Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op laptop  (gelezen 4479 keer)

Ubuntu op laptop
« Gepost op: 2008/08/11, 13:26:35 »
Hoi,

Mijn vriendin wil het ook gaan proberen :) Zij wil Ubuntu op haar laptop naast windows. Nu weet ik wel hoe ik 2 besturingssystemen naast elkaar zet, ik moet alleen uitkijken dat ik haar recovery partitie niet sloop. (maar dat is voor latere zorg.

Ik ros de cd van 8.04 erin en kies de juiste taal, en klik op installeren. Dan kreeg je dat laadbalkje. Vanaf dat punt gaat het beeld heel erg flikkeren. Ik kan nog wel zien wat ik doe, maar fijn is het niet. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb het gebrobeerd met opstarten zonder te installeren, maar daar flikkert het ook heel erg, maar daar kan ik geen resolutie of niets kiezen. Het is gewoon blanco. Zij heeft een Dell Vostro 1000 met standaard configuratie. Maar ik denk dat jullie alleen de videokaart willen weten? Dit is een ATI RadeonĀ® Xpress 1150 HyperMemory

Weet iemand de oplossing?

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/11, 17:16:24 »
Heb je al geprobeerd om met de live-CD/DVD op te starten in "beperkt grafische mode". Als ik het goed heb, moet je hiervoor F4 kiezen.

EDIT: 17u30
Als je dan stabiel beeld krijgt, kun je gaan installeren. Daarna kun je een betere videokaart-driver selecteren.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 17:26:29 »
Daniel78,
om jou en je vriendin wat aan te moedigen, de volgende link:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellVostro1000?highlight=%28Vostro%29%7C%281000%29%7C%28Dell%29

Zou dus "out of the box" moeten werken; alleen de wireless gaf een probleem, maar dat was/is op te lossen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/11, 19:16:18 »
Ik heb met 8.04 nu opgestart en gekozen voor veilige modus.  Nu start hij dus wel goed op. (live cd dan) Nu ben ik met gparted bezig om de partitie te verkleinen en kijken of ik via deze weg geinstalleerd krijg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/11, 19:21:29 »
Die videokaart is wel een berucht slechte kaart voor Linux.... Ik vrees, dat je nog niet van de problemen af bent. Het is zelfs de vraag, of het wel zinvol is om Linux te zetten op die flaptop.

Ubuntu op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/11, 19:28:14 »
Ik zeg maar zo: Voor alles is een oplossing. En ik zal hem vinden ook. (zei ik grootmoedig) :P

Maar daar komt vast toch nog wel een oplossing voor toch? Vooral als ze iedereen aan de Linux willen hebben?

Maar in ieder geval bedankt voor de feedback. Dan weet ik dat ik voorlopig nog wel aan het puzzelen ben.

Ubuntu op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/11, 21:56:57 »
Even een update van hoe ik het heb aangepakt.

Ik heb mbv de cd een live sessie in veilige modus gestart. Met gparted vrije ruimte gemaakt. (duurde overigens een eeuwigheid) Met de snelkoppeling op het bureaublad geinstalleerd. En wonder boven wonder gaat alles goed na het herstarten. Hij herkent de kaart. Ik heb hem zelfs kunnen enablen in Hardware drivers) Geen rare strepen of flikkeringen. (alleen heel even rare strepen boven in het beeld tijdens het opstarten, nog voor het inlogscherm). Ik ben hem nu verder aan het updaten. Dit wel bekabeld, dus ik weet nog niet hoe ik het draadloos aan de praat moet krijgen. Maar daar kom ik wel uit.

Dit is even een proefopstelling voor mijn vriendin. Dus Vista staat er ook nog op. (en hij doet het nog)

Maar waar ik wel tegenaan liep..... tijdens het maken van partities kon ik maar 1 partitie maken. Ik moest de volledige vrije ruimte gebruiken. Zodra ik een partitie had aangemaakt van een paar Gig, kon ik het overblijfsel niet meer gebruiken. (er stond letterlijk, onbruikbare ruimte) Dus ik werk nog maar even zonder Swap partitie.

Nog even een andere vraag. Ik kwam erachter dat de laptop 3 partities heeft. Een OS partitie (vista) en een recovery partitie. Allebei NTFS. Maar er stond nog (blijkbaar verborgen) een Fat 16 partitie op. Weet iemand waar deze voor dient? Deze werd fabrieksaf geleverd, dus zelf verder geen partities aangemaakt. (alleen dan vanavond voor Ubuntu)

Maar ik ben blij dat het werkt. Verder nog geen ATI problemen tegen gekomen.

Groetjes,

Daniel

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/12, 10:07:14 »
@Daniel78:

om te controleren of je niets voor ons verborgen houdt ;),
doe eens "sudo fdisk -l" in de terminal en post svp het resultaat hier.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/12, 10:20:07 »
Ik zit op dit moment niet achter de laptop. In de loop van de dag zal ik hem eens plaatsen. Maar mag ik vragen waar deze functie voor dient?

(gezonde nieuwsgierigheid :) )

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/12, 10:28:31 »
Citaat van: Daniel78
Ik zit op dit moment niet achter de laptop. In de loop van de dag zal ik hem eens plaatsen. Maar mag ik vragen waar deze functie voor dient?

(gezonde nieuwsgierigheid :) )
Geeft alle partities weer.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/12, 10:34:00 »
Ff opgestart.


Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x60000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               1          16      128488+  de  Dell Utility
/dev/sda2              17        1322    10485760    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3   *        1323        9019    61826152+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda4            9020       14593    44773155   83  Linux


Deze bedoelde je volgens mij. Nu zie ik gelijk waar die Fat 16 voor is.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/12, 10:43:48 »
Citaat van: Daniel78
Ff opgestart.


Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x60000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               1          16      128488+  de  Dell Utility
/dev/sda2              17        1322    10485760    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3   *        1323        9019    61826152+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda4            9020       14593    44773155   83  Linux


Deze bedoelde je volgens mij. Nu zie ik gelijk waar die Fat 16 voor is.  :)
Heb je wel een swap-partitie (wisselgeheugen)? Het ziet er naar uit, dat je bent vergeten om die aan te maken. Dat zul je alsnog willen doen, want anders krijg je gegarandeerd problemen. Zelfs al heb je genoeg RAM-geheugen: Linux verwacht gewoon een swap.

Ubuntu op laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/12, 10:53:12 »
Citaat
Ik moest de volledige vrije ruimte gebruiken. Zodra ik een partitie had aangemaakt van een paar Gig, kon ik het overblijfsel niet meer gebruiken. (er stond letterlijk, onbruikbare ruimte) Dus ik werk nog maar even zonder Swap partitie
Had het geprobeerd, maar zoals je leest ging het niet om de een of andere duistere reden. Kan dat ook nog achteraf dan? (vast wel, maar wil je me dat dan ff uitleggen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/12, 10:57:20 »
Je hebt vermoedelijk nu vier primaire partities, waardoor je aan je maximum zit.

Het enige wat er dan op zit, is de primaire Linuxpartitie vernietigen, omzetten in extended ruimte, en op de extended ruimte naar believen logische partities aanmaken. Daarna Ubuntu opnieuw installeren.

Lees dit maar eens:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren
(nummer 2)

Ubuntu op laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/12, 11:18:05 »
Bedankt voor de info. Ik heb afgesproken met mijn vriending, dat als Ubuntu haar bevalt, Windows erafhaal. Dan kan ik helemaal met een schone lei beginnen. Dus ik laat nog even zoals het nu is, want ik ondervind nog geen problemen hier. (wat niet is kan nog komen natuurlijk.) Maar in ieder geval bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg. (voor allebei) Ik ga nu ff kijken of ik de wifi aan de praat krijg.

