Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb stick word heet  (gelezen 2734 keer)

Offline bart85

  • Lid
usb stick word heet
« Gepost op: 2023/07/18, 18:27:15 »
Is het een defect dat mijn usb stick heet word?
Het is een stalen stick, een Kingston van aliexpress. Andere sticks worden niet heet, maar deze zijn van plastic.
Het is al binnen 10 sec na inpluggen.

Op Ubuntu en Arch Linux.

Is dit een probleem? Is het vanwege een goedkope stick?
« Laatst bewerkt op: 2023/07/18, 18:49:40 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HWE64

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/18, 19:26:48 »
Lijkt me niet goed. Kun je ergens de belasting meten van de 5V voeding want warmte is vermogen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/18, 19:47:50 »
Lijkt me niet goed. Kun je ergens de belasting meten van de 5V voeding want warmte is vermogen.

Nee, weet niet hoe ik dat meet.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/18, 19:53:22 »
Kan het zijn dat ik power management of acpi verkeerd heb geconfigureerd? Dat mijn systeem continu stroom op de controller heeft staan ipv uitschakelen bij geen gebruik?

https://wiki.archlinux.org/title/Power_management#USB_autosuspend

Ik denk dat autosuspend op uit staat in Arch. Hoe dat op Ubuntu gaat weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/18, 20:12:44 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HWE64

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/18, 20:29:47 »
Volgens mij staat er altijd 5V dc op linker baan t.o.v. buitenscherm op een usb stick. Net nog gemeten op een lader voor een Smartwatch. Stroom gaat er pas vloeien als je er een belasting op zet dus een weerstand tussen de linker baan en het buitenscherm. Dan gaat er een stroom vloeien en dus krijg je een belasting.
Bij de pc is dit precies hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/18, 20:45:42 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/19, 09:53:41 »
Op Windows word de stick ook heet. Zonder dat hij aangekoppeld wordt. Het is nl een ext4 bestandsysteem.

Ligt het probleem aan de stick of aan de laptop?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline HWE64

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/19, 09:58:24 »
Op Windows word de stick ook heet. Zonder dat hij aangekoppeld wordt. Het is nl een ext4 bestandsysteem.

Ligt het probleem aan de stick of aan de laptop?
Aan de stick (zie#1)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline aartje

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/19, 12:09:19 »
Als het met een andere stick niet zo is ligt het aan de stick. Ik zou die
stick maar gauw weggooien voor je hem prikt in een apparaat die die
stroom niet (veilig) kan leveren.
Dit is misschien ook interessant :
https://www.usbmemorydirect.com/blog/usb-flash-drive-overheating/

Ik zou persoonlijk nooit zo'n stick via aliexpress kopen. SSD's zijn daarvandaan
ook vaak onbetrouwbaar, dat zal met die USB-stick wel hetzelfde verhaal
zijn. En wat kosten die dingen tegenwoordig nog helemaal in de winkel....
« Laatst bewerkt op: 2023/07/19, 12:25:02 door aartje »

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #8 Gepost op: 2023/07/19, 13:07:54 »
Ik heb nog even nagekeken met 2 andere sticks. Een philips en een kingston. Daar geen problemen.
De stick, met het probleem is ook een kingston. Vermoedelijk heeft aliexpress mij een neppe verkocht.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline aartje

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #9 Gepost op: 2023/07/19, 13:10:20 »

Re: usb stick word heet
« Reactie #10 Gepost op: 2023/07/19, 13:40:01 »
Ik heb nog even nagekeken met 2 andere sticks. Een philips en een kingston. Daar geen problemen.
De stick, met het probleem is ook een kingston. Vermoedelijk heeft aliexpress mij een neppe verkocht.

Je kunt een dispute openen en dan krijg je gewoon je geld terug.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #11 Gepost op: 2023/07/19, 14:22:55 »
Ik heb nog even nagekeken met 2 andere sticks. Een philips en een kingston. Daar geen problemen.
De stick, met het probleem is ook een kingston. Vermoedelijk heeft aliexpress mij een neppe verkocht.

Je kunt een dispute openen en dan krijg je gewoon je geld terug.

Het is al even geleden. Te laat voor een dispuut.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: usb stick word heet
« Reactie #12 Gepost op: 2023/07/19, 15:30:42 »
https://www.amazon.nl/dp/B08KHTRF61/ref=pe_28126711_487102941_TE_SCE_dp_1

Sorry, het was geen aliexpress, maar Amazon. Hij is wel verkrijgbaar bij aliexpress.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: usb stick word heet
« Reactie #13 Gepost op: 2023/07/20, 22:51:14 »
Dan zou ik er een bij Ali kopen, want Ali verkoopt geen nep Kingston producten, want dan gaat de desbetreffende winkel gelijk op slot, bij klachten.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen