Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Mp3's Taggen  (gelezen 6441 keer)

Offline kihid

  • Lid
(opgelost) Mp3's Taggen
« Gepost op: 2009/09/26, 11:13:26 »
Ik heb een enorme hoeveelheid mp3's verzameld in het laatste jaar, allemaal verschillende nummers, artiesten enz. dus GEEN albums.
Nu snappen jullie ook wel dat het dan een allegaartje is van tracknummers door elkaar, gevolgd door artiestennaam en dan tracktitel en dit in verschillende volgordes.

Nu wil ik in die duizenden selectief gezochte tracks ( allemaal uit de jaren 50, 60 en 70, 80, dus die vind je niet meer zo snel tegenwoordig) gaan ordenen door qua tracks beginnen met nummer 1 (dit oplopend), dan artiestennaam en tracktitel, heb inmiddels wel alles op dezelfde geluidssterkte gebracht met Easymp3gain, maar met welk programma kan ik de individuele tags een voor een aanpassen?
Heb het met een bestand van 600 mp3's geprobeerd met Easytag maar heb de hele map met 600 nummers zonder tracknummer en alles met dezelfde artiestennaam, dus alles verprutst.

Iemand tips om dit te voorkomen door een ander programma, desnoods door de mp3's een voor een aan te passen, vind ik niet erg heb toch de tijd en het hoeft vandaag of morgen niet gereed te zijn.

Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 11:37:27 door kihid »
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Re: Mp3's Taggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 13:24:45 »
Ik ben toevallig laatst voor mijn zoon opzoek geweest,helaas Windows, hij moest massaal plaatjes hernoemen op zijn stage plek. En ik kwam dit tegen
http://file-folder-ren.sourceforge.net/ en hier te downloaden, ook een deb!
http://sourceforge.net/projects/file-folder-ren/files/
Ik heb dit onder wine ook getest, gaat ook goed. Ik zou zeggen probeer het uit met een mapje met reserve bestanden. De deb vindt ik persoonlijk er iets mooier uitzien dan de Windows versie
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 13:31:15 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vilamar

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 14:22:09 »
ik gebruik hier graag "Ex Falso" voor, staat in synaptic: "exfalso"

Offline kihid

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 16:34:00 »
Hartstikke bedankt,

ga beide bekijken en uitproberen met een mapje met b.v. 50 mp3's.

Bedankt, verdere tips zijn uiteraard welkom. =D
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/26, 18:15:00 »
Het is nochthans easytag die hier de klus kan klaren. Het vraagt wel even moeite met het eigengereide programmatje te leren werken, maar eens je het doorhebt, is het ongemeen krachtig. Trouwens, wijzigingen worden enkel effectief geschreven als je "save" kiest. Als je dus even oplet, en controleert wat je hebt gedaan vóór je saved, is er niets verloren.

Eens je tracks goed getagd zijn, kan je met easytag je nummers automatisch hernoemen, inclusief ergens in een specifieke folder plaatsen. Bijvoorbeeld, met een code /media/music/singles/%y/%a - %t worden nummers automatisch hernoemd tot "artist - titel" en per jaar in een aparte folder geklasseerd.

Offline kihid

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/27, 13:46:15 »
Het is nochthans easytag die hier de klus kan klaren. Het vraagt wel even moeite met het eigengereide programmatje te leren werken, maar eens je het doorhebt, is het ongemeen krachtig. Trouwens, wijzigingen worden enkel effectief geschreven als je "save" kiest. Als je dus even oplet, en controleert wat je hebt gedaan vóór je saved, is er niets verloren.

Eens je tracks goed getagd zijn, kan je met easytag je nummers automatisch hernoemen, inclusief ergens in een specifieke folder plaatsen. Bijvoorbeeld, met een code /media/music/singles/%y/%a - %t worden nummers automatisch hernoemd tot "artist - titel" en per jaar in een aparte folder geklasseerd.

Hallo vanadium,

ik geloof meteen wat je zegt over Easytag, echter vind ik persoonlijk het programma erg moeilijk (voor mijn oude brein) en zal daardoor ook wel de zaak vorige keer hebben verprutst.
Dat zal zeker niet aan het programma hebben gelegen.
Wat ik wil is de honderden mp3's, ALLEN losse tracks, dus geen albums, hernoemen in de volgorde: tracknummer >artiest >tracktitel, meer wil ik niet aan info zichtbaar hebben.
Maar het programma is (voor mij) dermate complex, dat ik er niet uitkom met die gekke tekentjes b.v. '_' en '%20'naar spatie '  ' , dat gaat mijn petje te boven.

