Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installatie overschrijven  (gelezen 1671 keer)

Offline A.B.J.

  • Lid
ubuntu installatie overschrijven
« Gepost op: 2023/05/23, 14:14:06 »
systeem= dual boot met ubuntu en windows10.
Ubuntu moet 2204.2 LTS zijn maar is onvolledig.
Kan ik die installatie in gparted weghalen door te formatteren met btrfs en linux/swap en komt de installatie via het iso bestand dan op de juiste plek terecht?
Ik voeg gparted plaatjes toe van de diverse schijven.

Alle tips welkom

Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/23, 16:33:55 »
Heb jij  ubuntu willen installeren met een iso inclusief een dvd-rom player?En waarom maak je met gparted een partipatie aan?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/23, 20:07:27 »
De installatie USB of DVD opstarten als EFI, let op staat soms dubbel in je bootmenu.
Bij installatie bij de keuzevraag waar te installeren kiezen voor handmatig
Als / map kiezen voor sda5 (Let op, bij installatie heeft deze mogelijk een andere naam sdX5 waar X staat voor de gewijzigde letter)
Formatteren: Ik begrijp de keuze voor btrfs maar voor voorkomen van mogelijke compatibillity problemen zie ik hier liever ext4.
Voor de bootschijf kies je sda.
EFI en SWAP worden (meestal) automatisch gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/23, 20:09:42 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/24, 15:58:45 »
Heb jij  ubuntu willen installeren met een iso inclusief een dvd-rom player?En waarom maak je met gparted een partipatie aan?
Toen ik dit bericht plaatste was de dvd speler gebruikt om een film af te spelen.
Nu heb ik zijn aansluiting gebruikt om de voorgaande HDD opnieuw aan te sluiten. Hierop staan data gesorteerd in 5 partities. En ik heb die partities in sda aangemaakt om de ruimte voor Windows te verkleinen en in de vrijgekomen ruimte Ububtu te installeren. Later heb ik gelezen dat ik die vrije ruimte gewoon 'unallocated' had kunnen laten en daar was Ub dan vanzelf naar toe gegaan.

De installatie USB of DVD opstarten als EFI, let op staat soms dubbel in je bootmenu.
Bij installatie bij de keuzevraag waar te installeren kiezen voor handmatig
Als / map kiezen voor sda5 (Let op, bij installatie heeft deze mogelijk een andere naam sdX5 waar X staat voor de gewijzigde letter)
Formatteren: Ik begrijp de keuze voor btrfs maar voor voorkomen van mogelijke compatibillity problemen zie ik hier liever ext4.
Voor de bootschijf kies je sda.
EFI en SWAP worden (meestal) automatisch gevonden.

Voor de zekerheid ga ik sda5 als ext4 formatteren. Bij sda6 staat een sleuteltje; kan ik dat opnieuw als linux-swap formatteren of un-allocated of ook ext4 maken?

Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/24, 16:14:56 »
Ubuntu moet 2204.2 LTS zijn maar is onvolledig.

Begrijp ik het goed dat je dezelfde versie wilt installeren omdat de reeds geinstalleerde versie onvolledig geinstalleerd is?

Je kunt in dat geval, als het goed is, de gewenste nieuwe versie gewoon installeren.
In het begin al tijdens de installatie komt de selectie wat je wilt installeren en hoe/waar.
Daar zie je ook de versie die er al op staat, met de vraag of je de hele HDD wilt formateren. Maar ook of je de versie die er op staat wilt verwijderen, ernaast wilt installeren, of wilt overschrijven.

LET WEL! Dit overschijven alleen doen met dezelfde versie! Want anders krijg je programma problemen.
Dit, overschrijven van dezelfde versie, heb ik vaker gedaan als iets 'kapot' was en werkt prima als 'herstelfunctie'.

Kleine aanvullende tip. Zorg bij installatie altijd dat je met kabel installeert. Dit voorkomt problemen van wifi installatie als externe software nodig is.
En vink in begin van de installatieprocedure ook even aan dat je externe hardware wilt halen, en uitgebreider geluid (LAME).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/30, 11:57:34 »
Ubuntu moet 2204.2 LTS zijn maar is onvolledig.

