Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clamav installeren  (gelezen 2174 keer)

naboe

  • Gast
clamav installeren
« Gepost op: 2008/05/03, 21:16:51 »
Ik ben een zeer beginnende ubuntu gebruiker en ik weet niet goed hoe ik bestanden kan openen die ik heb gedownload. Ik heb bv via synaptic clamav geinstalleerd maar ik weet nu niet hoe ik dit programma kan openen.

groetjes Monique

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
clamav installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 21:18:30 »
Voordat ik daarop inga: heb je dit al eens gelezen:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu

clamav installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 22:23:39 »
probeer anders eens clamtk. dit is de grafische interface voor clamav (via commandline). hierna zal hij bij toepassingen=>systeemgereedschappen=>virus scanner te vinden zijn.

ik heb deze vorige week ook even geinstalleerd omdat ik een blijkbaar een virus had op mijn usb-stick en die dan windows computers infecteerde waar ik deze gebruikte. nu, ik vond dat hij redelijk traag was en veel cpu verbruikte, dus heb ik even avg afgehaald en deze doet het toch beter.

Offline Tom

  • Lid
clamav installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 22:38:34 »
Citaat van: Nunslaughter
probeer anders eens clamtk. dit is de grafische interface voor clamav (via commandline). hierna zal hij bij toepassingen=>systeemgereedschappen=>virus scanner te vinden zijn.

ik heb deze vorige week ook even geinstalleerd omdat ik een blijkbaar een virus had op mijn usb-stick en die dan windows computers infecteerde waar ik deze gebruikte. nu, ik vond dat hij redelijk traag was en veel cpu verbruikte, dus heb ik even avg afgehaald en deze doet het toch beter.
Als je via synaptic Clamtk install heb je automatisch ook clamav er op staan, kijk maar in synaptic.
Full Home Scan = 592 files binnen een minuut.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

naboe

  • Gast
clamav installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 00:05:34 »
thnx via clamtk is het wel gelukt!

Trusten

clamav installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 11:41:57 »
Citaat van: wandarooze
Citaat van: Nunslaughter
probeer anders eens clamtk. dit is de grafische interface voor clamav (via commandline). hierna zal hij bij toepassingen=>systeemgereedschappen=>virus scanner te vinden zijn.

ik heb deze vorige week ook even geinstalleerd omdat ik een blijkbaar een virus had op mijn usb-stick en die dan windows computers infecteerde waar ik deze gebruikte. nu, ik vond dat hij redelijk traag was en veel cpu verbruikte, dus heb ik even avg afgehaald en deze doet het toch beter.
Als je via synaptic Clamtk install heb je automatisch ook clamav er op staan, kijk maar in synaptic.
Full Home Scan = 592 files binnen een minuut.
ja dat weet ik, omdat clamtk gewoon en grafische schil over clamav is, zal hij natuurlijk clamav ook moeten installeren.

ik weet niet hoelang de scan van mijn home duurde, maar het duurde allemaal te lang naar mijn goesting. en dan nog met een vol cpu verbruik.
avg doet het heel wat sneller met minder cpu verbruik. dus dan heb ik mijn keuze gemaakt.

Offline Silvester

  • Lid
clamav installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/12, 13:49:03 »
Zit avg in ubuntu 7.10? of moet ik daarvoor naar 8.04?
Silvester

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
clamav installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/12, 13:52:09 »
avg kun je alleen als .deb installeren. Zit niet in de pakketbronnen. Maar je hebt het niet nodig, hoor:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu

Offline Silvester

  • Lid
clamav installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/12, 14:05:31 »
Vreemd genoeg kreeg ik een melding van 4 trojans ik geef even de namen, want het lukt me niet zo snel om een kopie van het venster in te plakken.

A14c3-tmpa-setup.exe.VIRUS
A1eb-tmpa-setup.exe.VIRUS
drv32[0]..data.VIRUS
drv32[1]..data.VIRUS

Wellicht is het onschuldig en kan het in linux geen kwaad, maar moet me dit nu verontrusten of niet?
Zijn dit pogingen van windows virussen om binnen te komen die stranden?
Silvester

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
clamav installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/12, 14:07:28 »
Citaat van: Silvester
Zijn dit pogingen van windows virussen om binnen te komen die stranden?
Silvester
Waarschijnlijk wel, ja. In elk geval geen enkele reden voor ongerustheid, want ze kunnen niks beginnen.  :-)

Offline Silvester

  • Lid
clamav installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/12, 14:10:54 »
OK dank voor je support, Voorlopig zitten ze in quarantaine en kunnen ze na verloop van tijd gewoon weg.
S ;-)

clamav installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/12, 14:28:11 »
let wel op als ge nog contact hebt met windows computers. mijn vriendin had mijn usbstick geleend er stonden 3 virussen op. zij gebruikt nog windows, dus in zo gevallen kan het geen kwaad af en toe de gedeelde mappen/bestanden/stick/schijf/... te scannen.

Offline Tom

  • Lid
clamav installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/12, 19:11:16 »
Citaat van: Nunslaughter
let wel op als ge nog contact hebt met windows computers. mijn vriendin had mijn usbstick geleend er stonden 3 virussen op. zij gebruikt nog windows, dus in zo gevallen kan het geen kwaad af en toe de gedeelde mappen/bestanden/stick/schijf/... te scannen.
En juist daarom en niks anders gebruik ik Clamtk en RkHunter.
18 bekende en familie gebruiken Windows.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.