Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave  (gelezen 1325 keer)

steef27

  • Gast
Beste Allemaal,

Ik heb Ubuntu 11.4 op mijn dell optiplex 270 geinstalleerd. Als Ubuntu opgestart is dan reageert mijn scherm heel vreemd. Als ik met mijn muis over de menubalk ga, dan flitsen heel kort menu's op het beeld, maar verdwijnen dan ook snel. Als ik ergens op klik dan lijkt een venster zich te openen, maar dat kan ik niet goed zien. Als ik met de muis beweeg over het bureaublad dan flitst het venster heel even. Dus het staat er wel, maar ik zie het niet. Verder zie ik ook diverse vreemde vlakken op het scherm. Het lijkt wel alsof mijn grafische kaart niet ondersteund wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel een oplossing voor?
Ik heb 0 ervaring met ubuntu, maar ik wil er graag mee gaan experimenteren om windows xp te vervangen.

Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/15, 10:02:05 »
Ik denk dat je in de optiplex een intel kaart hebt zitten, dit zijn nogal lastpakken.
Unity 3D kan je in ieder geval er niet op draaien. Mocht er toevallig een andere kaart inzitten, bijv Nvidia, ATI o.i.d. wordt de juiste driver waarschijnlijk niet geladen. Hoeveel geheugen heb je er in zitten?

Dit kan je vast proberen:

1) Start de computer op zodra je het Grub menu ziet druk je op de e toets. Nu krijg je de kernelregel te zien , achteraan de regelzet zet je dit neer -- xforcevesa Dus achter het laatste commando eerst een spatie, dan twee streepjes (minnetjes) een spatie en dan xforcevesa Eens kijken of dit iets uithaalt
2) Start de computer op zodra je het Grub menu ziet selecteer je de tweede regel, dit is de recovery mode, als dieze start zie je eerst heelveel regels tekst voorbij komen, gewoon laten gaan. Op een gegeven moment krijg je een keuze menu, kies hier failsafeX o.i.d. zit nu op een Windows PC, dus weet ik niet de exacte naam. En volg de aanwijzingen op.
3) Probeer ook eens een oudere versie van Ububtu, bijv 10.04, dit is een L.T.S. versie, deze zijn vrij degelijk, hier zijn de meeste bugs wel uit gehaald.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/15, 14:06:21 »
Ik denk dat je in de optiplex een intel kaart hebt zitten, dit zijn nogal lastpakken.
Na deze hyperlink http://www.geeks.com/details.asp?invtid=GX270-LNX-7B&cat=SYS te hebben gezien, denk ik ook dat er een intel kaart inzit. Omdat daar staat dat deze voor-geïnstalleerd was met Ubuntu 8.04 met slechts 512 MB werkgeheugen, lijkt het om een stokoud model te gaan.

Intel video hoeft niet altijd problemen te veroorzaken. Het zou toch toeval zijn, dat ik de enige goedwerkende Intel video heb, in de laptop uit mijn onderschrift.

Als Ubuntu 10.10 nog wel goed werkte op die dell optiplex 270, check dan deze hyperlink GUI problems in Ubuntu 11.04 using 'Ubuntu Classic (No Effects)'.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/17, 13:29:21 »
Ik heb een HP DX2000 PC (intel 895). Met 11.04 heb ik ook dezelfde videoproblemen maar met 10.10 niet. Het probleem ligt ergens aan de intel drivers.

Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/17, 19:45:41 »
Ik heb dit deze week ook nog voorbij zien komen bij een familie lid.
De oplossing was eenvoudig, inloggen in de klassieke modus dus zonder de 3D support (geen compiz).
Dit doe je na het invoeren van de login naam onderin de modus aan te passen.

Dan krijg je de gewone Gnome menu indeling en werkt het systeem verder prima.

Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/17, 20:00:06 »
Ik heb een DELL Optiplex GX270 met precies dezelfde verschijselen. Unity draait er niet op.
Met LinuxMint 10 heb ik echter uitstekende 3D (Compiz-Desktop Cube) out-of-the-box.  =D
Dus vraag ik me ook af waarom Unity niet werkt.   ???

(ben trouwens zeer tevreden met LinuxMint)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Ubuntu 11.4 op optiplex 270 - probleem mer grafische weergave
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/17, 20:13:29 »
Ik heb een DELL Optiplex GX270 met precies dezelfde verschijselen. Unity draait er niet op.
Met LinuxMint 10 heb ik echter uitstekende 3D (Compiz-Desktop Cube) out-of-the-box.  =D
Dus vraag ik me ook af waarom Unity niet werkt.   ???

(ben trouwens zeer tevreden met LinuxMint)
Mint 10 is gebaseerd op Ubuntu 10.10, beide hebben dus andere versies van drivers en Compiz...