Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschil paswoord loginmanager / useraccount —OPGELOST—  (gelezen 1046 keer)

verschil paswoord loginmanager / useraccount —OPGELOST—
« Gepost op: 2020/02/16, 22:49:45 »
Hey,

Net iets raars tegengekomen. Heb nieuwe installatie ubuntu 19.10 met gdm.manager als loginmanager.

tijdens installatie enkele problemen gehad met azerty toetsenbord dus stond paswoord verkeerd ingesteld ( Q moest A zijn enz)

Wanneer ik gebruikerspaswoord wijzig via activities > users en dan op pasword vakje klikken wijzigt mijn gebruikerspaswoord(vr bv sudo) en wanneer de laptop in slaapstand gaat dien ik ook om terug in te loggen diit gewijzigde paswoord te gebruiken ... dit lijkt me correct.

Wanneer ik ECHTER paswoord wijzig in terminal met passwd command wijzigt mijn gebruikerspaswoord(vr bv sudo) maar niet paswoord dat ik moet gebruiken om uit slaapstand te geraken ( blijft vorige paswoord)....

kan iemand mij deze onhandigheid uitleggen.... wat eraan doen??

mvg
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 20:43:50 door nicojanssens »

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/16, 23:40:30 »
Paswoord wijzigen via live dvd ( zoeken via google)

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/17, 23:41:41 »
Live cd? Verklaart toch niet waarom er verschil zou zijn tussen command in CLI of GUI appje....

Wanneer ik in terminal cli , password command gebruikt verandert paswoord van loginmanager (gdm.manager ) niet... leg is uit...

Ik gebruik normaal geen loginmanager ( gewoon arch , i3Wm)maar door softwarevereiste wens ik voor gemakkelijkheid Ubuntu te gebruiken...

Is er dan aparte manier om paswoord gdm.manager te wijzigen? Zou wel heel gekke procedure zijn...

swake

  • Gast
Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/18, 10:27:22 »
Citaat
tijdens installatie enkele problemen gehad met azerty toetsenbord dus stond paswoord verkeerd ingesteld ( Q moest A zijn enz)
Dan heb jij het begin van de installatie de verkeerde toetsenbordindeling geselecteert . Kiezen voor Belgisch en heen andere indeling .
Citaat
Wanneer ik ECHTER paswoord wijzig in terminal met passwd command wijzigt mijn gebruikerspaswoord(vr bv sudo) maar niet paswoord dat ik moet gebruiken om uit slaapstand te geraken ( blijft vorige paswoord)....
Het paswoord dat jij invoert bij de installatie is het paswoord dat je moet gebruiken als ROOT . Je gebruikerspaswoord en ROOT paswoord om uit slaapstand te halen zijn twee verschillende gebruikerspaswoorden !
Wanneer jij je aanmeld kan jij als gewone gebruiker zonder rootrechten je gebruikerspaswoord veranderen maar niet het ROOT paswoord.

Lees meer
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 10:31:40 door swake »

swake

  • Gast
Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/18, 10:40:52 »
Citaat
Het paswoord dat jij invoert bij de installatie is het paswoord dat je moet gebruiken als ROOT . Je gebruikerspaswoord en ROOT paswoord om uit slaapstand te halen zijn twee verschillende gebruikerspaswoorden !

Een woordje uitleg waarom WINDOWS zo een kwetsbaar systeem is dat heel makkelijk te hacken en te misbruiken is .
Bij installatie van Windows maak je een gebruiker aan met administratorsrechten en beveiligt je jouw gebruikersaccount met een wachtwoord .
Wat bijna niemand weet dat het ingebouwde verborgen systeembeheerdersaccount (ROOT in UNIX/LINUX) niet beveiligd is met een paswoord .
Voor het minste dat je dan een verdacht bestand waarin een trojan of virus verscholen zit opent in Windows met een administrators gebruikersaccount heeft dat virus automatisch dezelfde rechten als het ingebakken verborgen systeembeheerders account en je Windows systeem is besmet .

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/18, 20:41:29 »
Ok dankjewel Swake...  ik vat even samen, een gebruiker heeft dus een paswoord voor zijn login en een ander paswoord om Root privileges te krijgen.... deze kunnen dezelfde zijn wanneer je in activiteiten >Users je paswoord wijzigt want dan worden ze zelfde.... wanneer ik via terminal met command password gebruik wijzig ik enkel paswoord voor Root privileges....

Vind dit een gek systeem maar zal wel typisch Ubuntu zijn 🤪.... Hoe wijzig ik dan enkel login paswoord in via terminal?

Zal dit als SOLVED OPGELOST beschouwen ( al probeer ik nog wat info hieromtrent te vinden, wel belangrijk)

Mv

swake

  • Gast
Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount —OPGELOST—
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/18, 20:49:28 »
Niets geks aan , Linux is Windows  niet !
Lees hier meer .

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount —OPGELOST—
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/18, 20:57:39 »
Heb al sinds Windows 98 geen Windows meer gebruikt, .... Ubuntu gebruikt login/Root anders dan andere distros

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount —OPGELOST—
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/18, 21:07:05 »
Toch bedankt info...

Zal Ubuntu systeem moeten leren gebruiken ook al verschilt ie lichtjes van wat ik gewoon ben...

Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/18, 21:34:38 »
Ok dankjewel Swake...  ik vat even samen, een gebruiker heeft dus een paswoord voor zijn login en een ander paswoord om Root privileges te krijgen....

Ja, dat kan maar hoeft niet.
En dat gebruik ik ook nog door andere gebruikers (gezinsleden) te beperken waardoor zij geen permissies hebben. Zij kunnen dus niets installeren (vreemds binnenhalen) of wat dan ook wat het systeem kan vernielen. En ik ben de enige beheerder. En kan met mijn wachtwoord ook (in) de beperkte gebruikers beheren.
Bij mij hebben gebruikers dus niet eens root privileges. Wel zo veilig.  ^-^

Nu was het een vraag/probleem, maar je kunt dit ook positief inzetten.

Heb al sinds Windows 98 geen Windows meer gebruikt, .... Ubuntu gebruikt login/Root anders dan andere distros

Is dat zo? Ik werk andersom, en werk met mijn in beginsel ubuntu gebruik net zo prima met de andere distris hier en ervaar dat niet zo.
Linux leren is in elk geval de moeite waard. Ik ben nog steeds blij dat ik na vele jaren twijfelen er mee begonnen ben en wil niet meer terug.
Bovenstaande, beperkte gebruikers deed ik ook al met win destijds.

Vind dit een gek systeem maar zal wel typisch Ubuntu zijn 🤪....

Vind het een gek systeem :thumbsup", maar ik adviseer je het te leren begrijpen want het is zeker zo veilig.
Tip: Geef nooit je beheerderwachtwoord in als het ongevraagd of op een vreemd moment tevoorschijn komt. Dat doe je alleen als je zelf bezig bent met updaten, installeren, of andere root-handelingen.
Dit is een belangrijk punt in de veiligheid, wat je niet kent van win (waardoor daar wel alles kan installeren).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/18, 21:44:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: verschil paswoord loginmanager / useraccount
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/19, 00:00:39 »
Zal dit als SOLVED OPGELOST beschouwen ( al probeer ik nog wat info hieromtrent te vinden, wel belangrijk)

Dat kun je als topic starter doen door in het topic naar beneden te scrollen tot waar je linksonder die knop vindt.

Als voorbeeld mijn topic, waar ik het eventueel weer terug kan draaien:
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes