Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trippleboot/quadboot/ofmeer?  (gelezen 499 keer)

trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Gepost op: 2013/04/02, 15:05:56 »
hoi.
ik zou mn linux kennis graag wat willen uitbreiden met verschillende systemen.
is het mogelijk om bijv. fedora/mint/opensuse/backtrack naast ubuntu en w7 te installeren? (ubuntu partitie inkortende)

groetenn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 15:10:13 »
Ja, maar het is wel onderhoudsintensief.... Je blijft bezig met updates binnensleuren.  :P
https://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 15:15:02 »
bedankt ,
updates binnen blijven sleuren ben ik wel gewend van windows.... hehehe
maar ik ga nu iig wel even proberen om mint en fedora te installeren :)


Offline HarzG

  • Lid
Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/03, 16:20:21 »
Je kan het naast de variant “gewone installatie” nog op 2 andere manieren aanpakken.

1 optie is de installatie in een VirtualBox. Daarmee kan je vergelijken hoe je gewone (host)desktop eruit ziet en in een VB-venster dingen proberen met de andere besturingssystemen. Een nadeeltje is de dat je ook met een virtuele grafisch kaart zit waardoor een 1:1 vergelijking met een geïnstalleerd systeem of een live-ISO/CD m.i. niet mogelijk is.
De grootte van deze optie is dan 5-10GB per installatie in een vbox-bestand. Dat verschilt niet met een gewone installatie en als de voorkeur voor een flexibele virtuele HD wordt aangevinkt, kan de grootte meevallen als je daarin minder extra dingen gaat installeren.

De 2e optie is voor gevallen waar je een soort quick-scan wilt doen. Je kan met Grub2 ook een ISO-bestand booten. Het voordeel hiervan is dat je ook de “echte” hardware gebruikt met het live-ISO-bestand. De nadelen zijn: je kan niet tegelijkertijd bekijken hoe e.e.a. op je productiesysteem eruit ziet, daarvoor moet je rebooten; je kan met een live-ISO ook maar beperkt installaties testen omdat daarin meestal niets bewaard blijft (er zijn ook systemen waar dat wel kan).
De grootte is dan 700MB of meer per ISO. Dat is aanzienlijk kleiner en sneller dan de 1e optie, want je hoeft niets te installeren.

Tip: Als je voor de gewone installatie kiest, zou ik met de andere systemen Grub niet naar de MBR laten schrijven maar naar de bootrecord van de betreffende partities. Vervolgens kan je met chainloading vanuit de Grub-versie van je productiesysteem doorstarten naar je 2e/3e/4e systeem. Daarmee kan je voorkomen dat beide systemen telkens naar de MBR schrijven als er een nieuwe kernel wordt geïnstalleerd. De waslijst aan mogelijke kernels die je dan krijgt, wordt nogal onoverzichtelijk. Bovendien staat telkens een ander systeem/kernel bovenaan, soms Ubuntu soms fedora/mint/opensuse/backtrack.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/03, 18:29:13 »
virtual box is bij mij bekend, maar ik vind het totaal niet lekker werken, het laggt aan alle kanten en ik krijg de resolutie nooit perfect,
en indd de live cd versies zijn er ook nog, en werkt ook vrij fijn via usb 3.0 :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/03, 18:46:57 »
Je hebt ook nog de mogelijkheid, om b.v. op een externe HD te installeren, dan heb je gelijk ook een backup van je /home.
Elke externe HD die ik heb, is bootable, altijd makkelijk :lol:
Mijn record aan installaties is een octal boot geweest, maar handig is het niet........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: trippleboot/quadboot/ofmeer?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/03, 18:53:00 »
handig lijkt me het indd ook niet, en 8 lijkt me wel heel veel haha, iig ik hou het nu bij triple boot :)