Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....  (gelezen 7049 keer)

Offline juliaan

  • Lid
kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Gepost op: 2011/10/14, 11:09:54 »
Bij ubuntu 11.04 kon je nog overschakelen op de vroegere desktop, qua uitzicht en gemak om naar de verschillende geinstalleerde programma's te gaan.
Kan je dat nu nog ook?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 12:01:56 »
Nee. Mensen die niet kunnen/willen wennen aan het nieuwe Unity-uiterlijk, adviseer ik om over te stappen op Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Eventueel via een ombouw van hun reeds geïnstalleerde Ubuntu 11.10:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 12:03:31 door Pjotr »

Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/14, 12:06:10 »
hallo,

zojuist de ugrade na 11.10 beëidnigd met een beijna vlekkeloos resultaat.
in me gebruikersprofiel krijg ik een classic scherm en in de gastsessie krijg ik het unity scherm.
ik zou graag overal de unity hebben, hoe kan ik deze activeren op me eigen profiel?

ben beetje bekend in ubuntu maar geen doorgwinterde user , wie kan me helpen?

frank


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/14, 12:07:49 »
hallo,

zojuist de ugrade na 11.10 beëidnigd met een beijna vlekkeloos resultaat.
in me gebruikersprofiel krijg ik een classic scherm en in de gastsessie krijg ik het unity scherm.
ik zou graag overal de unity hebben, hoe kan ik deze activeren op me eigen profiel?

ben beetje bekend in ubuntu maar geen doorgwinterde user , wie kan me helpen?

frank



Maak er even een nieuw onderwerp van, in een nieuw draadje? Dit draadje gaat ergens anders over. Dat zaait verwarring. :)

Offline edgar

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/15, 09:10:15 »
Nee. Mensen die niet kunnen/willen wennen aan het nieuwe Unity-uiterlijk, adviseer ik om over te stappen op Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu


Je kunt toch gnome 3 installeren, afmelden en kiezen voor classic?

sudo apt-get install gnome-shell
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 10:27:33 »
Je kunt toch gnome 3 installeren, afmelden en kiezen voor classic?

sudo apt-get install gnome-shell

Een tijdje geleden geprobeerd, maar het werkte bij mij slecht en instabiel. Daarom raad ik het niet aan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/15, 10:42:12 »
Ach, er kan zoveel.... Er schijnen zelfs vage PPA's te bestaan met een "doorontwikkelde" Gnome 2. Hoe stabiel en betrouwbaar dat allemaal is, weet geen hond.

Aan matig tot slecht werkende oplossingen of zelfs ronduit instabiele, min of meer vage "achterdeur-oplossingen", besteed ik geen aandacht. Daar heeft niemand wat aan. Gnome-klassiek is afgeschaft in 11.10. Punt.  :evil:

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/15, 11:25:04 »
Maar het kan dus wel!
Dan zou je kunnen zeggen dat het wel kan, maar dat jij het niet adviseert omdat het bij jou slecht en instabiel werkte.
Op die manier kan iedereen bekijken of hij/zij het op die manier wil proberen.
Precies. Iets niet vermelden omdat het niet je (eigen) voorkeur heeft, is niet de weg, in ieder geval niet mijn weg. Op een directe vraag of het kan, dient dus ja geantwoord te worden, maar dan wel met de vermelding dat het (mogelijk) instabiel is. Dan pas kan iemand een keuze maken: want als zo iemand niet weet dat er een keuze is, kan die ook geen keuze maken. We mogen er vanuit gaan dat iedereen zelfstandig keuzes kan maken, maar dan wel op basis van alle beschikbare informatie.

Ach, er kan zoveel.... Er schijnen zelfs vage PPA's te bestaan met een "doorontwikkelde" Gnome 2. Hoe stabiel en betrouwbaar dat allemaal is, weet geen hond.
De fallback-mode naar GNOME2 is onderdeel van GNOME zelf en zit gewoon in de standaard repo's, lijkt me dus best betrouwbaar.

Je kunt toch gnome 3 installeren, afmelden en kiezen voor classic?
sudo apt-get install gnome-shell
Heb dit net geprobeerd en het werkt best aardig, geen vastlopers of andere rare dingen (maar ik heb er ook maar een kwartiertje mee gespeeld....). Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.

Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/15, 11:47:27 »
Ook hier: Gnome3-shell geïnstalleerd en de 'classic mode' is goed zonder meer !

Maar qua oogsnoep is het wel een kale reis die je dan maakt. Maar dat is een persoonlijke mening.

Wil je echt bij de oude desktop blijven kan je, volgens mij, beter terug de LTS (10.04) installeren en gewoon afwachten wat de volgende LTS met zich meebrengt.

Maar 11.10 met een Gnome3 -shell draait zelf verrassend zeer goed. (ook de classic omgeving)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline juliaan

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/15, 11:50:39 »
Ja ik kan nu terug Ubuntu Classic hebben, maar na wat tijd heb ik terug geschakeld naar Unity.
Stilaan voel ik mij er thuis, waarom dan niet mee met de evolutie?

Offline edgar

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/15, 13:10:15 »

Citaat
Heb dit net geprobeerd en het werkt best aardig, geen vastlopers of andere rare dingen (maar ik heb er ook maar een kwartiertje mee gespeeld....). Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.

Als je Alt ingedrukt houdt kun je gewoon applets aan je paneel toevoegen ...

ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/15, 13:50:29 »
Citaat
Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.
Als je Alt ingedrukt houdt kun je gewoon applets aan je paneel toevoegen ...
Kijk, dat is nog eens nuttige info! Want dan kun je ook linksonder het desktop-knopje en rechtsonder het vuilnisbakje toevoegen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/15, 13:50:43 »
De fallback-mode naar GNOME2 is onderdeel van GNOME zelf en zit gewoon in de standaard repo's, lijkt me dus best betrouwbaar.

Potentieel wel, ja.... Maar ik heb er zelf, op een beta van 11.10, nogal slechte ervaringen mee gehad.

Enfin, ongetwijfeld zal de terugvalmodus in de loop der tijd steeds beter worden. De ontwikkelingen staan gelukkig niet stil, bij Gnome 3. Ik blijf het zeker volgen, want de terugvalmodus is natuurlijk een heel interessante manier om snel een vertrouwde werkomgeving terug te krijgen.  :)

Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/15, 14:16:21 »
Heb 11.10 binnen Virtualbox geinstalleerd, en werd ook verwelkomd door unity.
Ben zelf niet zo weg van al dat grafisch spul, want ik wil gewoon een werkend systeem.
Dus een formulier dat wobbelt of doorschijnend is heb ik niet nodig.

Dus ook unity had van mij niet gehoeven.
Wat ik een beetje zie gebeuren binnen Ubuntu, dat ze zich laten verleiden tot het 'windows syndroom'.
Het moet grafisch steeds 'smoother' terwijl er onder de kap niet echt iets veranderd / verbeterd.

Wat mij ook tegenval, is ook erg windows, dat je bij de installatie niet gewoon een keuze krijgt.
Dus het is al een 'gedwongen' keuze die gemaakt is.

Als je gaat kijken is er al een stortvloed aan topic onstaan over Ubuntu 11.10 om deze terug te zetten op classic, dus zo blij is iedereen niet met deze 'opgedrongen' keuze blijkbaar.

Dus ik begrijp de TS, dat het niet allemaal goud is wat er blinkt.
En of iedereen er wel echt zo blij mee is .... zo een mooie zijn voor een polletje zou ik zeggen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/15, 14:31:11 »
Als je gaat kijken is er al een stortvloed aan topic onstaan over Ubuntu 11.10 om deze terug te zetten op classic, dus zo blij is iedereen niet met deze 'opgedrongen' keuze blijkbaar.
Een distributie kies je omdat de door de distributie geboden desktopomgeving best bij je smaak past.

Unity is de nieuwe default desktop van Ubuntu geworden.

Opgedrongen wordt dit niet, want het is binnen die distributie heel eenvoudig om andere desktops te installeren.

Dat er geen "klassieke" gnome meer is, heeft niet met de distributie "Ubuntu" te maken, maar met het feit dat die klassieke gnome niet verder meer doorontwikkeld wordt. Je kan gnome-shell installeren. Dan kan je bij het inloggen de bijhorende "fallback" selecteren, en dit levert je een gnome 3 omgeving op die zeer sterk lijkt op de klassieke gnome 2 omgeving.

Natuurlijk is er ook xubuntu, die ondertussen volledig grafisch configureerbaar is en sterk op de gnome 2 omgeving lijkt.

Ik vind het niet terecht te stellen dat de keuze "opgedrongen" wordt.

Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/15, 14:34:02 »
Als je GNOME-Shell installeer in 11.10, kan iedereen kiezen wat die hebben wil. Ook Gnome Classic
(voor mij blijft het Unity) ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 14:36:15 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline wiert

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/15, 18:01:25 »
Nu ben ik hier niet zo erg in thuis, maar kan je ipv Gnome niet ook KDE als desktop installeren?

Als ik op http://www.kde.nl/sites/default/files/plaatjes/desktop_workspace.png kijk dan ziet dat er bekend uit.

(aanvulling: dat is dus Kubuntu besef ik me nu)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 18:09:17 door wiert »

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/15, 19:04:36 »
Desktopomgevingen tesamen installeren, kan wel, maar kan toch ook aanleiding geven tot kleine storingen. Zo werden sommige attachments niet behoorlijk geopend toen ik (in vorige versie) eens xubuntu desktop in mijn Ubuntu installeerde. Ook werd toen het gnome splash screen en login scherm vervangen door die van xubuntu.

Het kan wel, maar is niet zo ideaal omdat het je systeem wat kan "vervuilen". Als je verschillende desktopomgevingen wil testen, is het wel veel praktischer dan afzonderlijke installaties.

Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/16, 10:18:14 »
Citaat
Een distributie kies je omdat de door de distributie geboden desktopomgeving best bij je smaak past.

Ik vind het niet terecht te stellen dat de keuze "opgedrongen" wordt.

@vanadium,
Als langdurige gebruiker had ik al gekozen voor deze distro, dus is de ervaring voor mij toch wel iets anders.
Dus was 'opgedrongen' het eerste onderbuik gevoel dat ik kreeg bij het zien van unity.

Het advies dat algemeen is gegeven is denk ik wel voldoende voor de TS.
Maar wat ik ook begrijp, hoeft de 'terugschakeling' naar Gnome niet probleemloos te zijn.

Dan is er maar 1 advies, je houden aan de door de distributie 'aangegeven' default desktop omgeving  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/16, 12:27:33 »
Citaat
Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.
Als je Alt ingedrukt houdt kun je gewoon applets aan je paneel toevoegen ...
Kijk, dat is nog eens nuttige info! Want dan kun je ook linksonder het desktop-knopje en rechtsonder het vuilnisbakje toevoegen...
Ff aan de slag gegaan, hier onder het resultaat, het begint ergens op te lijken.
Heb twee knopjes toegevoegd onderaan en de kalender-applet verplaatst naar rechts (stond, heel vreemd, in het midden).
Maar ik blijf het raar vinden dat je nu ineens Alt moet gebruiken: het is nooit zo geweest en hoe kom je hier nu achter?

Offline edgar

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/16, 18:50:47 »
Citaat
Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.
Als je Alt ingedrukt houdt kun je gewoon applets aan je paneel toevoegen ...
Kijk, dat is nog eens nuttige info! Want dan kun je ook linksonder het desktop-knopje en rechtsonder het vuilnisbakje toevoegen...
Ff aan de slag gegaan, hier onder het resultaat, het begint ergens op te lijken.
Heb twee knopjes toegevoegd onderaan en de kalender-applet verplaatst naar rechts (stond, heel vreemd, in het midden).
Maar ik blijf het raar vinden dat je nu ineens Alt moet gebruiken: het is nooit zo geweest en hoe kom je hier nu achter?
Citaat
Wel mis ik de desktop-knop linksonder en het mogelijkheid om op het paneel dingen toe te voegen of te verwijderen.
Als je Alt ingedrukt houdt kun je gewoon applets aan je paneel toevoegen ...
Kijk, dat is nog eens nuttige info! Want dan kun je ook linksonder het desktop-knopje en rechtsonder het vuilnisbakje toevoegen...
Ff aan de slag gegaan, hier onder het resultaat, het begint ergens op te lijken.
Heb twee knopjes toegevoegd onderaan en de kalender-applet verplaatst naar rechts (stond, heel vreemd, in het midden).
Maar ik blijf het raar vinden dat je nu ineens Alt moet gebruiken: het is nooit zo geweest en hoe kom je hier nu achter?


http://www.google.nl/#q=gnome+3+panel+applets&hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLZZ264&biw=1131&bih=908&fp=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b
  ;)

ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/16, 18:56:27 »
Ja, ja, ik ook googlen...  ;)
Het ging mij er meer om hoe je zoiets zou kunnen voorzinnen, maw wat is het probleem wat hier opgelost wordt.

Offline edgar

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/17, 09:22:00 »
Ja, ja, ik ook googlen...  ;)
Het ging mij er meer om hoe je zoiets zou kunnen voorzinnen, maw wat is het probleem wat hier opgelost wordt.

Ik snap de logica ook niet...misschien omdat de vertaling van gnome kabouter is? ... die doen ook ondoorgrondelijke dingen in mijn dromen  =D

Maar serieus, ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen. Begin een beetje te wennen aan Unity. Heb ondertussen wel een muisarm van de extra klikken die nodig zijn om een toepassing te vinden of te starten maar heb eindelijk gevonden hoe ik op strings naar bestanden kan zoeken (waarom zit dat niet gewoon in Nautilus?).

Wat ik wel erg mis is dat ik niet kan zien welke toepassingen open staan (behalve <super> + W). En wat appletjes in het panel voor CPU, netwerkgebruik etc.

Maar ik ga een beetje off-topic, geloof ik ....
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/17, 10:48:17 »
Begin een beetje te wennen aan Unity. Heb ondertussen wel een muisarm van de extra klikken die nodig zijn om een toepassing te vinden of te starten maar heb eindelijk gevonden hoe ik op strings naar bestanden kan zoeken
Als je op de klassieke manier wil navigeren door het aanbod, dan zijn er inderdaad heel wat meer muisklikken nodig.
Citaat
(waarom zit dat niet gewoon in Nautilus?).
Dat vraag ik mij ook al lang af. Er is de find functie, maar die werkt nog even traag als vanouds omdat die je bestandssysteem moet afzoeken.
Citaat
Wat ik wel erg mis is dat ik niet kan zien welke toepassingen open staan (behalve <super> + W).
Ik zet het verbergen van het zijpaneel van Unity altijd uit. Dan zie je juist heel overzichtelijk welke applicaties open zijn: er is een wit pijltje links als dat het geval is, en een dubbel streepje als er meerdere vensters actief zijn.
Citaat
En wat appletjes in het panel voor CPU, netwerkgebruik etc.
Hier blijkt het beleid dat we het panel niet meer voor eender wat moeten gebruiken ...

Offline edgar

  • Lid
Re: kan ik op ubuntu 11.10 nog ubuntu classic hebben....
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/17, 12:53:55 »
Citaat
Dat vraag ik mij ook al lang af. Er is de find functie, maar die werkt nog even traag als vanouds omdat die je bestandssysteem moet afzoeken.

Er is nu een losse toepassing "Bestanden zoeken", die stond vroeger onder Locaties. Daarmee kun je gericht in mappen zoeken en op tekst in bestanden. Of bedoel je die met de find functie?

Citaat
Ik zet het verbergen van het zijpaneel van Unity altijd uit. Dan zie je juist heel overzichtelijk welke applicaties open zijn: er is een wit pijltje links als dat het geval is, en een dubbel streepje als er meerdere vensters actief zijn.

Ik had de dubbele streepjes gezien maar heb alleen rechts lopen klikken :-[ Bedankt, handig !!

Citaat
Hier blijkt het beleid dat we het panel niet meer voor eender wat moeten gebruiken ...

Heb er hier een hele zwik gevonden. Helaas uit net zoveel PPA's  :(
Maar goed, de hoognodige heb ik.

« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 20:51:37 door edgar »
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)