Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)  (gelezen 9467 keer)

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Gepost op: 2008/02/03, 18:59:06 »
Wat ik wil is simpel: ik wil een computer die via een draad is verbonden in mijn LAN kunnen besturen vanaf mijn draadloze laptop die in hetzelfde LAN hangt. (Op die manier hoef ik niet steeds naar boven om te checken hoe de downloads gaan via usenet, maar kan ik dat lekker vanuit mijn luie stoel beneden doen)

Ik weet dat je via VNC een externe computer kan benaderen en de boel overnemen. Maar dat is met een extern IP nummer. Gaat zoiets met een locaal netwerknummer ook? (Ik heb al wat pogingen gedaan, maar dat lukte niet erg goed. Waarschijnlijk is wat ik wil heel erg simpel. Maar ik zou wel wat hints kunnen gebruiken.

De meeste dingen die ik er nu over lees is het delen van een of meerdere mappen vanuit windows naar Ubuntu of andersom. In dit geval gaat het om twee Ubuntu 7.10 machines. En ik wil de andere machine besturen door het overnemen van het bureaublad.

>>>> Oplossing >>>>>
Met de Terminal Server Client via VNC. Zo gauw je de Terminal server client opstart het interne IP adres invullen.

Op de computer die je wilt benaderen onder systeem>voorkeuren>bureaublad op afstand : aanvinken dat je toestaat dat andere het bureaublad overnemen. Vinkje uitzetten dat je eerst toestemming geeft en daarna wl een wachtwoord instellen.

Met Firestarter het interne ip adres toevoegen zodat de firewall de andere computer toelaat.

Daarna met de Terminal server client verbinding maken> wachtwoord invullen > voila het werkt.  <<

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/03, 19:21:42 »
VNC is moelijk in te stellen onder Ubuntu AFAIK... Maar het zou moeten gaan. Ik gebruik de KVNC client, die doet al jaren trouw z'n best. Gewoon het IP en de poort intypen, klaar is kees. Kijk wel even of je firewall uitstaat of is aangepast op de server (kan je controleren mbv Firestarter).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/03, 19:26:39 »
Citaat van: SeySayux
VNC is moelijk in te stellen onder Ubuntu AFAIK... Maar het zou moeten gaan. Ik gebruik de KVNC client, die doet al jaren trouw z'n best. Gewoon het IP en de poort intypen, klaar is kees. Kijk wel even of je firewall uitstaat of is aangepast op de server (kan je controleren mbv Firestarter).

- SeySayux
Werkt dit ook met intern uitgegeven ip nummers?

Offline SWAT

  • Administrator
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/03, 21:31:20 »
VNC is een eitje. Gewoon remote desktop aanzetten en connecten via een VNC client. Je kunt gewoon je lokale LAN IP's gebruiken, het werkt.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/03, 21:45:35 »
Werkt supermakkelijk, ik gebruik het hier constant. Gewoon zoals SWAT zegt: Remote desktop activeren en de opties instellen zoals je zelf wenst (met of zonder bevestiging van de gebruiker,...). Je vindt die 'Remote Desktop' via Systeem > Voorkeuren > Bureaublad op afstand.
Om connectie te maken kan je gewoon de Terminal Server Client gebruiken die standaard mee geïnstalleerd wordt. Het IP ingeven en het protocol instellen op VNC en je bent vertrokken!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/03, 21:55:01 »
Citaat van: SWAT
VNC is een eitje. Gewoon remote desktop aanzetten en connecten via een VNC client. Je kunt gewoon je lokale LAN IP's gebruiken, het werkt.
werkt ook prima bij mij, wekr met tightvnc, remote desktop aanzetten op linux pc en gaan!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

knalkanarie

  • Gast
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/05, 00:49:51 »
Maar als ik nu de (in mijn geval) server opnieuw opstart kan ik nog niet gelijk vnc-en. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder gebruik te maken van een server attached monitor en toetsenbord?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/05, 10:40:05 »
een server (zonder GUI veronderstel ik) kan je beter overnemen via SSH. Daarvoor moet je het pakket openssh-server installeren op je server. Op je client moet je het pakket openssh-client installeren. Om je server dan over te nemen open je een terminal en geef je het volgende commando:
ssh usernaam@servernaamDaarmee kom je terecht in een terminalsessie op je server en kan je inloggen.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/05, 14:08:02 »
Ik krijg het bericht "Unable to connect to host: Connection timed out (110) als ik via Terminal Server Client (protocol VNC) de andere computer probeer te benaderen.
Ik heb op de computer die ik wil benaderen, gekeken welk intern adres deze toebedeeld had gekregen. Dat interne IP adres heb ik ingevuld Terminal Server Client op de computer waarmee ik de boel wil gaan besturen.

Ik heb op de computer die ik wil benaderen bij "bureaublad-op-afstand voorkeuren" aangevinkt "Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te gebruiken" en ook "Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te besturen"

De beveiliging heb ik even uitgezet.

Daarna geprobeerd contact te maken.