Misschien als er een nederlandse handleiding was dat ik er uit kwam, maar die kan ik niet vinden, alleen wat engelse info helaas.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 13:48:05 door kihid »
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/27, 16:43:10 »
Het is mij eigenlijk niet duidelijk hoe je nu wil ordenen. Op een CD staan gemiddeld 10 tracks, dus de tracknummers zullen, voor zover aanwezig in de tags, variëren tussen 1 en 10. Toch wil je eerst op tracknummer sorteren? Of wil je gewoon de nummers in een bepaalde volgorde oplopend nummeren? In welke volgorde dan? Welke zin heeft die volgorde dan eigenlijk?

Offline kihid

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/27, 17:28:28 »
Het is mij eigenlijk niet duidelijk hoe je nu wil ordenen. Op een CD staan gemiddeld 10 tracks, dus de tracknummers zullen, voor zover aanwezig in de tags, variëren tussen 1 en 10. Toch wil je eerst op tracknummer sorteren? Of wil je gewoon de nummers in een bepaalde volgorde oplopend nummeren? In welke volgorde dan? Welke zin heeft die volgorde dan eigenlijk?

Hallo vanadium,
ik heb dus geen cd's maar b.v. een map met 600 losse mp3 nummers, dus het is een allegaartje van verschillende tags die in die map staan, die wil ik allemaal om-taggen en nummeren vanaf 001 t/m 600 en wie op nummer 001 staat maakt niet uit.
Verder hoef ik dus in die map voor elke mp3 niet meer te zien dan: een nummer, een artiestennaam en titel van de song.
Misschien had/heb ik het niet juist omschreven, maar mijn probleem is doordat ik zoveel verschillende songs heb, misschien wel van 600 cd's afkomstig, heb ik een zootje aan verschillende tags en die wil ik dus hernoemen of her-taggen.
B.v. nr. 001  Buddy Holly   Brown Eyed Handsome Man.mp3
           002  Del Shannon  Runaway.mp3  t/m
           600  Move            I Can Hear The Grass Grow.mp3

Ik hoop dat het duidelijk is nu, en bedankt voor uw reactie.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/27, 17:45:27 »
Wat is de meerwaarde van het toevoegen van het eerste nummer?
Als het toch willekeurig is kan je het net zo goed weglaten toch?

Ik denk ook dat EasyTAG het makkelijkste is.
Selecteer alle bestanden.
Druk daarna bovenin op het menu "Scanner"
Kies voor Rename files and directory
In het tekstveld tik je dit in:
%a - %t
Nu heten je mp3's als ze goed getagged zijn:
Buddy Holly - Brown Eyed Handsome Man.mp3
Del Shannon - Runaway.mp3
enz.

Wil je toch een nummer toevoegen, dan zou dat kunnen via pyrenamer. Zit gewoon in Synaptic.
Kies de goede map uit en kies onderin het tabbad "patterns"
In het bovenste tekstveld laat je {X} staan (of je zet het er neer als het er niet staat)
In het 2e veld zet je {num3} {1}
Even op het "preview" knopje klikken om te kijken of het klopt.
Daarna op rename klikken
Klaar :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/27, 17:48:35 »
+1

Ook voor mij zou het nummer wegblijven: dan had ik tenminste een lijst gesorteerd op artiest dan in plaats van op een zinloos nummer.

In je afspeelsoftware kan je dan shuffelen, of handmatig de afspeelvolgorde bepalen.

Offline kihid

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/27, 17:55:02 »
Hallo Johan,

wat nummers betreft was/is het voor mij alleen om te weten hoeveel mp3's ik heb, omdat het er meer zullen worden dan de huidige 600.

En wat betreft Easytag (waar ik een beetje huiverig voor ben, omdat het al diverse keren is fout gegaan door mijzelf uiteraard) daar ga ik eens/weer mee testen met b.v. 10 verschillende kopietjes van songs, conform uw voorbeeld.

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en de voorzet ervan.

En ook weer dank vanadium en inderdaad hebben jullie beiden gelijk qua nummers, maar wil dus alleen weten hoeveel mp3's ik heb, maar kan dat ook wel zien aan de inhoud van de map, dus nummers vervallen.

Hartelijk dank.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/27, 18:49:01 »
Als het alleen om de tags gaat, dan kan ik Ex Falso ook wel aanraden.
Dat werkt misschien net iets makkelijker dan Easytag.

Je zou ook nog kunnen experimenteren met Picard. Die kan de muzieknummers beluisteren en dan automagisch de goede tags invullen. Maar dat lijkt mij meer iets voor als je complete albums hebt.

Veel succes :)

Offline kihid

  • Lid
Re: Mp3's Taggen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/28, 11:36:36 »
Ben wat aan het spelen geweest met Easytag conform "handleiding"van Johan van Dijk en dat werkt fijn (als je maar weet hoe het moet).
Verder tags aanpassen individueel gaat heel mooi met MusicBrainz Picard en Kid3 ben ik aan het bekijken.

Hartstikke bedankt beiden voor de genomen moeite, ik ben nu in ieder geval weer een stuk geholpen. :D
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.