Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: M.2 SSD's in een bracket  (gelezen 1589 keer)

Offline DJ93

  • Lid
M.2 SSD's in een bracket
« Gepost op: 2023/07/15, 07:01:15 »
Hallo allemaal, ik heb een vraag omtrent de omgang met 2 M.2 SSD's in een bracket. In deze bracket  is het een vereiste dat je 2 SSD's inbouwt (geen NVMe).
Daarna kun je een OS installeren, maar deze 2 schijven worden als 1 gezien. Ze zijn elk 500 GB groot, maar na installatie zie je zoals gezegd maar 1 schijf van 500 GB.
Ik denk dat het een of ander vorm van RAID is, maar daar heb ik geen verstand van. Het leek me leuk om Windows en Linux op deze schijven te installeren.
De vraag is nu: Hoe kan ik nu de 2e schijf zichtbaar maken?

Bedankt voor het lezen en een groet, John.

Offline bart85

  • Lid
Re: M.2 SSD's in een bracket
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/15, 08:45:17 »
Waar zie je maar een schijf?
Wat doet:
lsblk -f
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: M.2 SSD's in een bracket
« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/15, 12:00:33 »
Staat je (UEFI) BIOS in RAID (just a bunch of disks)?
Dan moet deze naar SATA, dan zie je de afzonderlijke schijven.
Indien de BIOS geen M.2 ondersteund moet één drive GEEN M.2 schijf zijn om uberhaupt te kunnen booten.
De efi en boot partities MOETEN dan op de, niet M.2, opstartschijf staan, /home en swap partitie kunnen wel op de M.2 schijf.
De benodigde M.2 ondersteuning word dan geladen vanaf /boot.

In mijn beleving kunnen diverse Linux (voor thuis) distro's RAID niet direct herkennen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DJ93

  • Lid
Re: M.2 SSD's in een bracket
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/15, 14:41:56 »
Heren, bedankt voor de reacties.
@bart85: omdat ik maar 1 schijf zag, heb ik Windows 11 eerst geïnstalleerd. Bij Discmanagement en bij de verkenner, zie je dus maar 1 schijf. Het commando kan ik dus niet uitvoeren, omdat alleen Windows geïnstalleerd is.

@DeBaas: Ook dank voor de reactie. Die bracket MOET wel met 2 schijven geïnstalleerd worden, anders ziet ie geen van beide. Ik heb hierbij een cd'tje gekregen, maar indien ik het programma opstart, bevriest het hele systeem en bij de herstart is ie zijn boot-partitie kwijt, want hij gaat dan naar het BIOS om de Boot-opties te gebruiken, wat dan uitloopt in een loop. Met 2 schijven (M.2) start ie Windows 11 wel op, dus geen bootproblemen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: M.2 SSD's in een bracket
« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/15, 20:49:49 »
Misschien heb je meer succes met Ubuntu 23.04 ("Lunar Lobster")
Of heb je een aangepaste kernel nodig.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/15, 20:52:36 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL