Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd  (gelezen 1778 keer)

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Gepost op: 2008/08/26, 14:41:05 »
Hallo,

Ik ben waarschijnlijk al de zoveelste gebruiker die over een soortgelijk probleem begint en ik heb al heel wat afgestruind in dit forum.
Ubuntu is nieuw voor mij hiervoor had ik Opensuse 10.3 maar die wou mijn videokaart niet meer herkennen na een herinstallatie, daarom ben ik overgestapt op Ubuntu 8.04.
Na de installatie vanaf de Live CD wat prima verliep heb ik de pc opnieuw opgestart en alle updates binnengehaald.
Na enige verkenning van de Gnome desktop wou ik de cd openen om mijn installatie cd er uit te halen, mooi niet dus.
Wat ik ook probeer ik krijg die dvdspeler van mij niet open.(onder ubuntu)
Hoe nu verder ?
Heb je in ubuntu ook zoiets als Yast2 ? of iets om de hardware te beheren ?

Emil

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/26, 14:55:09 »
Waarschijnlijk omdat de Ubuntu LiveCD als pakketbron is benoemd? Computer herstarten en voorafgaand aan het opstarten van het besturingssysteem, de CD verwijderen.

Offline Drummies

  • Lid
Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/26, 14:58:31 »
of handmatig met een paperclip of iets dergelijks klein rondje onder je cd/dvd player
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/26, 16:22:03 »
Citaat van: pjotr123
Waarschijnlijk omdat de Ubuntu LiveCD als pakketbron is benoemd? Computer herstarten en voorafgaand aan het opstarten van het besturingssysteem, de CD verwijderen.
Ik heb de cd bij het afsluiten verweiderd (word ook om gevraagt) en daarna in de bios als eerste boot device weer de HDD aangezet.

Maar ik kan de cd/dvd helemal niet benaderen of zelfs het laatje openen en een cd inleggen.

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/26, 16:27:31 »
Als je rechtsklikt op de cdrom kun je uitwerpen kiezen, dan werkt het meestal wel. Het gebeurt ook wel als je via K3B iets brand. In het geval hij leeg is nog eens proberen om bij het opstarten er een cd indoen en dan uitwerpen. Misschien is hij nog ergens gelocked.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 16:33:07 »
Citaat van: prikkebeen2
Als je rechtsklikt op de cdrom kun je uitwerpen kiezen, dan werkt het meestal wel. Het gebeurt ook wel als je via K3B iets brand. In het geval hij leeg is nog eens proberen om bij het opstarten er een cd indoen en dan uitwerpen. Misschien is hij nog ergens gelocked.
Ook als ik bij het opstarten er een cd in leg dan zie ik in mijn overzicht bij Computer alleen maar een floppy dive en een
harddisk maar geen cd/rw station.
Hij is dan ook niet gemount denk ik. Maar zoals ik al zij hoe nu verder.

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 16:52:31 »
Staat ie wel onder: Locaties? Zo ja, dan daar aanklikken. dan wordt ie wel gemount.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/26, 17:17:02 »
Onder locaties stond wel "lege CD" maar daar kan ik niets mee, nu heb ik mijn dvdspeler afgekoppeld en "lege cd" is nu ook weg.

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/26, 18:20:26 »
Zat er een lege cd in dan? Kun je bv. de Ubuntu cd niet openen? Vreemd hoor.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Geen CD/DVD brander meer na installatie 8.04 Live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/26, 21:04:15 »
Nou ik heb ondertussen wat drastischemaatregelen getroffen en een andere dvd/rw station in de pc gezet en alles lijkt te werken.
Waarschijnlijk heeft de dvd/rw speler een verkeerde firmware of zo.
Wel vreemd maar onder opensuse 10.3 heeft hij het altijd gedaan en ik heb ook de installatie via die dvd/rw station uitgevoerd.
Maar ik kan nu weer verder, iedereen bedankt voor de reacties.

Emil