Groetjes,

Daniel

Ubuntu op laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/12, 11:28:20 »
Nog even een aanvulling: Ze gebruikt de laptop over het algemeen alleen voor internet, mail, muziek en foto bewerking. Dus zo'n probleem zou het niet worden denk ik. ;)

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/12, 11:42:17 »
Citaat van: pjotr123
Die videokaart is wel een berucht slechte kaart voor Linux.... Ik vrees, dat je nog niet van de problemen af bent. Het is zelfs de vraag, of het wel zinvol is om Linux te zetten op die flaptop.
Citaat
het laptop-testing-team rapporteert:
The ONLY issue I've had with this laptop is the built-in wireless card. Everything else works right out of the box.
zie: antwoord #3 in onze conversatie
Ik ben reuze-benieuwd wie er gelijk krijgt, het laptop-testing-team of Pjotr123. :)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/12, 11:50:49 »
Citaat van: Willem_D
Citaat van: pjotr123
Die videokaart is wel een berucht slechte kaart voor Linux.... Ik vrees, dat je nog niet van de problemen af bent. Het is zelfs de vraag, of het wel zinvol is om Linux te zetten op die flaptop.
Citaat
het laptop-testing-team rapporteert:
The ONLY issue I've had with this laptop is the built-in wireless card. Everything else works right out of the box.
zie: antwoord #3 in onze conversatie
Ik ben reuze-benieuwd wie er gelijk krijgt, het laptop-testing-team of Pjotr123.
Dat zal ongetwijfeld het laptop-testing-team zijn.  :-)

Ubuntu op laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/12, 12:58:50 »
Waarschijnlijk ook. Ik heb idd moeite om de wireless kaart aan de praat te krijgen. :(

Maar voor de rest doet hij het nog prima. Yeah, me is happy. :)

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/12, 13:45:57 »
Heb je de tip al opgevolgd van het laptop-testing team, vwb wireless?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/12, 14:24:15 »
Ik zit nu ff niet meer op de laptop. Maar, ik heb de wireless aan de praat. Via synaptic iets geinstalleerd, (ik weet ff de benaming niet) Sindsdien loopt de laptop om de haverklap vast. Het draadloos internet doet het nu. Maar binnen 5 minuten slaat hij hartstikke vast. Zou dit te maken hebben met het ontbreken van een swap partititie? (krijg je toch gelijk pjotr ;) )

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/12, 14:33:13 »
Citaat van: Daniel78
Ik zit nu ff niet meer op de laptop. Maar, ik heb de wireless aan de praat. Via synaptic iets geinstalleerd, (ik weet ff de benaming niet) Sindsdien loopt de laptop om de haverklap vast. Het draadloos internet doet het nu. Maar binnen 5 minuten slaat hij hartstikke vast. Zou dit te maken hebben met het ontbreken van een swap partititie? (krijg je toch gelijk pjotr ;) )
Pjotr123 heeft bijna altijd gelijk, dus zeer waarschijnlijk ook vwb die swap-partitie!

Dit staat in het testing-team rapport:
Citaat
The pre-packaged bcm43xx drivers for the built-in wireless NIC do not work. I was able to get the wireless to work after downloading firmware using the restricted driver manager. This means that if you want to make wireless internet work, you have to have a (wired) internet connection to download the drivers.
en
Citaat
*The wireless drivers can be downloaded with ubuntu's restricted driver manager. This is a fairly easy and user friendly process provided you have a wired internet connection.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Ubuntu op laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/12, 15:10:23 »
Deze had ik idd eerst gedaan bcm43xx. En daarna verwijderd om vervolgens de b43-fwcutter te instaleren. Daardoor deed hij het, maar daar kan ik maar een paar minuten van genieten.

Ubuntu op laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/12, 15:13:31 »
Citaat van: Willem_D
Pjotr123 heeft bijna altijd gelijk, dus zeer waarschijnlijk ook vwb die swap-partitie!
Dat geloof ik direct. Zeker als ik zie wat voor een site hij erop na houdt. Dan moet je er wel verstand van hebben. ;) Maar als ik nu zeker wist dat dit de oorzaak van het vastlopen is, kon ik opnieuw beginnen. Maar het vreemde is dat hij pas vastloopt nadat hij verbinding heeft gemaakt.

Offline Willem_D

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/12, 15:23:36 »
Citaat van: Daniel78
Deze had ik idd eerst gedaan bcm43xx. En daarna verwijderd om vervolgens de b43-fwcutter te instaleren. Daardoor deed hij het, maar daar kan ik maar een paar minuten van genieten.
Ik neem aan dat je die b43-fwcutter voorgeschoteld/geadviseerd kreeg via de restricted driver manager?

Gewoon die swap-partitie aanmaken, zou ik zeggen;daar zul je toch niet onderuit komen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille