Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crap Cleaner  (gelezen 4371 keer)

Offline Ener

  • Lid
Crap Cleaner
« Gepost op: 2014/03/05, 17:10:44 »
Ik heb sinds een aantal dagen Ubuntu op mijn laptop staan. Ik moet er nog wel aan wennen, maar het gaat steeds beter. Nu zoek ik een programmaatje wat al je sporen wist en je computer opruimt, zoals crap cleaner voor Windows. Bestaat zoiets? Als ik met de privacy knop in systeem instellingen werk, heb ik niet het idee dat er iets gebeurt. Alvast bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Crap Cleaner
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/05, 17:16:20 »
Ubuntu is een robust systeem. Crap Cleaners zijn niet nodig om het systeem in goede conditie te houden. Op dat vlak is Linux saai ;)

Als je wil dat telkens je op je computer hebt gewerkt, alle sporen weg zijn (???), dan kan je overwegen op het gast account te werken. Dat account wordt bij het uitloggen telkens terug gereset. Crap cleaner kan dat nooit zo goed.

Misschien heb ik je vraag niet goed of precies begrepen zoals je misschien bedoelt: verduidelijk dan eens.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/05, 17:24:45 »
Zoals vanadium zegt. Blijf verre van schoonmaakprogjes in Linux: ze zijn er (helaas) wel, maar ze maken vaker iets essentieels kapot dan je lief is.

Als je toch wat schoonmaakacties wil doen, dan kun je de volgende ingrepen veilig uitvoeren:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Crap Cleaner
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/05, 17:30:45 »
Het onderdeel 'schoonmaak'  van Ubuntu Tweak (geen officieel Ubuntu pakket) lijkt wel wat op CCleaner uit Windows.

http://ubuntu-tweak.com/
« Laatst bewerkt op: 2014/03/05, 17:34:01 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/05, 18:09:03 »
Ook Ubuntu Tweak raad ik af:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Begin gewoon niet aan die zooi. Dat kan je een hoop nodeloze ellende besparen.

Re: Crap Cleaner
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/05, 20:22:34 »
Ubunu Tweak is er inderdaad voor gemaakt. Ben absoluut voor dat programma :)

Er zijn ook anderen, maar die ga ik aan beginnende gebruikers niet aanraden; teveel risico.

Offline Ener

  • Lid
Re: Crap Cleaner
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/06, 00:39:58 »
Bedankt tot zover ik heb de Ubuntu Tweak beprobeerd, en dat lijkt te werken. De reden is dat ik allergisch ben voor cookies etc, en mij pc regelmatig wil opschonen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Crap Cleaner
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/06, 06:46:14 »
Je kunt toch gewoon die zooi opruimen met Firefox? Zit een optie in de preferences. History en cookies e.d. heb je zo verwijderd en je kunt dat zelfs automatisch laten doen elke keer dat je de browser afsluit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/06, 10:16:21 »
Je kunt toch gewoon die zooi opruimen met Firefox? Zit een optie in de preferences. History en cookies e.d. heb je zo verwijderd en je kunt dat zelfs automatisch laten doen elke keer dat je de browser afsluit.
Precies. Perfecte oplossing, die ik zelf al jaren zo toepas. Geen linke meuk als Ubuntu Tweak voor nodig.  =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Crap Cleaner
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/06, 10:34:30 »
  Of via geschiedenis in uw browser .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Crap Cleaner
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/06, 11:33:44 »
Je kunt je ook afvragen, of je misschien ook weleens iets anders wilt .......
Op mijn PC heb ik het volgende gedaan:
FireFox ondersteunt en bewaart alles, gewoon de standaard instellingen.
Midori  ondersteunt geen java, ook leuk om er zo achter te komen of de site dan "anders" wordt.
Rekonq accepteert geen koekjes, ook wel eens leuk om daarom geblokkeerd te worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/06, 11:45:08 »
In de bijlage een schermafdruk hoe je Firefox kunt instellen om zichzelf automatisch schoon te laten maken na elke afsluitactie.  :)

Je kunt er ook mee "spelen": bijvoorbeeld, als je tijdens het internetten even een schone Firefox wil, dan sluit je 'm even af en start je 'm direct daarna weer op.

Offline Tom

  • Lid
Re: Crap Cleaner
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/06, 12:02:15 »
En zo heb ik hem ,je ziet ieder zijn voorkeuren  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/06, 12:37:45 »
En zo heb ik hem ,je ziet ieder zijn voorkeuren  :)
Zo is dat.  :)

Ach, van mij mogen alle websites tijdens het surfen alle mogelijke koekjes op m'n schijf planten: als ik Firefox even afsluit en weer start, dan is al die zooi in één keer automatisch weggedonderd. Doe ik ook wel eens tussentijds, dus tijdens het surfen.  =D

Re: Crap Cleaner
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/06, 12:50:36 »
Ik sla alle koekjes gewoon op zonder ze ooit te verwijderen. Als ze me écht willen opsporen dan kunnen ze dat toch al door me af te tappen ofzo. Die koekjes maken het niet erger ofzo. Achja, dat is mijn mening :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Crap Cleaner
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/06, 15:37:26 »
Ik sla alle koekjes gewoon op zonder ze ooit te verwijderen. Als ze me écht willen opsporen dan kunnen ze dat toch al door me af te tappen ofzo. Die koekjes maken het niet erger ofzo. Achja, dat is mijn mening :)
Uiteraard respecteer ik je mening.   :)

Maar toch deze kanttekening: de NSA en de AIVD houd je inderdaad niet tegen met een schoongemaakte Firefox. Maar wel de HEMA, Albert Heijn en Kruidvat, om maar eens wat te noemen.

Het lijkt me toch niet zo'n prettige gedachte, dat Albert Heijn kan zien welke *kuch* natuurfilms jij de laatste tijd hebt gezien op Youp***.  =D

Re: Crap Cleaner
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/06, 15:40:26 »
Hahaha. Albert Heijn mijd ik als de ****, zowel in real-life als op het internet dus die weten lekker niks van me, ook niet welke 'natuurfilms' ik kijk =D Maar je hebt wel gelijk w.b.t. die andere winkels. Ik zou dan eigenlijk de koekjes moeten wissen na afsluiten browser. Misschien dat ik dat eens een keer ga doen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Crap Cleaner
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/06, 15:59:33 »
Ik gebruik Self-Destructing Cookies. Dus alle cookies van sites die ik niet heb goedgekeurd worden direct verwijderd zodra ik naar een andere site surf of het tabblad sluit.

Verder ook nog BetterPrivacy, die verwijdert alle Flash cookies bij het afsluiten van Firefox.

Ik hoef dus nooit meer wat op te ruimen, dat gebeurt helemaal vanzelf. Je moet alleen wel even de sites instellen waarvan je de cookies wil houden. Zo bewaar ik de cookies van het forum zodat ik niet steeds opnieuw moet inloggen. Maar kies er dan niet voor om de cookies van Facebook of Google te houden, want dan kunnen ze je alsnog overal volgen.