Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 16.04 en Grub2  (gelezen 511 keer)

Offline Leo123

  • Lid
Xubuntu 16.04 en Grub2
« Gepost op: 2016/07/12, 21:07:26 »
Hallo,

Ik heb nu xubuntu 12.04 draaien. Die start ik via de IBM Bootmanager omdat ik ook nog een paar OS/2-versies wil gebruiken. Die OS/2-versies staan op JFS-partities; het zijn logische partities die ook bootable zijn via de IBM Bootmanager.

Omdat die IBM Bootmanager mijn hoofd bootmanager is (wordt aangeroepen in de MBR van de eerste hd) heb ik Grub voor xubuntu 12.04 in de bootrecord van de logische partitie waar 12.04 in is geinstalleerd. Daar had ik toen de 'Alternate' CD voor.

Nu wil ik xubuntu 16.04 installeren maar nu is er geen 'alternate' ISO-file meer.
Als ik nu ga installeren dan komt grub automatisch in de MBR. Twee bootmanagers in de MBR gaat niet. De IBM zou er dus uit moeten. Dan zou ik die OS/2-versies moeten starten met Grub. Dat lukt niet met 'chainloader +1.:

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
menuentry "eCS 2.2 (on /dev/sdb6)"{
   set root='(hd0,5)'
   search --no-floppy --fs-uuid --set 18000000-0d00-0d00-0800-0000f2ff0800
   drivemap -s (hd0) ${root}
   chainloader +1
}
### END /etc/grub.d/40_custom ###



Nu heb ik twee vragen:
1. Hoe krijg ik Grub in de logische partitie waar xubuntu in geinstallerd wordt?

2. Hoe kan ik Grub wijsmaken dat hij bootable jfs-partities moet starten.

Kan iemand mij helpen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Xubuntu 16.04 en Grub2
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/12, 21:27:18 »
1. Hoe krijg ik Grub in de logische partitie waar xubuntu in geinstallerd wordt?
Kies tijdens het installeren van 16.04 bij het indelen van partities voor "iets anders" (geavanceerde schijfindelingsgereedschap) om een apparaat waarop de opstartlader geïnstalleerd wordt te selecteren (onder in het scherm).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Leo123

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en Grub2
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/13, 09:40:31 »
1. Hoe krijg ik Grub in de logische partitie waar xubuntu in geinstallerd wordt?
Kies tijdens het installeren van 16.04 bij het indelen van partities voor "iets anders" (geavanceerde schijfindelingsgereedschap) om een apparaat waarop de opstartlader geïnstalleerd wordt te selecteren (onder in het scherm).

De desktop image is dus ook de 'alternate' versie!
Ga ik proberen.
Bedankt .