Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten  (gelezen 1085 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Gepost op: 2010/05/06, 12:36:33 »
Ik had mijn Ubuntu Studio 10.04 geïnstalleerd en alles werkte prima. Daarna aan de slag gegaan met VirtualBox. Dat wilde even niet lukken en ik moest de pc even herstarten. Ik vergat daarbij dat de Windows cd er nog inzat en kreeg dus dat eerste scherm te zien met 'checking hardware' of zoiets. Ik dus snel de computer weer resetten en dat ding eruit gehaald.
Helaas. Daarna kreeg ik de melding dat device UUID=748b8988-2aca-4d2d-98d3-6362074c53ea (ander nummer waarschijnlijk) niet bestaat. Daarna geen shell of niks en heb ik Ubuntu maar helemaal opnieuw geïnstalleerd.

Maar... hoe kan dat makkelijker? Hoe krijg ik zo'n gebroken systeem weer goed? Ik had gedacht Grub opnieuw te installeren maar dat ging niet op de een of andere manier. Telkens als ik daarvoor koos in de setup kreeg ik de partitieindeler en niet de Grub-installer.
JackTummers.nl

Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/06, 15:54:13 »
Hoe grub te herstellen staat volgens mij beschreven in de documentatie van ubuntu-nl.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/06, 16:00:41 »
Met een live-cd ja, maar die functie heeft mijn Ubuntu Studio dvd niet.
Misschien een volgende keer maar proberen met de gewone cd. Voor nu werkt het weer :)
JackTummers.nl

Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/06, 16:08:36 »
supergrub is een schijfje dat ik ooit wel eens heb gebruikt. Erg handig en snel. Ik zag dat deze nu ook voor grub2 beschikbaar is.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/06, 16:21:33 »
Die heb ik in elk geval gedownload en gebrand voor een eventueel volgende gelegenheid :)
JackTummers.nl

Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/07, 11:07:55 »
Ik had mijn Ubuntu Studio 10.04 geïnstalleerd en alles werkte prima. Daarna aan de slag gegaan met VirtualBox. Dat wilde even niet lukken en ik moest de pc even herstarten. Ik vergat daarbij dat de Windows cd er nog inzat en kreeg dus dat eerste scherm te zien met 'checking hardware' of zoiets. Ik dus snel de computer weer resetten en dat ding eruit gehaald.
Helaas. Daarna kreeg ik de melding dat device UUID=748b8988-2aca-4d2d-98d3-6362074c53ea (ander nummer waarschijnlijk) niet bestaat. Daarna geen shell of niks en heb ik Ubuntu maar helemaal opnieuw geïnstalleerd.

Maar... hoe kan dat makkelijker? Hoe krijg ik zo'n gebroken systeem weer goed? Ik had gedacht Grub opnieuw te installeren maar dat ging niet op de een of andere manier. Telkens als ik daarvoor koos in de setup kreeg ik de partitieindeler en niet de Grub-installer.

Iets soortgelijks had ik ook,hoe is dat in godsnaam mogelijk??

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/07, 12:04:04 »
Het vreemde is inderdaad dat die Windows cd nog nergens aan toe had kunnen komen qua veranderen partities of mbr of wat dan ook. Hij was amper opgestart en daarna al niet meer mogelijk Ubuntu op te starten. Ik zou toch best wel willen weten hoe dat kan.
JackTummers.nl

Offline Dave

  • Lid
Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/07, 12:49:20 »
grootste virus ooit  :evil:

Re: Even Windows cd erin en daarna niet meer kunnen opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/07, 13:05:46 »
Citaat
grootste virus ooit  Evil

Naam: Microsoft/Windows.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)