Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie/schijf structuur bij dual hdd systeem  (gelezen 547 keer)

Offline meeder

  • Lid
partitie/schijf structuur bij dual hdd systeem
« Gepost op: 2013/07/31, 19:53:18 »
Binnenkort komt de UPS man mijn System76 Ubuntu laptop brengen en is eindelijk het moment aangebroken dat we hier volledig over gaan op Ubuntu.
Nu zit ik alvast na te denken over structuur op de schijven.
De laptop is namelijk uitgerust met een 240gb m-ssd voor ubuntu en een 1TB schijf voor de data.
Omdat de structuur anders is dan onder Windows zit ik te dubben over het volgende scenario.

De 1TB schijf is voor de /home partitie maar ook voor de foto's en mp3's.
We moeten hier allebei de foto's en mp3's kunnen benaderen. Ik zit niet echt te wachten op een extra partitie die of te groot of te klein is.
Mij lijkt het nu verstandig om de foto's in mijn home directory te zetten en daarna een symlink naar de home directory van mijn wederhelft te maken zodat zij dan ook bij deze bestanden kan.
Is de dit de beste oplossing of is er iets dat ik over het hoofd zie dat verstandiger is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: partitie/schijf structuur bij dual hdd systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/31, 20:06:30 »
Gefeliciteerd met je nieuwe Ubuntu laptop.

Standaard in Ubuntu kunnen alle gebruikers alle bestanden (op een paar uitzonderingen na) lezen, zowel systeembestanden als bestanden van andere gebruikers (Ubuntu=samenwerken :)). Een symlink is niet echt nodig.
Bestanden buiten de eigen /home map kan je (standaard, het kan ook anders worden ingesteld) niet bewerken of wissen maar wellicht is dat de bedoeling wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/31, 20:09:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: partitie/schijf structuur bij dual hdd systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/31, 20:22:36 »
Gewoon ubuntu installeren op de ssd, ook je home.
De hd kun je als opslag en download  gebruiken, je hoeft eigenlijk niks in te stellen tav partities.
Dus een map maken(download map) op je hd, dan in firefox(en andere software), de download map naar je hd laten gaan.
Map maken voor films of foto's bijv.
De mappen kun je in nautilus aan de linker kant een favoriet maken.

Met de hand de partities maken tijdens installatie is het beste.
Dan kun je de hd mappen(download/muziek) direct in je fstab zetten(gaat dan automatisch), zodat de mappen met boot direct gemount zijn. Anders heb je kans dat sommige software bijv de mappen niet vinden na booten.

Offline aartje

  • Lid
Re: partitie/schijf structuur bij dual hdd systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/01, 12:03:44 »
Ik zou alles (ook home-directories) op de SSD zetten. Je hebt daar naast de root-directory
en de swap meer dan 200 GB over voor data. Je zou daar ook je foto's op kunnen zetten,
die laat je meestal staan en kunnen nauwelijks voor slijtage van je SSD zorgen.
Daar hoef je je trouwens toch geen zorgen over te maken bij een goede (Samsung, Oc-Z /)
ssd. De video's (en eventueel audio) zou ik op de harde schijf houden, behalve misschien de video
waar je mee aan het editten bent, die zou je tijdelijk op de SSD kunnen zetten.

Het valt me trouwens bij System76 op dat er nergens bij de specs staat hoeveel en wat voor
SSD's en/of HD's er in de laptops zitten.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/01, 12:07:02 door aartje »