brother-printers.
In mijn Windows tijdperk kwam het regelmatig voor dat "Plug en Play" beter "Plug en Pray" genoemd moest worden.
Als je iets via de terminal doet krijg je veelal terugkoppeling van wat er misschien mis is gegaan. Bij Plug en Pray kreeg ik vaak alleen de melding: het lukt niet.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline yJi

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/27, 14:01:38 »
Mijn Brother MFC-J5910DW AIO geïnstalleerd met de Engelstalige drivers via de Brother site.
Geïnstalleerd via het softwarepakketinstalleerder van het linux systeem.
Ondanks dat het softwarepakketinstalleerder het zelf wilde weigeren, werkt het toch wel goed bij mij.
In het begin toen ik de AIO A3 kocht was dat eerst nog wel even problematisch, maar nu dus helemaal niet meer.
In Xubuntu heet dat anders dan bij de Mint systemen, maar werkt in beide systemen goed bij mij.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/27, 15:53:19 »
Hallo YJi

Door gebrek aan Drivers heb ik een MFC -P2500 geinstalleerd. Uit de Printer-lijst
Print zonder probleem, alleen de extra's zoals Scan- en Fax-funkties werken niet.
Die Linux Drivers installeren zie ik mezelf nog niet doen.
MVG
Jan Filarski


Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/08, 23:13:18 »

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/09, 01:02:13 »
Hallo Steef76

     Ja, heb ze gezien. Bedankt. ik g ze laden

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/09, 07:26:10 »
Door gebrek aan Drivers heb ik een MFC -P2500 geinstalleerd. Uit de Printer-lijst
Print zonder probleem, alleen de extra's zoals Scan- en Fax-funkties werken niet.
Ja, dat lijkt me logisch dat dan maar de helft werkt als je een driver gebruikt die niet bij je printer hoort.....

Citaat
Die Linux Drivers installeren zie ik mezelf nog niet doen.
Koudwatervrees is geen goede raadgever. Gewoon doen wat hierboven staat, dus driver downloaden, dubbelklik en gaan.
Heb toevallig gisteren een Brother DCP-195c geinstalleerd en dat ging als een trein: na de installatie van de CUPS-drivers werd de printer automatisch herkend en geinstalleerd (dat hoefde dus niet vanuit de lijst).

Citaat
Ik ben in feite te verwend door het Plug and Play systeem van Windows.
In WIndows moet je net zo goed drivers installeren voor printers, zou niet weten wat door plug-and-play aan is. En wat anderen hierboven ook al zeggen: bij veel printers (oa HP) is het écht plug-and-play: aansluiten en gaan (daar kan Windows een puntje aan zuigen).

Maar goed, niet blijven hannesen en gewoon even doen wat we zeggen en je probleem is opgelost.....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/09, 08:16:35 »
Hoi, de scan en fax drivers staan ook gewoon op deze site:
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=nl&lang=nl&prod=mfc1810_us_eu_as&os=128&flang=English
Ja, maar bespaar jezelf een hoop ellende en download enkel het installatiescript helemaal bovenin de lijst.
Dat zorgt dan voor alles en downloadt en installeert zelf alles wat er nodig is.

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/09, 11:33:11 »
Hallo Bloom

    Dank  je wel, ik ga ze ophalen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/18, 10:44:27 »
Voor mijn Brother MFC-J5910DW die heel erg goed werkt onder:
Xubuntu 12.04 LTS
Linux Mint 17 XFCE

Dat dan wel met de Engelstalige drivers voor de printer, de fax en de scanner.
Nederlandse drivers zijn er nog steeds niet voor.
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/instruction_prn1a.html
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/18, 17:23:51 »
Hallo,

Ik heb alle posts gelezen en gedaan wat aangegeven wordt te doen, maar ik kom er niet uit. De printer (Brother DCP 195C) geeft geen kik (op Ubuntu 12.04).
Er wordt ergens gesteld de tool te downloaden, die zou dan alles doen.
Ik heb hem geunzipped, t is een shell script, ik heb hem uitvoerbaar gemaakt, geopend in Terminal waarna de machinenaam moet worden ingevoerd maar ook dat werkt niet.

Weet iemand wat ik fout doe?

Mvg I
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline Bloom

  • Lid
Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/18, 18:15:00 »
Wat gebeurt er precies als je
sudo bash ./linux-brprinter-installer-2.0.0-1 DCP195C
gestart hebt?
Normaal moet dan een vraag verschijnen "Will you specify the DeviceURI ?"
En daar antwoord je N op voor een via USB aangesloten printer.

Re: Brother Printer Drivers
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/18, 18:32:19 »
Dan gebeurt er dit:
ubumon@ubumon:~$ sudo bash ./linux-brprinter-installer-2.0.0-1 DCP195C
[sudo] password for ubumon:
You are going to install following packages.
   dcp195clpr-1.1.3-1.i386.deb
   dcp195ccupswrapper-1.1.3-1.i386.deb
   brscan3-0.2.11-5.amd64.deb
   brscan-skey-0.2.4-1.amd64.deb
OK? [y/N] ->N

ubumon@ubumon:~$


Dank voor de reply overigens!!
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD