Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke laptop (ultrabook)?  (gelezen 806 keer)

Welke laptop (ultrabook)?
« Gepost op: 2013/06/28, 10:58:18 »
Ik werk al jaren op een oudere laptop en op een netbook met Lubuntu en Ubuntu en dat heeft  bij installatie of upgrade nog nooit problemen gegeven.
Nu is het bij mij tijd voor een nieuwe, krachtige laptop, liever een ultrabook.

Wanneer ik de forums op intrnet bekijk kan ik geen serieuze apparaten vinden waarop Ubuntu out of the box geinstalleerd kan worden.

Het ene merk kan niet booten vanaf een usb stick, bij het andere werkt van alles niet (wifi, touchscreen etc).

Alle bedrijven die vroeger een laptop met Ubuntu leverden zijn ermee gestopt.

Op de lijst met Ubuntu certified laptops staat bij ieder model dat ik opgezocht heb dat een standaard versie van Ubuntu niet zal werken.

Op welke krachtige moderne laptop kan ik anno 2013 nog Ubuntu naast Windows (waar je tenslotte ook voor betaalt) installeren, out of de box?

Ik wil een 100% slaagkans, want na een mislukte poging heb ik geen garantie meer en kan ik niets teruggeven.

Wie?

Re: Welke laptop (ultrabook)?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/28, 11:04:51 »
Als je het niet erg vind om een beetje te betalen dan kun je de Dell XPS13 Developer Edition nemen, die heeft standaard Ubuntu.

En anders zit je met Lenovo altijd wel goed want met name de Thinkpad-lijn van Lenovo is Linux-gecertificeerd (al wordt Windows wel standaard meegeleverd).

FrSu

  • Gast
Re: Welke laptop (ultrabook)?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/28, 20:02:44 »
Asus Vivobook is ook een leuk alternatief, met touchscreen.

Re: Welke laptop (ultrabook)?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/30, 09:41:25 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke laptop (ultrabook)?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/30, 13:32:08 »
http://www.youtube.com/watch?v=LtwEg5qlkKo

Ik heb mijn broer net een Samsung Ultrabook 900X laten kopen er Debian op geïnstalleerd. Alles werkte vanaf de eerste keer. Zou dus voor Ubuntu ook geen enkel probleem mogen zijn. Er stond overigens Win8 op, maar die is gewoon gewist. Geen UEFI-problemen. En hij kan wel degelijk starten van een usb-stick.

Werktijd op batterij is net geen 9 uur (afhankelijk van wat je doet) onder Debian.