Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk diagnostische tools ?  (gelezen 1270 keer)

netwerk diagnostische tools ?
« Gepost op: 2009/05/22, 22:57:06 »
Naar aanleiding van een licht teleurstellende Ubuntu 9.04 installatie bij een kennis, ben ik op zoek naar info.
Om precies te zijn wil ik graag weten welke tools handig zijn om de bottle-neck te vinden in een trage internet verbinding.

De kennis had nog een (nieuwe) computer boven staan waar ze niets deden!   :o  (ik zei al: geef maar aan mij!)
Maar daarna heb ik ze enthousiast genoeg gekregen om er Ubuntu op te zetten.
Live van de CD leek er niets aan de hand, en na een laatste goedkeuring van zijn vrouw, deden we een clean-install.
De installatie ging zoals verwacht: 15 à 20 minuten en klaar. Maar toen. De updates, maar ook de bronnen bijwerken en vooral Pjotr's onmisbare: http://sites.google.com/site/computertip/ dit ging echt niet. De downloadsnelheid was veel te laag.

We besloten de installatie een paar dagen later af te maken. De snelheid was beter, maar nog steeds laag (slechts) ±80Kb/s, terwijl andere 'Windows machines' op dezelfde adsl-modem (normaal) op ±500Kb/s konden downloaden...

Met mijn beperkte ervaring kon ik met Netstat het exacte adres van de router achterhalen, om daarin een kijkje te nemen. Na even rommelen vond mijn kennis zowaar een handleiding van de: "Draytek". Maar niet voordat ik al de standaard inlog en password op internet had gevonden: http://www.default-password.info/draytek/
En je raadt 't al: admin zonder password! Maar goed. Ik werd er ook niet wijzer van... (wel even een wachtwoord aangemaakt ;)  )

Ik moet toegeven dat ik niet alles geprobeerd heb wat ik zelf misschien nog kan bedenken, maar ik wil er ook niet veel meer tijd aan besteden. Want toen we met Pjotr's handleiding bezig waren, kreeg ik meermalen: "Papyrus!" naar mijn hoofd geslingerd! (met Paryrus bedoelde hij een erg spartaanse word processor uit de jaren '80)
Het enthousiasme was inmiddels omgeslagen in teleurstelling en scepsis...

Wat voor tools zijn nu handig in dit soort situaties, waarmee ik kan zien waar de doorvoer stokt. (bijv. : met Netstat kwam ik verder maar ook vond ik op het forum het commando: lshw, waarmee ik een html-overzicht kon maken van de hardware. maar daar kon ik weer niet zoveel mee...)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: netwerk diagnostische tools ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/22, 23:06:22 »
Of het bij jou helpt weet ik niet. Ik had ook lage snelheden met Ubuntu, terwijl bij mijn zoon zijn PC met Windows, de snelheid 10 keer zo snel was als de Ubuntu PC. Uiteindelijk moest de Router een kwartier van de stroom, om het chase? geheugen te legen. Hierna was de snelheid gelijk. Helaas weet ik geen tooltjes om te kunnen "kijken" waar de bottleneck zit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Re: netwerk diagnostische tools ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/22, 23:11:20 »
zou je wat kunnen met het pakket netspeed .wanneer geinstalleerd dmv rechtermuis klik toevoegen aan paneel  geeft in/uitgaand netwerk verkeer aan en evt extra,s op te vragen dmv apparaatgegevens
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: netwerk diagnostische tools ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/22, 23:19:36 »
Of het bij jou helpt weet ik niet. Ik had ook lage snelheden met Ubuntu, terwijl bij mijn zoon zijn PC met Windows, de snelheid 10 keer zo snel was als de Ubuntu PC. Uiteindelijk moest de Router een kwartier van de stroom, om het chase? geheugen te legen. Hierna was de snelheid gelijk. Helaas weet ik geen tooltjes om te kunnen "kijken" waar de bottleneck zit.

Ah! bedankt voor de tips. Deze neem ik mee. En netspeed ga ik ook proberen.
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?