Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu software raid uitbrijden  (gelezen 1583 keer)

Offline delesh

  • Lid
ubuntu software raid uitbrijden
« Gepost op: 2011/05/09, 12:01:40 »
Hey

Ik heb ubutnu server opgesteld met 4 schijven in raid 0. Nu zou ik daar een schijf bij willen plaatsen. Maar weet niet echt goed hoe dit moet gebeuren. Al redelijk wat zitten rond neuzen op het net. Maar te vergeefs.

groeten

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/09, 14:29:57 »
Meer disks in een 0 array, is meer meer verbruik van bandbreedtem, en dus ook meer kans op fouten e.d. (iets wat de array gelijk om zeep helpt). Zou het dus niet aanraden, om 0 te gebruiken :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline delesh

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/09, 15:43:53 »
Moet zeggen dat ik er nu 4 in raid 0 heb en dat dit zeer goed werk. Ik wil er gewoon één bij plaatsen...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/09, 16:09:49 »
Dat kan niet, dat kan alleen bij RAID 1,4, of 5 en waarschijnlijk 10 en 50 enz.
En zoals Felix al zei is RAID 0 erg onveilig. Als er ook maar 1 foutje zit op 1 schijf, dan ben je alles kwijt, op alle 4 de schijven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/09, 16:32:37 »
Niemand zet 4 of meer hd's in raid 0, nog nooit gezien. Dit is omdat dit niet verstandig is.

Indien je veel hd's wilt samenvoegen in linux, dan kun je dit beter doen door mhddfs te installeren.
Dan worden de files die je kopieert verdeeld over de hd's(dus complete files).
De file word gekopiert naar de leegste hd.
Bij het defect gaan verlies je alleen de defecte hd en de rest is gewoon leesbaar.

Offline delesh

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/09, 19:37:21 »
Mm. Wist niet dit niet zo goed was. Ik dacht raid 0 te gebruiken om alles lekker vlot weg te laten schrijven en zo. En ik had indruk dat alles ook wel vlot ging. Zou er iemand een goede uitleg weten van hoe je mhddfs kan gebruiken en zo?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/09, 19:47:30 »
Je kan raid gebruiken, maar dan met 4 schijven in raid 10, nadeel je hebt maar de helft van je opslag over.
Maar er word wel een kopie gemaakt van de schijven, dus bij 1 defect gaan kun je deze repareren. En je hebt snelheid van 2 schijven.

mhddfs.
http://romanrm.ru/en/mhddfs
En test dit eerst voordat je het gaat gebruiken.

Offline delesh

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/10, 22:52:28 »
Raid 5 ziet er ind wel goed uit. Maar als je later een schijf wil toe voegen hoe moet je dat dan doen? Als je ubuntu installeert kan je de software raid gemakkelijk instellen. Maar eens het er op staat hoe moet ik dan te werk gaan om er eentje bij te voegen...

en hoe zit het met snelheid van raid 5?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/10, 22:56:13 »
Een extra schijf toevoegen gaat vrij makkelijk.
Even de type van de partitie aanpassen naar linux-raid en daarna met mdadm toevoegen.
sudo mdadm --add /dev/mdX /dev/sdX ofzo
Via schijfgereedschap kan het ook denk ik.

Wat de snelheid betreft kan je even zoeken, er staan hier op het forum en elders op het net wel benchmarks.
In het algemeen geldt dat lezen heel snel gaat, maar dat schrijven iets langzamer is omdat er meer pariteitsberekeningen gedaan moeten worden.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 06:41:40 »
Raid 5 ziet er ind wel goed uit. Maar als je later een schijf wil toe voegen hoe moet je dat dan doen? Als je ubuntu installeert kan je de software raid gemakkelijk instellen. Maar eens het er op staat hoe moet ik dan te werk gaan om er eentje bij te voegen...

en hoe zit het met snelheid van raid 5?

Als je je eigen zulke vragen gaat stellen, dan zou ik me zelf eens gaan afvragen of RAID uberhaupt wel zo'n goede oplossing voor je is ..
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline delesh

  • Lid
Re: ubuntu software raid uitbrijden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/11, 07:55:23 »
Dank je wel voor jullie hulp. En voor de mensen die men vraag overbodig vonden sorry.