Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dank u FFqueue  (gelezen 1096 keer)

Offline xinuzimi

  • Lid
Dank u FFqueue
« Gepost op: 2016/11/28, 09:07:37 »
[Vertaling van een Engelse ubuntu-forums-post mijner]

En dank u FFmpeg (https://www.ffmpeg.org).

Video encoderen met FFmpeg via de terminal kan lastig zijn. FFqueue (http://ffqueue.bruchhaus.dk/) is een aardig gemaakt visueel alternatief daarvoor.

Eenvoudige installatie op Ubuntu (alleen 64X). Uitpakken en gewoon kopiëren naar persoonlijke ruimte. Mogelijks snelkoppeling naar Bureaublad.

Lees eerst de Documentatie of de bijgesloten html Help.
Vereist een goed en wel geïnstalleerde FFmpeg.

Momenteel allerlei problemen met sommige andere encodeerders op Ubuntu 16.

Bijv.:
- avidemux: een regelrecht rommeltje.
- VLC: blijft soms hangen tijdens het transcoderen (maar vrij goed voor het bekijken en opnemen van composite/s-video bronnen).
- transmageddon: zeer traag, zeer beperkte instellingen.
- andere: geen knipwerk in stream copy modus (zonder video hercompressie) bijv. (dit kan ook met FFqueue dacht ik, maar zal het wat moeten testen).

Jawel, één Deen doet het voor mij.

Offline aartje

  • Lid
Re: Dank u FFqueue
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/28, 10:25:52 »
Maar was ffmpeg niet min of meer obsolete ? Tegenwoordig is "avconv"
toch de nieuwere vervanger voor ffmpeg ? Wel een goede tip natuurlijk xinuzimi !

PS. Vergeet bovenstaande opmerking maar, ffmpeg schijnt bij nieuwere Ubuntu-versies
weer terug te komen.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/28, 10:48:44 door aartje »

Offline xinuzimi

  • Lid
Re: Dank u FFqueue
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/02, 10:14:32 »
Een andere eenvoudige grafische FFmpeg-converteerder/editeerder vind ik momenteel deze dmMediaConverter.

Het deb-archief ervan (X86/32bits of X64/64bits) installeert goed en wel.

In tegenstelling tot FFqueue kun je met dmMediaConverter video wel versnijden in 'stream copy' modus (zonder de video te hercompileren).
Hij doet dat dan wel door de video te bewaren als genummerde deelvideo's. Dus niet als avidemux waarmee je makkelijk stukken uit 1 video kunt knippen (bij voorkeur op de 'keyframes' - anders eventueel foutmelding) en die ene video in stream-copy-modus kunt bewaren.

Naar verluidt zal de volgende versie van dmMediaConverter dat wel kunnen.
We zullen zien of en hoe het werkt.

Mocht avidemux terug beter gaan werken op Ubuntu, eventueel toegevoegd worden aan de repository software, zou dat natuurlijk ook fantastisch zijn.

Helaas werken de grotere videobewerkingsprogramma's zelden of nooit in stream copy modus. Ze zijn ok (alhoewel soms met ingewikkelde tijdlijnen en regelmatig vastlopen) voor video's waar je allerlei effecten op wilt toepassen, maar snel even een bestaande video zonder langdradige hercodering bijknippen?...

Mijn oorspronkelijke Engelstalige bijdrage omtrent het onderwerp dmMediaConverter endiesmeer.