--------------

Hoe zit het precies met die poorten. Wat moet ik op welke computer doen om te kijken of de poorten open staan die open moeten staan?
Want ik begrijp dat dit het waarschijnlijk het euvel zal zijn

-------------

Van SeySayux (eerste reactie op dit topic) begrijp ik dat ik het een en ander met firestarter moet controleren. Wat moet ik precies doen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/05, 14:59:54 »
Als je Firestarter geïnstalleerd hebt moet je poort 5900 openen als het goed is.
Heb je Firestarter niet geïnstalleerd, dan hoef je niks te doen.

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/05, 15:10:11 »
Citaat van: Johanvd
Als je Firestarter geïnstalleerd hebt moet je poort 5900 openen als het goed is.
Heb je Firestarter niet geïnstalleerd, dan hoef je niks te doen.
Ik heb even de Firewal (Firestarter) uitgezet en daarna had ik meteen verbinding via Terminal Server Client. Dus het obstakel zit inderdaad daar.
@Johanvd: Ik heb rondgekeken in firestarter, maar ik zie niet goed hoe ik een poort kan openzetten. Hoe doe ik dat?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/05, 15:18:52 »
Als je niet weet hoe je Firestarter instelt, hoe kan je dan veilig gebruik maken daarvan?
Je blokkeert dingen die je wel wil gebruiken, en misschien laat je door een foutje wel fout verkeer toe.
Dan kan je het pakket beter verwijderen, dan heeft het toch geen enkel nut.

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/05, 15:33:27 »
Citaat van: Johanvd
Als je niet weet hoe je Firestarter instelt, hoe kan je dan veilig gebruik maken daarvan?
Je blokkeert dingen die je wel wil gebruiken, en misschien laat je door een foutje wel fout verkeer toe.
Dan kan je het pakket beter verwijderen, dan heeft het toch geen enkel nut.
Indien ik Firestarter verwijder, betekent dit dan dat ik geen firewall meer heb? In principe is het toch zo dat de firewall zo staat ingesteld dat het een zekere mate van veiligheid biedt? Ik bedoel, je hoeft toch niet per se een techneut te zijn om veilig te kunnen internetten?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/05, 15:38:33 »
Firestarter is een grafisch programma om de firewall in te stellen.
Als je een router hebt is een firewall overbodig.
Kijk ook eens in de documentatie, daar staat ook een heel verhaal over virusscanners en firewalls.

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/05, 15:51:27 »
Citaat van: Johanvd
Firestarter is een grafisch programma om de firewall in te stellen.
Als je een router hebt is een firewall overbodig.
Kijk ook eens in de documentatie, daar staat ook een heel verhaal over virusscanners en firewalls.
Inmiddels heb ik Firestarter van de te benaderen computer verwijderd. Maar nu krijg ik toch de melding
 "Unable to connect to host: Connection timed out (110) als ik via Terminal Server Client (protocol VNC) de andere computer probeer te benaderen.

Moet ik iets veranderen in de router?

Ik heb firestarter weer geinstalleerd op de computer die ik wil benaderen en vervolgens de firewal op die computer uitgezet. Via VNC kan ik nu die computer besturen. Dat is mooi, maar onbevredigend.

Vraag: alles zit achter een router, is de zaak goed beschermd of is de computer achter de router waarvan ik de firewall heb uitgezet nu dead meat voor kwaadaardige hackers?

Kan/moet  ik firestarter weer aanzetten en een poort openen? Hoe?

knalkanarie

  • Gast
Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/05, 22:13:12 »
@darkstar
Ik heb wel een GUI omdat ik het management makkelijker vind dan via de command line. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik niet denderend veel commando ervaring heb ;-) en ook nog nooit met ssl gewerkt heb.

Overigens, ook met ssl, hoe/wanneer werkt dat vanaf opstarten. Eigenlijk wil ik de server ergens weg zetten en gebruiken als file en webserver (voor eigen ontwikkeling) en voor administratie. Een GUI vind ik makkelijk (maar als je een goede howto weet leer ik graag bij). Af en toe moet je natuurlijk even updates installeren en (ben aan t klussen) gaat de stroom eraf. Dan is het belangrijk dat ik de 'aan' knop in kan drukken en dat ik dan vanaf mijn eigen computer kan managen, liefst met GUI. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Computer op afstand besturen in LAN (beiden Ubuntu 7.10)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/06, 11:48:00 »
Citaat van: DarkStar
Werkt supermakkelijk, ik gebruik het hier constant. Gewoon zoals SWAT zegt: Remote desktop activeren en de opties instellen zoals je zelf wenst (met of zonder bevestiging van de gebruiker,...). Je vindt die 'Remote Desktop' via Systeem > Voorkeuren > Bureaublad op afstand.
Om connectie te maken kan je gewoon de Terminal Server Client gebruiken die standaard mee geïnstalleerd wordt. Het IP ingeven en het protocol instellen op VNC en je bent vertrokken!
Ik ben eruit. Met firestarter heb ik het interne ip adres toegevoegd die toestemming heeft om de computer te benaderen. Dank aan allen die het geduld hebben opgebracht om me terzijde te staan.