Begrijp ik het goed dat je dezelfde versie wilt installeren omdat de reeds geinstalleerde versie onvolledig geinstalleerd is?

Je kunt in dat geval, als het goed is, de gewenste nieuwe versie gewoon installeren.
In het begin al tijdens de installatie komt de selectie wat je wilt installeren en hoe/waar.
Daar zie je ook de versie die er al op staat, met de vraag of je de hele HDD wilt formateren. Maar ook of je de versie die er op staat wilt verwijderen, ernaast wilt installeren, of wilt overschrijven.

LET WEL! Dit overschijven alleen doen met dezelfde versie! Want anders krijg je programma problemen.
Dit, overschrijven van dezelfde versie, heb ik vaker gedaan als iets 'kapot' was en werkt prima als 'herstelfunctie'.

Kleine aanvullende tip. Zorg bij installatie altijd dat je met kabel installeert. Dit voorkomt problemen van wifi installatie als externe software nodig is.
En vink in begin van de installatieprocedure ook even aan dat je externe hardware wilt halen, en uitgebreider geluid (LAME).

Het lukt me maar niet om te herinstalleren. Als ik "standaard" kies wil hij op de HDD -sdb- gaan installeren; als ik "anders" kies krijg ik de keuze om een nieuwe partitietabel aan te maken waarbij gparted waarschuwt dat alle data op sda schijf dan verloren gaan. Die stap durfde ik niet te zetten. Ik krijg ook nergens de mogelijkheid om het koppelpunt "/" bij sda5 of waar dan ook te zetten.
Moet ik nu de hele ruimte op sda aan windows toewijzen alsof alleen windows op sda staat en dan Ubuntu via de usb-stick proberen te installeren?

Ik stuur het overzicht van het systeem mee in windows gemaakt via easus partitie manager waarbij sda = schijf 0 in windows en sdb= schijf 2. Er zat eerst nog de oude HDD -schijf1- in het systeem maar die is losgehaald.

Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/30, 12:27:26 »
@ A.B.J.,

Heb je soms iemand in de buurt die een Ubuntu steunpunt is ( géén idee of die steunpuntlijst nog bestaat) ?
Dan kan die persoon jou, op locatie, helpen met uw probleem ... want op afstand is dit, 'soms', moeilijk ... een 'meekijker' kan dan veel helpen.

Verdiep je ook eens in volgende blog:  https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/installeren.html   <-- uw computer tweevoudig opstartbaar maken. (is ook héél bruikbaar voor Ubuntu).

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/30, 12:34:28 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/30, 15:05:18 »
@ A.B.J.,

Heb je soms iemand in de buurt die een Ubuntu steunpunt is ( géén idee of die steunpuntlijst nog bestaat) ?
Dan kan die persoon jou, op locatie, helpen met uw probleem ... want op afstand is dit, 'soms', moeilijk ... een 'meekijker' kan dan veel helpen.

Verdiep je ook eens in volgende blog:  https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/installeren.html   <-- uw computer tweevoudig opstartbaar maken. (is ook héél bruikbaar voor Ubuntu).

Succes.

Hoera, ik ben eruit!
Spievensterke wees op "makkelijkelinux tips" en ik dacht is voor beginners maar niet voor gebruikers van >15 jaar...
Maar toch: de tip om W-10 aan te passen en met name de slaapstand daarvan uit te zetten was in mijn situatie de absolute redder: installatie als een zonnetje.......
Bedankt allemaal!!

Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/30, 15:48:56 »
Citaat
Hoera, ik ben eruit!
Spievensterke wees op "makkelijkelinux tips" en ik dacht is voor beginners maar niet voor gebruikers van >15 jaar...
Maar toch: de tip om W-10 aan te passen en met name de slaapstand daarvan uit te zetten was in mijn situatie de absolute redder: installatie als een zonnetje.......
Bedankt allemaal!!

... nooit te 'oud' om wat bij te leren ... ;)

Eind goed, al goed.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: ubuntu installatie overschrijven
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/30, 16:43:34 »
Spievensterke wees op "makkelijkelinux tips" en ik dacht is voor beginners maar niet voor gebruikers van >15 jaar...

 =D Daar kijk ik nog regelmatig op. Zeer behulpzame website van ons medelid Pjotr.
Zet hem maar snel bij je favo's  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore