Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over partities: 1 stuk free space  (gelezen 3372 keer)

Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #25 Gepost op: 2007/11/11, 13:52:04 »
Zeker, dit zie ik:

els@els-desktop:~$ df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/hda1             9,2G  8,8G     0 100% /
varrun                252M   92K  252M   1% /var/run
varlock               252M     0  252M   0% /var/lock
udev                  252M   68K  252M   1% /dev
devshm                252M     0  252M   0% /dev/shm
lrm                   252M   34M  218M  14% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
/dev/hda3              56G  5,0G   48G  10% /home
/dev/hda2             8,0G  147M  7,4G   2% /media/disk
/dev/hda2             8,0G  147M  7,4G   2% /media/els
els@els-desktop:~$

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #26 Gepost op: 2007/11/11, 14:12:04 »
Zo te zien is je schijf vol.
Met het commando sudo apt-get clean kan je tijdelijk wat ruimte vrij maken.
Hierna kan je het nog een keer proberen.

Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #27 Gepost op: 2007/11/11, 14:43:19 »
Dag Johan,


bedankt voor de hulp! Het werkt! Ik ben alle belangrijke dingen naar dat stuk aan 't overzetten. Ik wou alleen nog 1 ding vragen: er zijn een paar back-up programma 's maar wat is nu eigenlijk het gemakkelijkste en beste denk jij?

Die zwarte pagina 's zijn ook weg, ik wist niet eens dat het daar verkeerd aangeduid stond. Bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #28 Gepost op: 2007/11/11, 14:47:48 »
Graag gedaan :)

Offline vanadium

  • Lid
Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #29 Gepost op: 2007/11/11, 17:16:10 »
Jij slaagt er dus in een systeempartitie van 8 GB vol te krijgen? Dat is een nadeel van een aparte home partitie: als je / en /home op dezelfde partitie hebt, dan hebben zowel het systeem als jezelf alle vrije ruimte beschikbaar om te "groeien".

Jou df commando zegt dat je /dev/hda2 twee keer gemount is, één keer op /media/disk en één keer op /media/els. Dat is één keer te veel (maar mischien beter een keer teveel dan niet gemount ;) Wat ik eigenaardig vind, is dat die partitie volgens je output van "mount' niet aangekoppeld was. Ook in je fstab werd geen melding gemaakt van hda2. Veel raadsels voor mij, maar als het voor jou maar werkt.

Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #30 Gepost op: 2007/11/27, 08:39:56 »
Dag iedereen,


hopelijk kan iemand mij nog eens helpen. Ik heb de laptop terug volledig geïnstalleerd met de alternate cd omdat hij niet meer fatsoenlijk opstartte en afsloot.

Nu heb ik daar ook, net zoals bij mijn computer, een stuk gemaakt waar ik graag een backup op zou zetten van de laptop. Ik heb echter met dat te proberen doen zoals in dit topic uitgelegd is, een paar mappen teveel aangemaakt. Ik krijg ook maar geen toegang tot de mappen die in /media staan want er staan er teveel in.

Ik heb nu namelijk bij /media staan:
disk
els
werner

Bij al die mappen staat als ik bij Eigenschappen-rechten ga kijken dat ik niet de eigenaar ben en dus geen toegang heb.

Mijn partities zien er zo uit:

/dev/sda1   ext3     /
/dev/sda2   ext3     /home
/dev/sda4   ext3     /media/disk
/dev/sda3   ext3     linux-swap

Wie weet hier raad mee en kan zorgen dat mijn apart stuk gebruikt kan worden om vanalles naar te kopiëren?


Ik zou die els en die werner er graag terug af hebben en dan zorgen dat de disk (/media/disk) ingesteld kan worden om daar dingen naartoe te kunnen schrijven. Ik geraak er spijtig genoeg niet meer uit.

Alvast héél vriendelijk bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els

Offline emargen

  • Lid
Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #31 Gepost op: 2007/11/27, 09:15:32 »
Er is een prettig grafisch programma is dat het (automatisch) mounten van harddisken (en partities) goed regelt onder Ubuntu. Simpelweg het programma "PySDM" installeren!

Na installatie staat het programma staat onder Systeem/Beheer/"Storage Device Manager". Werkt perfect!!

Installeren kan via Synaptic of tik in een terminal:  sudo apt-get install pysdm

Vraag over partities: 1 stuk free space
« Reactie #32 Gepost op: 2007/11/27, 20:45:06 »
Dag emargen,


bedankt, het is gelukt met dat programma te installeren. Ik heb de partitie een naam kunnen geven en er vanalles op kunnen zetten. Heel erg bedankt voor je hulp.

Groetjes,

Els